Gå til innhold

atopisk eksem på min 2 åring

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvilke kremer og salver som hjelper mot atopisk eksem .Trenger jeg å ta kontakt med en spesialist barne lege?

Hva bør en unngå av mat og andre produkter?

mvh Hina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da min sønn slet med atopisk eksem så brukte jeg Mildison når han hadde utbrudd. (Ikke dersom det har kommet sår). Den kan du få på apoteket. Ellers er det viktig å bevare huden mellom utbruddene, og det kan du gjøre med å smøre barnet inn med f.eks Locobase. En fet, uparfymert krem som du også får på apoteket uten resept.

Jeg ble også anbefal å ikke gi sønnen min så mye sitrus frukter, nøtter og egg.

Den gang hadde vi hund, og dersom gutten la ansiktet mot pelsen kunne han bli veldig rødflammete.

Han er forøvrig kvitt meste parten av eksemen nå. Han er snart 11 år.

Du kan ta kontakt med helsesøster dersom du har spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde jo oppsøke lege for mer informasjon om dette med ..

Jeg har hatt dette hele mitt liv og det er noe skikkelig hærk. De fleste vokser jo dette av seg, men ikke alle da.

Siden dette er en liten unge så er jo milde kortison kremer å anbefalle. Hvordan sterke kortison kremer er på unger vet jeg ikke.

Ellers så må du passe på at han ikke er så fuktig under klærne. Lett angrepne steder er bak knehasene, albuer, føtter og ansikt.

Etter hva hudleger sier så skal man ikke bruke såpe når man vasker seg. Dette er kanskje ikke like lett hele tiden med barn, men unngå mest mulig såpe. Bruk olje etter badet/dusjen. Vær flink med fuktighetskremer. Smør ofte!

Ellers så er det som Hina sier. Unngå sitrus frukter.

Nå som det ikke er så lenge til det er sommer så er det veldig bra med sol og saltvann. Sol tørker ut det greine som lager eksemen. Husker ikke hva det heter. Det samme med saltvann.

Men samma hva du gjør av forebyggende ting så er det ikke noen vidundermiddel som kan få dette til å forsvinne for godt. Han er nødt til å vokse det av seg.

Vet ikke hvor mye av dette du vet, men håper noe av det var til hjelp.

Lykke til :)

---

Linn :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min sønns atopiske eksem bruker jeg Aderma Exomega, som fås på apoteket. Dette er den beste kremen jeg har vert borti, mye bedre en Locobase og tilsvarende kremer. Etter at jeg begynte med denne har jeg ikke hatt behov for å bruke kortisonkremer på minstemann.

Atopsik eksem trenger ikke å ha sammenheng med allergier, men kan ha det. Slik at det er ikke nødvendig å begynne å kutte ut masse matvarer, men det kan jo være en ide å se på det i samrabeid med lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...