Gå til innhold

Bidragsregler og "prislapp" på barn.


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Noen sier at det ikke bør settes "prislapp" på barn, vell i vårt tillfelle er det det beste, for vår oppfatning av hva barn trenger, og mors oppfatning er totalt ulike. Hvor mye kan barna få uten å ta skade av det?

Her er det den enslige moren som er "julenisse"

Vi har ikke råd til å kjøpe ting til min manns barn utenom jul/bursdag, vi trenger ikke gjøre det heller, for mammaen kjøper ALT barnet peker på. Det er rett og slett umulig å finne materielle ting barnet ønsker seg, mammaen kan finne på å kjøpe ski i november istede for å vente til jul. Vi er uvillig satt i den posisjon at vi alene må lære ungen å spare, lære ungen verdien av den 50øringen han KASTER i søpla.. Hvem tror dere blir de "gjerrige" her?

Med det nye bidraget + ytelser osv vil mor enda ha penger til å gå på leketøysbutikken hver lørdag!

Men vi har selvsagt kjøpt "store" ting som sykkel,langrenns og slalåmski,og ellers klær og leker, men dette er jo "bare" gaver, det regnes ikke som om vi bidrar med noe til barnet da, for dette er "selvfølgelige" ting sier mor. GRRR

Vi har 3 barn til sammen, 2 som bor hos oss, vi lever helt normalt, er sjelden på byen og feriene tilbringes på hytta til familien. Her må ungene ønske seg "unødvendige" til jul og bursdag, eller spare ukelønn og andre penger de får hos fam. ol, gå med tomgods osv. Vi bruker heller pengene på fellesting som kosekvelder med god mat og film, hytteturer, kino, svømming osv.

Hvis min mann skal jobbe ekstra for at vi skal kunne unne oss noe ekstra vil pengene i dag spises opp av skatt og bidrag.

Jeg kunne ikke tenke meg å dra til syden for min ex sine surt opptjente penger, ikke spise en biff som han har betalt heller! (med mindre han VILLE spandere en biff..) Til nå har vi kjøpt ALT mitt barn trenger av stort og smått her i huset.

Vi er glad for at det nå er mulig å tjene mer uten å bli spist opp av bidrag, min manns barn skal nå få et eget rom hos oss, dette blir prioritert i neste oppussings prosjekt! Endelig skal vi få råd til det!

Utover det så har vi inntil desember 02 betalt ALLE reiseutgifter i flere år(hun flyttet), masse tusen. Da nye regler om reiseutgifter trådte i kraft ble samværet redusert med 75%!!! Nå er det gjennomsnitt på 5-6 dg. i mnd, og mer blir det ikke ifølge mammaen, for det har HUN bestemt.

Endelig er det kommet mer rettferdige Bidrags/reiseutg. regler for sånne som OSS.

Håper de som kommer urettferdig ut av de nye reglene, de som har høyere kostnader til de NØDVENDIGE tingene til barna, vil få andre støtteordninger.

Nå kan vi håpe på at det blir lettere å få mer samvær, med avstandene mellom oss vil ikke samværet komme i en klasse der bidraget går ytteligere ned, og det er ikke tanken bak mer samvær heller. Vi vil ha TID med barnet, vi vil at barnet skal være en naturlig del av vår familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Kjære Gjest!

Vil bare si at jeg er så enig med det du skriver... hos oss er det også mor til barnet som er julenisse. Bare kast fra deg sykkelen til 3000,- du vennen min, vi får kjøpe en ny til uka nå som styret er litt skevt.

Mor har med seg barnet på ferie til utlandet minst to ganger i året og helt fra han var liten har han ikke trodd at vi har vært på ferie fordi han har jo ikke tatt fly til syden.

vi strever med å få dette barnet til å gjøre ting, rydde på rommet etc uten at det sier: Hva får jeg får det a? Skrekkelig..

Vi kjøpte en stor flott julegave for noen år siden som vi hadde spart en stund til... 4 uker etter jul kjøper mor det samme bare enda litt større.

Nei jeg gleder meg til de nye reglene blir gyldige... mor har allerede ringt oss og lurt på om vi kan ha en privatavtale da hun selvfølgelig nå ser at hun taper en hel haug med penger (hun tjener nemlig bra og vi har barnet 35% av tiden). Samtidig som vi også henter og leverer, og hun har valgt og flytte en time unna oss.

Nei dette er ihvertfall endelig en skritt i riktig retning for fedre og stemødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette er ihvertfall endelig en skritt i riktig retning for fedre og stemødre.

Jepp. Nå blir det en annen dans. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jomfrua1

Så mye missunnelse og så mye mangel på samarbeid og kommunikasjon - og midt oppe i dette sitter det altså et barn - hvor de på den ene siden kritiserer den ene foreldren med å skjemme bort og gi sitt barn for mye - på den andre siden sitter de andre og bare observerer skjevhetene, missunner samt kritiserer. Hallo - Har noen ofret barnet en tanke i sin situasjon og prøvd å gjøre noe med istedetfor å sitte i glasshus og kaste stein på hverandre som foreldre eller andre involverte? Skjerp dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Så mye missunnelse og så mye mangel på samarbeid og kommunikasjon - og midt oppe i dette sitter det altså et barn - hvor de på den ene siden kritiserer den ene foreldren med å skjemme bort og gi sitt barn for mye - på den andre siden sitter de andre og bare observerer skjevhetene' date=' missunner samt kritiserer. Hallo - Har noen ofret barnet en tanke i sin situasjon og prøvd å gjøre noe med istedetfor å sitte i glasshus og kaste stein på hverandre som foreldre eller andre involverte? Skjerp dere![/quote']

ja det finnes slike problemer.. og det går utover barna..

men det er vel likevel bra at vi får nye rettferdigere bidragsregler?

det må jo være bra for barna det, vel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

må lige sige at dette gælder også vi mødre som betaler bidrag, selv betaler jeg til 3 stykker selvom far tjener mere end mig men han bad om barnebidrag da jeg rejste udlands selvom vi var enig om at ungerne blev hos ham og jeg skulle slippe og betale, sørme ikke kun mænd det går ud over der findes også dumme mænd...

men er glad for at se at regeringen er begyndt at bruge hoved, måske vi som har stiftet familie igen kan begynde at se en lyser tid i møde og måske få råd til at give de nye børn en lille ting i ny og næ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Sissi

Hvem er de nye reglene rettferdige for? Ikke barna iallfall. Pga. at det settes en prislapp på barn hvis foreldre ikke bor sammen, og beregningsmetodene for å dele denne kostnaden mellom foreldrene vil det i svært mange tilfeller ende med at bidragsmottaker vil gå drastisk ned i bidrag.

Når vi vet at 1) kvinner tjener dårligere enn menn og 2) at flere kvinner enn menn er bidragsmottakere, VET vi jo da også at med et slikt regelverk vil barna i mange tilfeller få det værre. I tillegg vil i en del tilfeller hele forsørgelsesbyrden legges over på bidragsmottakeren, fordi det er svært høyt fratrekk for samvær, og det legges stor vekt på bidragsyters bidragsevne. Det er relativt enkelt for en bidragsyter å komme i kategorien med redusert/ingen bidragsevne. Når de nye reglene da også fjerner ordningen med minstebidrag, vil det i praksis medføre at bidragsmottaker alene blir ansvarlig for det økonomiske underholdet av barn.

Begge foreldre skal etter et brudd ha mulighet til å bygge seg opp en ny tilværelse. Med det nye regelverket vil bidragsmottaker i mange tilfeller komme så vidt dårlig ut, at det blir veldig vanskelig å gjøre nettopp det. I siste instans går det utover ungene.

Men for all del - bare fedre og stemødre slipper å forholde seg til et økonomisk forsørgeransvar for hans barn, så er vel alt greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jomfrua1

Jo, jøss - ser jo til stadighet at det snakkes om rettferdighet rundt de nye bidragsreglene. Men i alle diskusjoner så snakkes det kun om rettferdighet for BP kontra BM eller omvendt ....... Der er det heller ikke tatt utgangspunkt i barnas verden, hvordan den virkelig er, sett med barns øyne..... Som BM og BP er vi begge en del av den verden - men vi er den ikke fullstendig..... men vi skal ha rettferdighet ut fra hva vi kan sitte igjen med ressurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

å være bitter og generaliserende som dette er slikt som lager problemer for barna.. rettferdige bidragsregler er bra for barna..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jomfrua1

