lulle Skrevet 10. mai 2007 #1 Skrevet 10. mai 2007 Det har vært et uvalgt av tråder her inne som er startet av foreldre som ønsker andres syn på snop og gotterier i hverdagen. Godtposer i bursdag, snop på lørdager, is hos naboen..... Hvorfor blir det laget så mye styr om slike småting? Alle vet at det er barnas hverdag som er avgjørende både for kosthold og helse, og hverdagen får de hos foreldrene sine. Sitter med inntrykk av at disse trådene inneholder mye fyfy og hør på meg, jeg gjør det riktige for mine barn. Det kan nesten virke som enkelte foreldre trenger bekreftelse på seg selv som forelder....
Gjest Emera Skrevet 10. mai 2007 #2 Skrevet 10. mai 2007 Jeg tror nok dette handler mye om trend også. For det er jo en trend mot sukkerforbruk akkurat nå. Vel og bra det. Men vi mennesker er ikke så flinke til å finne en middelvei, vi lar pendelen svinge helt til den andre siden. Og så er det noen andre da, som føler seg kritisert, og så er diskusjonen i gang. Sånn har det alltid vært, uansett hvilke anti-bølger som har kommet. Om en stund legger sukkerbølgen seg, og så kommer det en ny.
Gjest Mayamor Skrevet 10. mai 2007 #3 Skrevet 10. mai 2007 Jeg også synes det har vært mye på Kg den siste uken, og trekker nok litt på smilebåndet av del av svarene. Dvs jeg respekterer at andre har andre meninger, men smiler når de med de "peolitisk-korrekte-svarene" kommer dragenes med alskens propaganda som kommer inn på annen fy skam ting og drar paraleller til sukkerinntak-alkohol-sigaretter-etc og fremstiller de foreldrene som lar barna få litt sukker som uansvarlige tomskaller... Men de fleste brukerne er mer reflektert enn som så.
Gjest Elastica Skrevet 10. mai 2007 #4 Skrevet 10. mai 2007 Jeg også synes det har vært mye på Kg den siste uken, og trekker nok litt på smilebåndet av del av svarene. Dvs jeg respekterer at andre har andre meninger, men smiler når de med de "peolitisk-korrekte-svarene" kommer dragenes med alskens propaganda som kommer inn på annen fy skam ting og drar paraleller til sukkerinntak-alkohol-sigaretter-etc og fremstiller de foreldrene som lar barna få litt sukker som uansvarlige tomskaller... Men de fleste brukerne er mer reflektert enn som så. ← Jeg synes det er overraskende mange som faktisk er opptatt av den gyldne middelvei - man et bevisst forhold til at sukker er skadelig, men det skal være lov å kose seg innimellom. Kanskje med unntak av enkelte som enten ikke har barn eller som har svært små barn. Jeg synes med andre ord det har vært endel fornuftige meninger om dette.
Furstina Skrevet 10. mai 2007 #5 Skrevet 10. mai 2007 Det är väl också så att en tråd och en diskussion inspirerar till en närliggande. Vi pratar om lördagsgodis i en tråd och någon av deltagarna startar en tråd för att fråga vidare om vanor och när man börjar och så vidare. Det finns fler "inspirationstrådar" på Barn&Familie, till exempel den om att skapa självständiga barn och den om att lämna barnen ensamma på rummet.
Merneith Skrevet 10. mai 2007 #6 Skrevet 10. mai 2007 (endret) Jeg har også lest disse trådene, men jeg sitter igjen med et annet inntrykk enn deg. Jeg har også lagt merke til at mange har sterke restriksjoner mot sukker (noe jeg personlig synes er bra), men det som jeg legger mest merke til er alle de som skal kalle disse menneskene for hysteriske. Eller det morsomme ordet; overhysteriske Så kan man undres, hvorfor føler visse mennesker, deg selv inkludert TS, behov for å fortelle disse overhysteriske menneskene hvordan de skal leve, når det nettopp er deres såkalte fy-fy-holdning dere selv reagerer på?? Og en siste ting, hvis mange er enige med deg i denne tråden, vil du, eller vil du ikke tolke det som en bekreftelse på din egen forelderstil? Endret 10. mai 2007 av Merneith
Tusenfryd Skrevet 10. mai 2007 #7 Skrevet 10. mai 2007 Jeg har også reagert på disse tråden, dvs det som står i dem. Og jeg har ikke oppfattet at folk er hysteriske, men har et seriøst ønske om å begrense sukkerinntaket til ungene. Og da oppfatter jeg det som det er nsakk om begrensing av hverdagssnopet. For det er det svært mye av. Å bare blåse av det som at "må få kose seg med en is" er en svært skummel holdning. For i dag så "må jo ungene få kose seg" med lørdagsgodt lørdag. Is søndag, for da fikk vi besøk. Muffins i barnehagen mandag, for noen hadde med siden de hadde bakt i helgen. Tirsdag fikk de is hos naboen og onsdag kom noen innom med litt is. Torsdag kjente de ikke igjen et eple siden ist og fredag er det helg og det er sommervarmt og vi må jo få kose oss med en is da vel?! Og da var det lørdag igjen og hver hverdag har inneholdt noe som strengt tatt burde vært lørdagsgodt. Jeg synes ikke små barn som ett-toåringer trenger godteri. Men vår holdning til "bare en is" gjør at de ikke kan holdes unna. Vi deler når vi spiser, men forsøker faktisk å ta det etter gullungens leggetid. Vi har dessuten ikke noe vondt av å endre spisemønster selv heller, er det noe vi ikke trenger overføre, så er det snoperiet vårt...
lulle Skrevet 10. mai 2007 Forfatter #8 Skrevet 10. mai 2007 Jeg har også lest disse trådene, men jeg sitter igjen med et annet inntrykk enn deg. Jeg har også lagt merke til at mange har sterke restriksjoner mot sukker (noe jeg personlig synes er bra), men det som jeg legger mest merke til er alle de som skal kalle disse menneskene for hysteriske. Eller det morsomme ordet; overhysteriske Så kan man undres, hvorfor føler visse mennesker, deg selv inkludert TS, behov for å fortelle disse overhysteriske menneskene hvordan de skal leve, når det nettopp er deres såkalte fy-fy-holdning dere selv reagerer på?? Og en siste ting, hvis mange er enige med deg i denne tråden, vil du, eller vil du ikke tolke det som en bekreftelse på din egen forelderstil? ← Jeg sa vel ikke så mye om min egen forelderstil i innlegget, men karakteriserer meg som en midt på treet forelder. Ungene mine har god helse, null hull, aktive uten antydning til overvekt. Vi spiser sunn mat til daglig, og har kuttet ut brus og en del annen usunn mat. MEN jeg har ikke behov for å reagere på barnas oldemor fordi om hun gir oldebarna is hver gang de kommer. Det er det jeg mener kan bli hysterisk. Er det virkelig allemnn oppfatning av at ungen tar skade av å spise en is når de er på besøk hos besteforeldre,- eller at de får godtepose i bursdag. Og i tillfelle - hvilken skade gjør det?
Merneith Skrevet 10. mai 2007 #9 Skrevet 10. mai 2007 Jeg sa vel ikke så mye om min egen forelderstil i innlegget, men karakteriserer meg som en midt på treet forelder. Ungene mine har god helse, null hull, aktive uten antydning til overvekt. Vi spiser sunn mat til daglig, og har kuttet ut brus og en del annen usunn mat. MEN jeg har ikke behov for å reagere på barnas oldemor fordi om hun gir oldebarna is hver gang de kommer. Det er det jeg mener kan bli hysterisk. Er det virkelig allemnn oppfatning av at ungen tar skade av å spise en is når de er på besøk hos besteforeldre,- eller at de får godtepose i bursdag. Og i tillfelle - hvilken skade gjør det? ← Det spørs vel hvor ofte de er hos oldemor det da... Er det flere ganger i uken så forstår jeg hvorfor noen reagerer. Er det et par ganger i måneden er det noe annet. I tråden som vi begge sikkert har lest, så var det snakk om 2-3 ganger hver uke. Jeg har også har lest bursdag- og goteposetråden, og synes det var en del rare svar der. Det må da være opptil en hver forelder å bestemme om de vil gi ut slike poser. I den tråden ble foreldrene som ikke lagde slike poser stemplet som hysteriske. Og det bare fordi de SELV ikke ville gitt godteposer. Jeg tror at mange oppfatter det som selvskryt når noen forteller om sine sunne vaner.
Gjest Mayamor Skrevet 10. mai 2007 #10 Skrevet 10. mai 2007 Det spørs vel hvor ofte de er hos oldemor det da... Er det flere ganger i uken så forstår jeg hvorfor noen reagerer. Er det et par ganger i måneden er det noe annet. I tråden som vi begge sikkert har lest, så var det snakk om 2-3 ganger hver uke. Jeg har også har lest bursdag- og goteposetråden, og synes det var en del rare svar der. Det må da være opptil en hver forelder å bestemme om de vil gi ut slike poser. I den tråden ble foreldrene som ikke lagde slike poser stemplet som hysteriske. Og det bare fordi de SELV ikke ville gitt godteposer. Jeg tror at mange oppfatter det som selvskryt når noen forteller om sine sunne vaner. ← Men er det ikke selvskryt når jeg forteller om vår gyldne middelvei også egentlig? :klø:
Gjest Frk Åberg Skrevet 10. mai 2007 #11 Skrevet 10. mai 2007 Jeg sa vel ikke så mye om min egen forelderstil i innlegget, men karakteriserer meg som en midt på treet forelder. Ungene mine har god helse, null hull, aktive uten antydning til overvekt. Vi spiser sunn mat til daglig, og har kuttet ut brus og en del annen usunn mat. MEN jeg har ikke behov for å reagere på barnas oldemor fordi om hun gir oldebarna is hver gang de kommer. Det er det jeg mener kan bli hysterisk. Er det virkelig allemnn oppfatning av at ungen tar skade av å spise en is når de er på besøk hos besteforeldre,- eller at de får godtepose i bursdag. Og i tillfelle - hvilken skade gjør det? ← Nei, det er vel ingen som mener at akkurat det er skadelig. Men når det er bursdager annenhver uke eller stadig festlige anledninger, så blir det mer enn bare lørdagsgodtet. Det er ikke uten grunn at sukkeforbruket har skutt i været de siste tiårene.
regine Skrevet 10. mai 2007 #12 Skrevet 10. mai 2007 Jeg har også reagert på disse tråden, dvs det som står i dem. Og jeg har ikke oppfattet at folk er hysteriske, men har et seriøst ønske om å begrense sukkerinntaket til ungene. Og da oppfatter jeg det som det er nsakk om begrensing av hverdagssnopet. For det er det svært mye av. Å bare blåse av det som at "må få kose seg med en is" er en svært skummel holdning. For i dag så "må jo ungene få kose seg" med lørdagsgodt lørdag. Is søndag, for da fikk vi besøk. Muffins i barnehagen mandag, for noen hadde med siden de hadde bakt i helgen. Tirsdag fikk de is hos naboen og onsdag kom noen innom med litt is. Torsdag kjente de ikke igjen et eple siden ist og fredag er det helg og det er sommervarmt og vi må jo få kose oss med en is da vel?! Og da var det lørdag igjen og hver hverdag har inneholdt noe som strengt tatt burde vært lørdagsgodt. Jeg synes ikke små barn som ett-toåringer trenger godteri. Men vår holdning til "bare en is" gjør at de ikke kan holdes unna. Vi deler når vi spiser, men forsøker faktisk å ta det etter gullungens leggetid. Vi har dessuten ikke noe vondt av å endre spisemønster selv heller, er det noe vi ikke trenger overføre, så er det snoperiet vårt... ← Dette er det beste som er sagt hittil! Jeg har ikke deltatt i noen av trådene, men lest litt. Og det som slår meg der og (og i virkeligheten forsåvidt) er det evige "jamen, det må da være lov å kose seg iblant". Som tusenfryd sier - "iblant" har en tendens til å bli nærmest daglig. Og da må det være mulig å påpeke at dette ER et problem. Jeg vet om barnehager som har kuttet ut kaker ved barns bursdager, rett og slett fordi det blir for mye søtt, det blir ikke "en skjelden gang". så har vi mengdene. Da jeg var lita, så delte gjerne 2 stk en 0,33 l. brusflaske. I dag får gjerne 4-5-6åringer 0,5 l brus ALENE i en bursdag. Og på lørdag. Og i andre sammenehnger. Har man ikke en bevissthet på dette - så BLIR det fryktelig mye søtt i hverdagen "fordi vi må jo få kose oss litt".
lulle Skrevet 11. mai 2007 Forfatter #13 Skrevet 11. mai 2007 Dette er det beste som er sagt hittil! Jeg har ikke deltatt i noen av trådene, men lest litt. Og det som slår meg der og (og i virkeligheten forsåvidt) er det evige "jamen, det må da være lov å kose seg iblant". Som tusenfryd sier - "iblant" har en tendens til å bli nærmest daglig. Og da må det være mulig å påpeke at dette ER et problem. Jeg vet om barnehager som har kuttet ut kaker ved barns bursdager, rett og slett fordi det blir for mye søtt, det blir ikke "en skjelden gang". så har vi mengdene. Da jeg var lita, så delte gjerne 2 stk en 0,33 l. brusflaske. I dag får gjerne 4-5-6åringer 0,5 l brus ALENE i en bursdag. Og på lørdag. Og i andre sammenehnger. Har man ikke en bevissthet på dette - så BLIR det fryktelig mye søtt i hverdagen "fordi vi må jo få kose oss litt". ← Jeg er helt enig i at vi må ha bevissthet rundt sukkerinntak, men viser ikke alle disse trådene at folk flest i vår generasjon ( +/- 30) har bevissthet? Det er sukkingen og klagingen på de som ikke er det jeg reagerer på, og den indirekte kritikken. Vi har vell alle vårt.. Noen gir ungene sine for mye sukker, andre gir ungene sine for lite tid, oppfølging osv. Noe er mer synlig en andre ting.
Gjest Elastica Skrevet 11. mai 2007 #14 Skrevet 11. mai 2007 Dette er det beste som er sagt hittil! Jeg har ikke deltatt i noen av trådene, men lest litt. Og det som slår meg der og (og i virkeligheten forsåvidt) er det evige "jamen, det må da være lov å kose seg iblant". Som tusenfryd sier - "iblant" har en tendens til å bli nærmest daglig. Og da må det være mulig å påpeke at dette ER et problem. Jeg vet om barnehager som har kuttet ut kaker ved barns bursdager, rett og slett fordi det blir for mye søtt, det blir ikke "en skjelden gang". så har vi mengdene. Da jeg var lita, så delte gjerne 2 stk en 0,33 l. brusflaske. I dag får gjerne 4-5-6åringer 0,5 l brus ALENE i en bursdag. Og på lørdag. Og i andre sammenehnger. Har man ikke en bevissthet på dette - så BLIR det fryktelig mye søtt i hverdagen "fordi vi må jo få kose oss litt". ← Enig at det var et bra innlegg. Bare en liten tilleggsopplysning; i barnehagen vår er det ikke anledning til å ta med kake dersom det er bursdag. Det er så mange barn at det hadde blitt flere feiringer i uka (over 70 barn). Derfor feirer de bursdager en gang pr. måned med noe ekstra den dagen. Det kan like gjerne være pizza som en liten is. På den aktuelle dagen blir det gjort stas på barnet med sang og koselig oppmerksomhet. Dette er et eksempel til etterfølgelse, syns jeg.
Gjest Mayamor Skrevet 11. mai 2007 #15 Skrevet 11. mai 2007 Jeg også er enig i at det er for mye sukker, men det jeg har reagert på er den alt-ingenting mentaliteten. Endten-eller. Serverer du sukker, hvordan ser du da på alkohol/sigaretter? Men som jeg skrev tidligere; jeg synes de fleste har et mer nyansert syn på sukkerinntaket til seg og sine. Det er kanskje ytterlighetene i diskusjonene vi husker best? Forøvrig er barnehagen til gutten min sukkerfri: på bursdager har de krone og kappe og får velge seg en historie og et par sanger i samlingsstunden.
CeeCee Skrevet 11. mai 2007 #16 Skrevet 11. mai 2007 Jeg har ikke leste hele tråden, men synes at sukkerhysteriet er vel overdrevet. Jeg tror at i det "gjennomsnittlige hjem" får barna i seg en grei mengde sukker, mens i noen tilfeller går barna og knasker snop og drikker brus hver dag... Jeg vet om noen slike tilfeller i nabolaget... Barna går på butikken og kjøper snop hver dag, frister andre og "kjøper" seg venner... Jeg vet også om foreldre som putter "noe godt" i matpakka til barnet hver dag. Det synes jeg er en uting. Jeg trodde faktisk ikke det var lov å ha med kjeks o.l. på skolen/ i barnehagen...? Jeg ser ikke på meg selv særlig hysterisk. Noen ganger tar vi oss en is, eller kjeks på hverdagene. Nugatti er kun "helgepålegg", brus og annet snop er kun for helger, bursdager osv. Det hender jo at vi "synder" en gang iblandt, men det har jeg ikke dårlig samvittighet for. Ingen er perfekte og det er jo ikke usunt så lenge man ikke går og knasker hver eneste dag! Jeg synes sukkerfrie barnehager også er et bra tiltak for å få bukt med hverdags-sukkerinntaket. Barna elsker å få smoothies, fruktsalat eller bare oppskjært frukt.
CeeCee Skrevet 11. mai 2007 #17 Skrevet 11. mai 2007 Jeg sa vel ikke så mye om min egen forelderstil i innlegget, men karakteriserer meg som en midt på treet forelder. Ungene mine har god helse, null hull, aktive uten antydning til overvekt. Vi spiser sunn mat til daglig, og har kuttet ut brus og en del annen usunn mat. MEN jeg har ikke behov for å reagere på barnas oldemor fordi om hun gir oldebarna is hver gang de kommer. Det er det jeg mener kan bli hysterisk. Er det virkelig allemnn oppfatning av at ungen tar skade av å spise en is når de er på besøk hos besteforeldre,- eller at de får godtepose i bursdag. Og i tillfelle - hvilken skade gjør det? ← Nei!!! Beste- og oldeforeldre er skapt for å skjemme bort sine små etterkommere... Selvfølgelig ville det vært noe helt annet om vi bodde "to-hus-tett-i-tett" og barna ble skjemt bort hver dag! Bursdager her gpr inn i "spesielle dager" da man har lov å spise snop. Litt OT: Selv husker jeg at i min barndom pleide vi å ringe på og prate med en gammel ensom dame i nabolaget. Hun pleide alltid til å stikke til oss et par ruter kokesjokolade, eller polkagris drops. Vi var innom henne stort sett hver dag, og hun ble så glad! Foreldrene våre visste om det men sa ingenting. Ikke har jeg blitt feit, kolesterolet mitt er på topp og tennene mine er fine.
CeeCee Skrevet 11. mai 2007 #18 Skrevet 11. mai 2007 Regner med det snart kommer en tråd om 17. mai og "Hvor mange is/ hvor mye snop får barnet ditt spise på 17. mai?/ hvor mye penger får barnet ditt på 17. mai" Lurer litt på om folk har slutta å tenke sjæl...
Tusenfryd Skrevet 11. mai 2007 #19 Skrevet 11. mai 2007 Ja, og det man kan tenke sjæl er at hverdag er hverdag og fest er fest. Det er vel det det handler om.
CeeCee Skrevet 11. mai 2007 #20 Skrevet 11. mai 2007 Ja, og det man kan tenke sjæl er at hverdag er hverdag og fest er fest. Det er vel det det handler om. ← Ja, men det virker som om enkelte innlegg er skrevet fordi de (TSene) må ha bekreftelse på at de gjør ting "riktig." Hva som er riktig for noen er ikke alltid riktig for andre. Ett eksempel er tråder som "Hva gjør dere når barna får is av naboen?" osv.... I slike tilfeller mener jeg at man må selv vurdere om det er greit eller ikke. Dersom man synes det er greit, trenger man jo ikke gjøre noe. Dersom man ikke synes det er greit må man ta en runde med seg selv/ samboer/ektemann og prøve å finne løsninger. Tror ikke at TSene gjør som "alle andre" dersom de får helt motsatte svar enn hva de selv ønsker å gjøre....? Hva har skjedd med "sunt norsk bondevett"?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå