Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har inntekt på rundt 300.000 kr, jobber 80%. Ved siden av jobben tar jeg et fulltidsstudie. Første halvåret søkte jeg på lån på 20.000 i lånekassen, og fikk omgjort 8.000 til stipend etter eksamene var bestått. Vil jeg få det neste gang også, vil det altså lønne seg for meg å ta opp fullt lån hvert halvår?

Jeg er nemlig usikker på om de gjorde en glipp :sjenert:

Skrevet (endret)

Du kommer nok til å få en baksmell når tallene fra ligningen foreligger, så lenge inntekten din (brutto) er over fribeløpet. Så tror vel egentlig ikke du oppnår stort med å motta støtte. Men du kan jo regne på det.

Som fulltidsstudent får du kun tjene 116983,- hvis du mottar støtte begge semseter. Ved støtte kun et semester er innteksgrensen i år 292458,-

Går du over fribeløpet blir deler av stipendet omgjort til lån igjen, og de bruker følgende formel:

(Inntekt over fribeløp x 5%) x antall måneder med støtte = omgjøringsbeløp

Se mer på Lånekassen sine sider, http://lanekassen.no/templates/Page.aspx?id=5562

Endret av Titta
Skrevet

Fikk du kun støtte for høstsemesteret i 2006? i såfall er inntektsgrenda mye høyere (er på over 300.00 pr år, men det må du sjekke ut på nettsidene til lånekassa). Hvis du søker støtte både for vår og høst 2007 derimot er inntektgrensa på drøye 100.000 slik forrige innlegg beksriver. Du bør altså vurdere å kun søke støtte for ett semester dette året, da vil du kunne få fullt stipend for det semesteret.

Forøvrig er reglene ganske latterlige, for hvis man er deltidsstudent hele året er grensa drøye 100.000, mens man som fulltidsstudent kun ett semester kan tjene drøye 300.000. Det lønner seg altså å melde seg opp i fag, for så melde seg av igjen og heller søke som om man er fulltidsstudent et halvt år, enn å være deltidsstudent i 2 semesteret :forvirret:

Skrevet
...mens man som fulltidsstudent kun ett semester kan tjene drøye 300.000...

Du tar feil.

I følge lånekassen sine sider, som jeg refererte til i mitt innlegg, kan en ha en brutto inntekt 292458,- i løpet av 2007 hvis en kun mottar støtte i ett semester. Altså ikke over 300.000,-

For 2006 var grensen 282568,-

Skrevet (endret)

Da har de gjort riktig :) Jeg søkte nemlig bare for høstsemesteret 2005, og "fikk" da 8.000 kr, jippi!!!Fikk ikke baksmell når ligninga kom nei....regnet egentlig med at jeg ville få det, men den gang ei. Så fint for meg da :)

Jeg er ferdig med 2 året nå, betyr det at jeg kan søke om lån igjen i høstsemesteret og det samme vil skje igjen?

I sommer skal jeg ta permisjon uten lønn noen uker, og vil da komme under inntektsgrensen (tror jeg).

Endret av Snupsi79
Skrevet
Du tar feil.

I følge lånekassen sine sider, som jeg refererte til i mitt innlegg, kan en ha en brutto inntekt 292458,- i løpet av 2007 hvis en kun mottar støtte i ett semester. Altså ikke over 300.000,-

OK, jeg sa det med et forbehold om at hun måtte sjekke det selv på nettsidene til lånekassa. Jeg bare husker at jeg snakket med dem, og de påsto at man "kan tjene langt mer enn hva jeg noen gang kommer til å tjene i min jobb". Det betyr bare at de som jobber på lånekassa ikke tjener svimlende mye, for det er faktisk ikke så uvanlig å tjene 300.000 i Norge i dag. :forvirret:

Gjest Reven
Skrevet
Du tar feil.

Jeg skal studere ved siden av jobb fra høsten av.

Plan A er et bachelorstudie, plan B er første året av dette studiet (som også gir fullverdig vitnemål) i første omgang, og kanskje resten etter hvert, litt avhengig av hvor mye jeg kommer til å jobbe, hvor relevant studiet viser seg å være, osv.