Ser det hverken som generalisering eller bitterhet å se ting fra barns reelle verden - men at det kan skape en bitterhet for deg, kan jeg se og at du føler det urettferdig, kan jeg se og at du kan argumentere med at en rettferdighet for deg vil være bra for barna, den kan jeg ikke se men at du vil få bedret økonomi økonomi og at den annen part får en senket levestandard.... er det en rettferdighet sett ut fra barnas verden? Hvis du evner det......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg har ingen barn, så det kan jo ikke være ut i fra hva som er best for meg jeg snakker.. :)

jeg synes bare det er bra at det lages kjønnsnøytrale regler..!!

jeg synes også det er bra at det tas med i bildet hvor mye de enkelte har barna hos seg (det koster jo det også!) osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jomfrua1

Kanskje det er fordi du ikke har barn at du ikke har satt deg så veldig godt inn i dette heller da :)

Kjønnsnøytrale regler har vi alltid hatt - det er regler bidragsmottaker kontra bidragspliktige og gjøre - selve reglene har aldri skilt på kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Ja jeg er en av de som har skrevet at jeg synes dette er i riktig retning for rettferdigheten.

Hos oss har mor god råd, hun reiser som nevnt til utlandet flere ganger i året... lærer et barn til at dersom du slenger fra deg tingene dine er det ikke så farlig for vi kjøper nye. Da vil jeg ikke si at barnet vil lide noen nød nå.. muligens at barnet ikke vil få så mye, men nød? Neppe.

Hos oss er det mer rettferdig fordi mor tjener mer enn far og vi har barnet såpass mye av tiden, samt at vi henter og bringer til tross for at det er mor som har flyttet.

Min mann betaler like mye i bidrag hver mnd som det koster å ha et barn i den aldersgruppen. I tillegg får mor skattefordeler og dobbel trygd, samt at vi også har vært med å betale for alt som er av utstyr. Dresser, skøyter, ski, etc.

Så for oss vil det si at vi får bedre råd pr mnd, mor har bedt om å få en privat avtale noe vi ikke har noe problemer med. Men hun vil uansett få dårligere råd pr mnd. Noe som oss hos tilsier at vi også kanskje kan ta med gutten på ferie ett år..(det har ikke vi hatt råd til tidligere... )Hun er minimum to ganger i året i syden.

Tenk litt a dere... tror dere virkelig at gutten her vil det noe dårligere fordi han reiser på ferie med far og hans nye familie enn to ganger i året med mor?

Bare for å si det så har vi et kjempegodt forhold med mor og det skal vi fortsatt ha, det er viktig for barnet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vell jomfrua 1, det var jeg som startet tråden.

I vårt tilfelle synes jeg bidragsreglene ble rettferdig.

Og, jeg mener at vi selv skal stå for hvilken levestandar vi har.

Med 11% regelen fikk min manns barn mere penger av oss enn de 2 barna vi har hjemme. Det får han fortsatt, i form av reiseutgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Jeg er i den situasjonen at jeg mottar bidrag for min sønn på 6 år etter et samlivsbrudd for 4 år siden.

Min nye samboer har 3 barn fra et tidligere ekteskap og betaler bidrag for dem.

Så dere kan si at jeg kjenner situasjonen fra "begge leirer"... :wink:

Det står masse skrevet under "hva koster et barn" - den er stengt nå pga. folk klarte ikke å holde seg til sak. Foreløpig ser det ut til at det går greit her. Håper bare det fortsetter... :wink:

Jeg har pr. i dag et bidrag på kr.2400,- og vil fra november motta det halve. Men tenk på at jeg i tillegg til bidrag mottar barnetrygd på kr. 970,-

Dessuten: BM slipper å betale skatt av bidrag + BP får ikke fradra for betalt bidrag. Så da blir jo ikke reduksjonen like dramatisk...

Statens sats for mitt barn var kr. 3098,-.

Med andre ord: pr i dag "tjener" jeg penger på mitt barn.

Hva koster mitt barn meg?

(Har regulert litt på summene etter forrige innlegg etter diskusjoner med samboeren :ler: )

SFO : kr. 1400,- pr måned

Turn/fotball : kr. 100,- pr måned

Mat og drikke : kr. 1000,- pr måned ( litt vanskelig å beregne, men sånn ca...)

Klær/sko : kr. 1000,- pr måned

Kino/tull og tøys : kr. 400,- pr. måned

Totalt: kr. 3900,-

Jeg kommer til å motta kr. 1200,- i bidrag + ca. 1000,- i barnetrygd.

Altså kr. 2200,- pr måned.

I tillegg til dette skal jo jeg også delta økonomisk...

Dessuten har jo BP også tilleggsutgift ved samvær og da blir det vel sånn ca. at vi deler utgiftene rettferdig. Nå får far (i mitt tillfelle) 1200,- mer i mnd. å bruke på seg selv/sin samboer/sin gutt (dette er jo opp til ham...)

Noen måneder koster mer enn andre, men i snitt stemmer vel dette med mine faktiske kostnader.

Noen ganger blir det ekstra kostnader til

- jul og gebursdagspresang.

- presanger til andre barn han skal i besøk til

- ferie

- tivoli/teater

- fotballutstyr/turnsokker etc

- sykkel/ski/akebrett etc.

- fornyelse av garderobe ved "ny" årstid

Summen staten har beregnet er kanskje nøktern, men ikke urealistisk.

Kanskje får vi flere barnefordelingssaker som ikke blir en vanskelig konflikt av økonomiske hensyn, men det at faktisk begge ønsker å se barna mest mulig fordi de er glad i det/dem.

En annen ting som kommer i betraktning er jo det at hva et barn koster - kan ikke dobles/x3 osv. Her snakker vi om arving av klær/utstyr osv.

Synes at de nye bidragsreglene er kjønnsnøytrale, og omhandler BM og BP - ikke mor og far...

Da gjenstår det å se hvordan framtidens barnefordelingssaker blir... :-?

Maya30 :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Maya30: Det var det beste og mest saklige innlegget om bidrag jeg har lest på lenge.

Tror den nye bidragsordningen er mer rettferdig enn den gamle.

Det mange ikke tenker på er at BM nå får en bidragssum som det ikke skal trekkes skatt av. Skatten spiser jo opp mye av bidraget nå. (Normalt 28%).Så forskjellen på nytt og gammelt bidrag er nok mindre enn den ser ut på papiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste må ihvertfall uansett være at barna har foreldre som bryr seg og vil deres beste uansett økonomi og sivil status.

Det finnes mødre som gir f..., og det finnes fedre som gir f...

En kan ikke skjære alle over en kam.....

Mange alenemødre nyter godt av sin "enslige" tilværelse.. sitter på rumpa og mottar penger i øst og vest, uten at de nødvendigvis går til det de egentlig skal.. Nemlig til barna.

Andre mødre sliter med å få hjulene til å gå rundt...om far er inne i bildet eller ikke.

Når det gjelder barnebidrag, dekker det egentlig lite av det det egentlig koster å forsørge et barn, og hvis far ikke bidrar på noen annen måte, kan det bli ganske tøft hvis ikke mor tjener godt.

Problemet i disse tilfellene er hvis det er snakk om små barn. Da er det ikke så godt for mor å være i full jobb, og i tillegg ta seg av de små alene. Det koster rundt 3000 kroner pr. barn bare for barnehagen. Det må også far forstå.

Hvordan de nye bidragsreglene vil slå ut, vil variere sterkt for hver enkelt av de det gjelder, ut i fra sivil status, yrke, alder på barn o.s.v.

Noen vil bli tapere og andre bli vinnere.

Det er barna som er det viktigste, at de har klær, mat og det de ellers trenger for å leve et rikt og harmonisk liv.

Dessverre finnes det altfor mange, både fedre og mødre, som er mer opptatt av å krangle seg i mellom enn å gjøre det som er riktig for barna.

_________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

De nye bidrags reglene kan umulig tilfredstille alle.

jeg forstår at de fleste bidragsbetalere jubler av glede.

Jeg er forsåvidt enig i at fedre/mødre som betaler bidrag, og som støtter og stiller opp for barnet sitt skal få redusert bidrag.

Faren til datteren min har betalt 1600 kr. pr. mnd. for henne i mange år. Etter de nye reglene slipper han med 600 kr. pr. mnd. Hun er hos ham i 4 netter pr. mnd.

Reiseutgiftene har vi delt på siden hun var 5 år og nå er hun 12.

Her er det snakk om en far som aldri kjøper noe til henne, ikke så mye som et par strømper en gang. Han tar henne ikke med på ferie men velger og reise på ferie selv når jenta er kommet hjem til meg igjen.

I og med at jeg er vant til å sørge for det meste for mine barn selv så gidder jeg rett og slett ikke å bruke tid og energi på å irritere meg over dette men at ting er rettferdig her, er å overdrive.

Nå er dette selvfølgelig ikke noe jeg diskuterer med mine barn og jeg skal gjøre det jeg kan for at de skal få drive på med interessene sine som før.

PIA35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...