Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om vi leier ut leiligheten vår til 7000-8000 i måneden så må vi jo skatte av dette. Skatteprosenten er visst på 28% tror jeg. Hvordan regner jeg hva vi står igjen med da?

(Skal man regne måned eller år, er usikker på hvordan man gjør det...)

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Husleieinntekter er skattefritt dersom man leier ut en hybel i samme hus man bor i selv og som har mindre areal enn boligen man bor i selv og utleietiden er mindre enn 6 mnd av skatteåret. Dvs. at hvis du leier ut fra 1. juli 2007 til 1. juli 2008 er det ikke skatt på dette.

Skattbar leieinntekt skal skattes av med 28 % av årsinntekten. Dvs. at når året er omme og neste års ligning skal gjøres opp så blir husleieinntekten en inntekt som det skal trekkes 28 % skatt av. For å unngå en stor sum som restskatt kan du betale inn med jevne mellomrom dette beløpet - du får giro for det hos skatteetaten. Det kan man i alle fall gjøre dersom man er selvstendig næringsdrivende.

Merk at man kan trekke fra såkalte utgifter til inntektservervelse - dvs at alt du bruker på utleiehybelen i form av kostnader går til fratrekk og gjør den skattbare inntekten mindre. Du skal mao skatte av overskuddet.

F.eks:

Hybel leid ut hele året: innekt kr 60.000

Reparasjon av ytterdør: utgift kr -2.000

Oppussing, maling, tapet: utgift kr -8.000

= Skattbart overskudd 50.000

Skatt, 28 %: -14.000

= Netto inntekt: 36.000

Gjest Elastica
Skrevet
Husleieinntekter er skattefritt dersom man leier ut en hybel i samme hus man bor i selv og som har mindre areal enn boligen man bor i selv og utleietiden er mindre enn 6 mnd av skatteåret. Dvs. at hvis du leier ut fra 1. juli 2007 til 1. juli 2008 er det ikke skatt på dette.

Dette er feil. Man kan leie ut skattefritt hele året i egen bolig (som er fritaksliknet) dersom utleiearealet er mindre enn 50 % av totalt areal. Den regelen om 6 mnd gjelder dersom man selv bor borte fra boligen og leier ut hele(reiser, studerer el.).

Dersom inntektene er skattepliktige er det som Blondie65 skriver viktig å få med alle fradragene som kan redusere bruttoinntekt.

Mer om dette her.

Gjest Blondie65
Skrevet

Du har rett Elastica. Jeg skjønte at noe var galt men kunne ikke se hva det var.

Gjest Elastica
Skrevet
Du har rett Elastica. Jeg skjønte at noe var galt men kunne ikke se hva det var.

Og det finnes en skog av unntak som gjelder krav om "mindre enn 50 % av arealet" som jeg overhodet ikke vil innlate meg på... :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...