Jeg tolker dette slik at jeg kan få full støtte (inkl full omgjøring) for hele første studieår dersom jeg passer på at jeg ikke tjener for mye i 2007 og 2008.

Studieår 2 bør jeg la være å søke, for så å få full støtte for 3. året?

(Forutsetter hele tida at jeg holder inntekten under grensa på bortimot 300.000)

Skrevet

Hvis du er usikker på om du skal gå videre på 2.året ville jeg nok søkt for hele første året, vært uten støtte år to og søkte støtte år 3. igjen. Da får du full uttelling om du skulle gi deg etter første året.

Lånekassen regner per kalenderår, så det en må sørge for er å kun motta støtte et semester hvert kalenderår hvis en skal tjene oppunder 300.000,-

Alternativet ditt i forhold til å ta ut støtte hele studieår 1 og 3 og ikke år 2 er jo dele det litt mer utover og motta støtte høst07, høst08 + høst09/vår10. Totalen du mottar blir jo den samme (støtte&omgjøring i 4 semester), og du opprettholder dagens krav i forhold til utbetalt støtte/inntekt.

Men, Lånekassen er jo eksperter når det gjelder å endre på reglene sine og det er jo lenge til du planlegger å være ferdig, så mye kan skje innen da.

Gjest Reven
Skrevet

Takk skal du ha Titta!

Da satser jeg på full studiefinansiering år 1 i første omgang, og så ser jeg an etter det. :)

Skrevet

Det du må huske på forresten er å søke om betalingsutsettelse og rentefritak for studieår 2.

Normalt begynner en å tilbakebetale etter 7 mnd etter en slutter å motta støtte. Altså i ditt tilfelle i februar-07. Så lenge du fortsatt er student har du krav på dette, men må søke om det. Skjema finner du på sidene deres.

Når det gjelder renten begynner den å løpe når du ikke får støtte lengre. Er du fortsatt student men velger å ikke motta støtte har du rett på rentefritak. Det må du imidlertid søke om etterskuddvis. Jeg var innom lånekassen for å ordne det for dette semesteret, men det viser seg at en skal komme tilbake når semesteret er slutt og en har karakterutskrift som viser at en har tatt fag det semesteret. Da blir rentene som har påløpt strøket.

Skrevet
Det du må huske på forresten er å søke om betalingsutsettelse og rentefritak for studieår 2.

Normalt begynner en å tilbakebetale etter 7 mnd etter en slutter å motta støtte. Altså i ditt tilfelle i februar-07. Så lenge du fortsatt er student har du krav på dette, men må søke om det. Skjema finner du på sidene deres.

Dette er iallefall ikke riktig. Du får ikke rentefritak med mindre du har veldig lav inntekt/er arbeidsledig. Du får IKKE rentefritak bare fordi du er oppmeldt som student (da ville jo alle bare meldt seg opp som studenter og tjent masse på dette).

Å få avdragsutsettelse er ikke noe problem, men hvorfor skal man det så lenge rentene løper? Jeg var student uten støtte fra lånekassa, og betalte avdrag mens jeg studerte. Ike noe vits å utsette nedbetalingen så lenge utlånsrenta var høyere enn innskudssrenta. ;)

Skrevet
Dette er iallefall ikke riktig. Du får ikke rentefritak med mindre du har veldig lav inntekt/er arbeidsledig. Du får IKKE rentefritak bare fordi du er oppmeldt som student (da ville jo alle bare meldt seg opp som studenter og tjent masse på dette).

Å få avdragsutsettelse er ikke noe problem, men hvorfor skal man det så lenge rentene løper? Jeg var student uten støtte fra lånekassa, og betalte avdrag mens jeg studerte. Ike noe vits å utsette nedbetalingen så lenge utlånsrenta var høyere enn innskudssrenta. ;)

Du tar nok feil igjen. Hvis du leser alt jeg skriver, og kanskje tar en titt på Lånekassen sine sider vil du se at det jeg skriver her er helt riktig.

Det er ikke nok å være "oppmeldt som student" nei, det har du helt rett i. Som jeg skriver får en rentefritaket i ettertid hvis en kan dukomentere at en faktisk har vært student. Rentene løper, men blir strøket på slutten av semesteret hvis en kan fremlegge karakterutskrift som viser at en har avlagt eksamener det semesteret.

Dette er selvsagt under forutsetning av at en har krav på støtte fra Lånekasse (ikke ligger for langt på etterskudd, brukt opp antall år med støtte, tjener for mye osv).

Sitat Lånekassen:

Rentefritak under utdanning

Du har normalt rett til rentefritak under utdanning, men ikke alltid.

Fulltidsutdanning

Tar du fulltidsutdanning og har rett til støtte, har du samtidig rett til rentefritak i så lang tid som det kan bli gitt støtte. Forutsetningen er at du består utdanningen.

Når du tar utdanning uten å søke støtte, må du søke om rentefritak og betalingsutsettelse for hvert undervisningsår.

Du kan jo lese mer om det her om du ikke tror meg.

Skrevet

Jo, det får man. Jeg har fått rentefritak, jeg er på 2 året nå. Tok kun opp lån første semester, etter det har jeg ikke søkt. Så jeg fikk papirer om å begynne å tilbakebetale i fjor, men fikk rentefritak pga jeg fortsatt er student. Jeg har inntekt på rundt 300.000 ved siden av studiene.

Gjest Gjest
Skrevet

Du får rentefritak dersom du består utdanningen. Men du får ikke rentefritak dersom du ikke har rett til lån/stipend (f.eks. pga forsinkelse eller at du har fått maks antall år med støtte fra før.)

Så om du har planer om å bli kjevekirurg (medisin + tannlege), så bør man vente lengst mulig med å begynne å ta opp lån (eller ha pauser tidlig) for å slippe at det løper renter på et kjempehøyt lån i slutten av studietiden.

Skrevet

Satt akkurat og tenkte på dette med studielån...om jeg skal søke til høsten eller ikke.

Mange som har god greie på reglene her...så derfor vil jeg ha tråden i "mine innlegg", sånn at jeg kan titte innom her før jeg bestemmer meg.

Annonse
Skrevet
Satt akkurat og tenkte på dette med studielån...om jeg skal søke til høsten eller ikke.

Mange som har god greie på reglene her...så derfor vil jeg ha tråden i "mine innlegg", sånn at jeg kan titte innom her før jeg bestemmer meg.

Du vil uansett aldri tape på å ta opp studielån, dersom du klarer å la være å bruke det opp om du ikke trenger det. Det er jo et rentefritt lån som du kan sette på konto og få rentene på, og så betale tilbake før rentene på lånet begynner å løpe. Du får jo også stipend dersom du består eksamenene og ikke tjener for mye eller har høy formue.

Skrevet
Du vil uansett aldri tape på å ta opp studielån, dersom du klarer å la være å bruke det opp om du ikke trenger det. Det er jo et rentefritt lån som du kan sette på konto og få rentene på, og så betale tilbake før rentene på lånet begynner å løpe. Du får jo også stipend dersom du består eksamenene og ikke tjener for mye eller har høy formue.

Ja, det er jo sant!

Men uansett så kommer jeg til å tjene over grensen i år, så da er det vel ikke så veldig lønnsomt...? Jeg har hatt lån dette vårsemesteret, men tenkte at jeg skulle droppe å søke om lån til høsten. Da kan jeg vel tjene nesten 300 000 kr...eller har jeg misforstått? Må nok sette meg litt bedre inn i disse reglene før jeg bestemmer meg.

Skrevet
Ja, det er jo sant!

Men uansett så kommer jeg til å tjene over grensen i år, så da er det vel ikke så veldig lønnsomt...? Jeg har hatt lån dette vårsemesteret, men tenkte at jeg skulle droppe å søke om lån til høsten. Da kan jeg vel tjene nesten 300 000 kr...eller har jeg misforstått? Må nok sette meg litt bedre inn i disse reglene før jeg bestemmer meg.

Ja, da kan du tjene nesten 300 000 og fremdeles få stipend. Tar du opp lån for hele året med en sånn inntekt, vil det bare bli lån. Men tjene på det vil du uansett, siden lånet er rentefritt mens du studerer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...