Devana Skrevet 10. mai 2007 #1 Skrevet 10. mai 2007 Om vi leier ut leiligheten vår til 7000-8000 i måneden så må vi jo skatte av dette. Skatteprosenten er visst på 28% tror jeg. Hvordan regner jeg hva vi står igjen med da? (Skal man regne måned eller år, er usikker på hvordan man gjør det...)
Gjest Blondie65 Skrevet 10. mai 2007 #2 Skrevet 10. mai 2007 Husleieinntekter er skattefritt dersom man leier ut en hybel i samme hus man bor i selv og som har mindre areal enn boligen man bor i selv og utleietiden er mindre enn 6 mnd av skatteåret. Dvs. at hvis du leier ut fra 1. juli 2007 til 1. juli 2008 er det ikke skatt på dette. Skattbar leieinntekt skal skattes av med 28 % av årsinntekten. Dvs. at når året er omme og neste års ligning skal gjøres opp så blir husleieinntekten en inntekt som det skal trekkes 28 % skatt av. For å unngå en stor sum som restskatt kan du betale inn med jevne mellomrom dette beløpet - du får giro for det hos skatteetaten. Det kan man i alle fall gjøre dersom man er selvstendig næringsdrivende. Merk at man kan trekke fra såkalte utgifter til inntektservervelse - dvs at alt du bruker på utleiehybelen i form av kostnader går til fratrekk og gjør den skattbare inntekten mindre. Du skal mao skatte av overskuddet. F.eks: Hybel leid ut hele året: innekt kr 60.000 Reparasjon av ytterdør: utgift kr -2.000 Oppussing, maling, tapet: utgift kr -8.000 = Skattbart overskudd 50.000 Skatt, 28 %: -14.000 = Netto inntekt: 36.000
Gjest Elastica Skrevet 10. mai 2007 #4 Skrevet 10. mai 2007 Husleieinntekter er skattefritt dersom man leier ut en hybel i samme hus man bor i selv og som har mindre areal enn boligen man bor i selv og utleietiden er mindre enn 6 mnd av skatteåret. Dvs. at hvis du leier ut fra 1. juli 2007 til 1. juli 2008 er det ikke skatt på dette. ← Dette er feil. Man kan leie ut skattefritt hele året i egen bolig (som er fritaksliknet) dersom utleiearealet er mindre enn 50 % av totalt areal. Den regelen om 6 mnd gjelder dersom man selv bor borte fra boligen og leier ut hele(reiser, studerer el.). Dersom inntektene er skattepliktige er det som Blondie65 skriver viktig å få med alle fradragene som kan redusere bruttoinntekt. Mer om dette her.
Gjest Blondie65 Skrevet 10. mai 2007 #5 Skrevet 10. mai 2007 Du har rett Elastica. Jeg skjønte at noe var galt men kunne ikke se hva det var.
Gjest Elastica Skrevet 10. mai 2007 #6 Skrevet 10. mai 2007 Du har rett Elastica. Jeg skjønte at noe var galt men kunne ikke se hva det var. ← Og det finnes en skog av unntak som gjelder krav om "mindre enn 50 % av arealet" som jeg overhodet ikke vil innlate meg på...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå