Gå til innhold

Barn som ikke kan/får spise alt

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dette spørsmålet går både til foreldrene til disse barna og til alle de andre foreldrene, som kanskje får besøk av disse barna.

Hvordan gjør dere det når et barn ikke kan (f.eks. pga allergi) eller får (f.eks. overbevisning eller religion) spise alt det de andre barna får i bursdag eller ved andre anledninger? Pleier barnets foreldre å sørge for å sende med annen mat/drikke, eller ordner dere som verter med alternativer? Passer dere som verter ekstra på at barna ikke spiser av det de ikke får/kan spise? Respekterer dere uansett foreldrenes regler, selv om dere kanskje ikke er enige i dem?

Edit: Det ble kanskje litt uklart. Men "kan" mener jeg barn som er allergiske, eller som har diabetes eller andre sykdommer.

Med "får" mener jeg f.eks muslimske barn som ikke spiser produkter av svin, vegetarbarn som ikke spiser kjøtt og fisk, barn som ikke får spise søtsaker...

Endret av Kaffekoppen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom jeg visste at et av barna ikke kunne spise slik eller slik ville jeg ha vertet opp med et alterinativ. Men jeg ville ikke tatt ansvar for å sjekke om barnet faktisk fulgte sine regler..

Barn som går alene i bursdagsselskap er gjerne over 3 år. Da vet man selv hva man kan og ikke kan spise. Er det allergi for f.eks. nøtter (eller andre ting som ikke man kan se om er i en kake el.l.) ville jeg sørget for at barnet visste hva det kunne spise.

Skrevet

Jeg pleier å servere ting som "allergibarn" kan spise. Men en venn av mitt barn har både cøliaki og sukkersyke. Jeg er fryktelig redd for at jeg sakl gi henne noe hun ikke tåler! Hadde det vært mitt barn hadde jeg ikke forventet at andre skulle servere gluten og sukkerfritt i selskap o.l., jeg ville sent med barnet kake selv tror jeg. -ikke minst av frykt for at barnet skulle få i seg feil mat. Når vi har barneselskap der barn med muslimsk bakgrunn er invitert serverer jeg f.eks. kalkunpølser for å styre unna svinekjøtt.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Så lenge jeg vet om allergien/overbevisningen så har jeg et alternativ, ja. Men det betyr ikke at jeg lar være å servere "vanlig" mat.

Skrevet

Da jeg var liten, pleide jeg å få med meg mat hjemmefra, om jeg ble invitert i f.eks bursdagsselskap. Det hendte også ofte at jeg var den eneste i klassen som ikke ble invitert, fordi det ble for mye stress med et allergibarn på besøk. Dette var på åttitallet, så det har kanskje blitt bedre nå.

Nå som jeg er voksen, pleier jeg å lage allergivennlig mat og servere det til alle, slik at det ikke blir gjort noe forskjell på den allergiske. Siden jeg er allergisk selv, synes jeg ikke det er noe vanskelig, selv om den allergiske som kommer på besøk kanskje har andre matallergeier enn meg selv.

Gjest Emera
Skrevet

Man må jo bare snakke med foreldrene, og høre hva de foretrekker. Dersom de tør å stole på at verten serverer barnet deres trygg mat, så kan de bli enige om det. Foretrekker de å sende med noe, så får de gjøre det.

Skrevet (endret)
Dette spørsmålet går både til foreldrene til disse barna og til alle de andre foreldrene, som kanskje får besøk av disse barna.

Hvordan gjør dere det når et barn ikke kan (f.eks. pga allergi) eller får (f.eks. overbevisning eller religion) spise alt det de andre barna får i bursdag eller ved andre anledninger? Pleier barnets foreldre å sørge for å sende med annen mat/drikke, eller ordner dere som verter med alternativer? Passer dere som verter ekstra på at barna ikke spiser av det de ikke får/kan spise? Respekterer dere uansett foreldrenes regler, selv om dere kanskje ikke er enige i dem?

Edit: Det ble kanskje litt uklart. Men "kan" mener jeg barn som er allergiske, eller som har diabetes eller andre sykdommer.

Med "får" mener jeg f.eks muslimske barn som ikke spiser produkter av svin, vegetarbarn som ikke spiser kjøtt og fisk, barn som ikke får spise søtsaker...

Har hatt muslimske barn i bursdagsselskap her flere ganger. Serverer kyllingpølser eller hamburgere av storfekjøtt, no problem. Diabetikere kan spise kake og/eller snop av og til, i bursdag kan de ta litt mere insulin før festen starter. Men server grønnsaker med dipp, supergodt for både diabetikeren og de andre. Popkorn og potetgull går greitt for disse.

Endret av gjest1
Skrevet

jeg (som mamman til en liten allergiker) sender med gutten min alternativer til frukt i barnehagen hver dag. Den dag det kommer til bursdager vil jeg nok snakke med foreldrene til den som inviterer og sjekke hva de synes er greiest. Heldigvis blir han bare prikkete, derfor er det ikke krise hvis han får i seg noe han ikke tåler. Hadde jeg derimot hatt en nøtteallergiker, som kunne bli alvorlig syk eller dø av å få i seg noe han ikke tåler, så ville jeg blitt med helt til han ble gammel nok til å forstå dette selv. man kan ikke forlange at andre foreldre skal passe på slikt i et barneselskap. Og så ville jeg nok tibudt meg å sende med noe til gutten som ligner mest mulig på det de andre skulle spise.

tingeling

Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg passer på å bruke rent kyllingkjøtt når vi har barnebesøk da jeg ikke har hørt om noen som ikke tåler/spiser det enda. Men dersom noen forteller meg om et problem, lager jeg noe til det barnet. Ikke noe problem; bare kjekt at de vil komme i besøket. :)

Skrevet

Min son har en vän som är allergisk mot mycket, vi har också vänner som inte äter griskött eller till exempel äpplen eller nötter pga allergi.

Föräldrarna till sonens vän brukar se till att ta med sig något som deras son kan äta - just för att det är så mycket han inte tål. När de kommer på besök till oss brukar jag fåga om sonen kan äta just det eller något annat. Nu har jag ett recept på boller som han kan äta och han glädjer sig åt att kunna få äta nybakta boller de gånger vi berättar att det finns hos oss.

Han som inte äter griskött brukar säga till om det inför en middagsbjudning - och så får de som bjuder antingen säga: då har vi lite "whatever" också, går det bra. Eller: det är ju buffe och säkert något annat du kan äta.

Jag tycker det börjar bli vanligt med folk som inte tål något och de flesta vuxna, barn eller föräldrar brukar höra sig för i förhand om vad som serveras eller inte. Och så lösa det därefter.

Skrevet

Når jeg var lita hadde jeg en kompis som var veldig allergisk mot mye. Vi pleide å kjøpe inn is/kjeks som han tålte til bursdager o.l, og så pleide han også å få med noe hjemmefra. Det vi kjøpte inn var ikke så spesielt at ingen andre fikk av det, men det var mest til ham.

Skrevet (endret)
Jeg passer på å bruke rent kyllingkjøtt når vi har barnebesøk da jeg ikke har hørt om noen som ikke tåler/spiser det enda.

De som spiser halal spiser ikke vanlig kylling.

Endret av Donpedro
Skrevet (endret)

Vi serverer både kylling- og vanlige pølser i barnebursdag pluss fiskepinner eller -kaker, samt at vi passer på å ikke ha melkeprodukter i kaken (har som regel både veggiser, muslimske og jødiske barn her i tillegg til det store flertallet som ikke har spiseregler). Har også et kake/bollealternativ for en melk- og eggeallergiker. Størstemann er tacoelsker, så da går det gjerne i oksekjøttedeig samt at vi kjøper veggistaco"kjøtt" også. En fest skal være raus, og da skal alle kunne spise noe de liker, er min mening.

Men det er klart, unger som har full halal eller kosher får det ikke hos oss. Vi unngår svin, og vi unngår at ungene skal måtte blande kjøtt og melk. ferdig med det.

Endret av hera
Skrevet

Jeg forsøker å lage mat som alle skal spise. Jeg synes det er litt kjipt hvis barn som har allergier eller som ikke kan spise enkelte ting på grunn av religiøs overbevisning skal måtte få egen mat.

En veldig god venn av sønnen min har cøliaki. Det har aldri vært noe problem å lage helt glutenfrie barneselskap. Det fnnes en masse kaker og annen mat som ikke inneholder mel eller andre glutenholdige produkter.

Gjest Mayamor
Skrevet

Da er vi heldige: ingen som har kommet med slike krav. Forøvrig ser ikke jeg halal kjøtt i butikkene her, annet enn da vi var på Harry handel på Svinesund... ;)

Skrevet

Nei, det gjør de nok ikke, men forventer du at vi skal lage både halal og kosher mat for å tilfredsstille alle behov?

De fleste muslimer jeg kjenner spiser det meste med unntak av svinekjøtt, så jeg forstår jo at jeg har vært heldig i mitt "valg" av muslimske venner...

Gjest Tabby
Skrevet

Såfremt jeg vet om det, så tilpasser jeg meg, men jeg forventer at foreldre til barn med spesielle behov kan si i fra om dette.

I sist bursdag sønnen min hadde var det en gutt som har utenlandske foreldre. De hadde valgt å la han spise vanlige pølser i bursdager. Og så lenge de ikke ga beskjed på forhånd så var det veldig fint, siden jeg ikke hadde kjøpt inn noe ekstra til sånne eventualiteter.

Gjest Miss Guided
Skrevet

En kamerat av min eldste sønn hadde matallergi som barn, har vokst av seg det meste men noe er igjen. Og siden jeg visste det så pleide jeg å spørre foreldrene hva han kunne spise sånn at jeg også hadde noe han kunne spise i min sønns bursdagsselskaper.

Her har det heller ikke vært noe problem at kyllingen eller annen mat ikke har vært "halal", de har spist av det vi har hatt som er av den typen mat de kan spise. Alt er ikke enten sånn eller slik, mange varianter i mellom.

Det er greit når man på forhånd vet om matvaner og årsaken til at noen ikke kan spise enkelte matvarer, for da kan man ta sine forholdsregler. Det er verre når vi ikke får beskjed.

Skrevet

Ger man inte besked i förväg anser jag att man får ta risken att det inte finns något man kan äta.

Jag kan till exempel inte äta smörgåstårta - något som ofta bjuds på vid dop eller "öppet hus" vid födelsedagar för vuxna. Jag brukar dock inte gå Hungrig till sådana sällskap. Har jag inte sagt till, och och det inte finns något alternativ att äta för mig så får jag klara mig. Det är en risk jag väljer att ta om jag inte säger nåt.

Är det en vanlig middag vi och andra bjuds till tycker jag ofta frågan kommer upp: "Äter alla allt?" eller "Är det någon som inte äter nåt?" från de som bjuder in.

Skrevet

Hadde det vært mine barn som hadde alvorlig grad av allergi ville jeg tatt det opp med de barnet skal på besøk til, også entenstolt på dem eller sendt med mat etter hvor alvorlig de tok det. Hadde jeg fått besøk av allergiske barn ville jeg også passet på hva de spiste, side ndet jo er snakk om at de kan bli nokså syke dersom de får feil mat.

Hadde det vært noe vi ikke spiser pga religion eller etikk synes jeg det holder å informere barnet om hvorfor vi ikke spiser det og det, også latt barnet selv velge hva det ønsker å spise når det er borte hos andre, siden jeg ikke synes det er riktig å velge slike ting på vegne av andre. Hadde jeg fått besøk av barn som ikke skal spise ting pga religion/etikk, så hadde jeg bare informert om hva som evt er i maten, og latt barna velge selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...