Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når vi nå straks flytter fra leilighet til hus skal endelig pusene våre bli utekatter. :-D Kattedør ser jeg på som en nødvendighet, jeg kan ikke drive å fly opp og ned trappene og åpne dører for to ubesluttsomme katter, og hva med når vi er på jobb eller om natten?

Problemet er at jeg ikke aner hvor vi kan ha en kattedør. I barndomshjemmet mitt var det så greit for vi hadde et lite vindu i kjellertrappa (som gav kattene utgang på bakkenivå på utsiden) som fint kunne byttes ut med en kattedør. Men i vårt nye hus har vi egentlig ingen slike "ledige" vinduer, og å sette en kattedør i ytterdøren eller terrassedøren er i grunnen utelukket. Og da kan jeg ikke se at det er noen muligheter igjen? Noen som har gode forslag, evt kan si hvordan dere har ordnet dette hos seg selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår at ytterdøren er utelukket, men terrassedøren? Jeg skal montere katteluke (med magnetlås) i terrassedøren, kan ikke se at det blir til noen vesentlig ulempe.

Et siste alternativ for deg kan kanskje være å sette i en vegg, men jeg regner med at det vil bli både vanskeligere og dyrere enn om du kan bruke en eksistrende dør. Kjellerdør? Om dere har det, så kan det jo være et alternativ.

Skrevet
Jeg forstår at ytterdøren er utelukket, men terrassedøren? Jeg skal montere katteluke (med magnetlås) i terrassedøren, kan ikke se at det blir til noen vesentlig ulempe.

Det er vel ikke det at det er noen ulempe akkurat, mer at jeg ikke har lyst til å ha en stygg kattedør midt i stua, og så blir det kanskje litt kaldt om vinteren?

Skrevet

Hvis du kjøper en skikkelig kattedør så trekker det ikke noe særlig når den er lukket.

Min verandadør er litt ute av syne, derfor er det et greit alternativ for meg. Håper du finner en OK løsning.

Skrevet

Vi har kattedøren i kjeller døren, fungerer veldig greit, det er en dør mellom kjellerdøren og resten av kjelleren, den står alltid åpen, derfra er det åpent helt opp

Skrevet

Ja, vi må finne på noe. Det er bare de to dørene i huset, så kjellerdør er dessverre ingen mulighet, men det hadde absolutt vært det hadde vi hatt det. Det eneste jeg kan tenke meg så langt er et lite vindu oppe på veggen i kjellerstua. Det kommer ut på bakkenivå i hagen så der er det greit, men siden det er øverst på veggen ville vi evt måtte lage en slags trapp oppover veggen slik at de kommer seg opp til kattedøren. Ser kanskje litt rart ut? (Skjønt, hadde vært litt stilig også. :ler:)

Skrevet

Hvorfor kan du ikke ha katteluken i ytterdøren? Det går også ann å få kuttet i glass for å sette inn katteluke i glass. Om det er et langt smalt vindu i yttergangen eller noe?

Skrevet

Vi har kattedøren i verandadøre og er fornøyd med det. Den står bak gardinen så det er ikke så stygt. Men uansett hvis det hadde vært stygt så hadde jeg ikke brydd meg for det er bare ssssssåååå praktisk. Jeg fikk en ny tilværelse etter at den var montert.

Skrevet
Det eneste jeg kan tenke meg så langt er et lite vindu oppe på veggen i kjellerstua. Det kommer ut på bakkenivå i hagen så der er det greit, men siden det er øverst på veggen ville vi evt måtte lage en slags trapp oppover veggen slik at de kommer seg opp til kattedøren. Ser kanskje litt rart ut? (Skjønt, hadde vært litt stilig også.  :ler:)

Jeg synes ditt eget forslag her virker genialt. Det er ikke verre enn å sette opp en slags trapp eller eske (eller et møbel av noe slag) som kattene kan komme seg opp og ned via. Mange katter elsker å klatre/hoppe og høyder generelt, så hvorfor ikke?

Skrevet

Dette er litt OT men jeg bare lurer på en ting. Hvordan "tør" dere å ha kattedør egentlig? Jeg kunne aldri villet hatt det fordi jeg vil ha litt kontoll over hva kattene drar med seg inn. Med en kattedør kan man risikere å få inn både mus og rotter *grøss*

I går da terassedøra sto opp kom den en katten inn med ei dø mus den lekte med, jeg har helt panikk for mus så jeg husjet katten med musa ut igjen. Før her en dag hadde den med seg en levende mark, æsj.

Hvordan holder dere kontroll over dette når katten kan fritt gå inn og ut, eller at andre katter kommer inn :klø:

Skrevet
Dette er litt OT men jeg bare lurer på en ting. Hvordan "tør" dere å ha kattedør egentlig? Jeg kunne aldri villet hatt det fordi jeg vil ha litt kontoll over hva kattene drar med seg inn. Med en kattedør kan man risikere å få inn både mus og rotter *grøss*

I går da terassedøra sto opp kom den en katten inn med ei dø mus den lekte med, jeg har helt panikk for mus så jeg husjet katten med musa ut igjen. Før her en dag hadde den med seg en levende mark, æsj.

Hvordan holder dere kontroll over dette når katten kan fritt gå inn og ut, eller at andre katter kommer inn  :klø:

Nå er jeg vant til å ha katt og kattedør mens jeg bodde hjemme. Joda, det hender jo de drar med seg mus og fugler inn, men det er vel ikke så farlig? Som oftest har katten spist den opp innen den blir oppdaget, og det ligger noen fjær igjen. Evt er det et dødt dyr som man plukker opp og kaster, er jo ikke akkurat farlig? Jeg har i allefall ikke noe problem med at katter drar med seg byttet sitt inn, de er nå en gang rovdyr.

Skrevet

Du må ihvertfall ta hensyn til at det blir ganske mye trekk fra ei kattedør, så den må nesten monteres et sted der det ikke gjør så mye. Vi har den typen med magnet-lås.

Skrevet

Katten til familien til samboeren er en veldig flink jeger. Og hun elsker å leke med byttet sitt. Det har hendt flere ganger at hun har kommet inn gjennom en åpen dør med en levende mus og sluppet den på stuegulvet for å leke med den. Problemet er bare at mus er ganske så kjappe og flinke til å gjemme seg! Inni trekket på sofaen for eksempel... :ler:

I tillegg så liker katta å gjemme byttet sitt etter at det er dødt. Og døde dyr som man ikke finner igjen kan lukte rimelig vondt etter stund.

Så noen kattedør blir det nok ikke på henne nei.

Skrevet

Hvordan holder dere kontroll over dette når katten kan fritt gå inn og ut, eller at andre katter kommer inn :klø:

Kattene har dratt meg seg både mus og fugl. Men det gjorde de også før på sommeren da døren stod åpen. I fjor sommer hadde vi et leven her med ikke bare døde mus, men også levende. Men jeg laget så mye styr rundt dette at jeg håper og tror at det ikke blir like mange i år, men det gjenstår å se. Spurteflaska står klar. Men skal jeg summere opp alle negative og positive sider så vil jeg aldri avskaffe kattedøren. Ang. andre katter så har ingen kommet inn her og vi har ikke magnet på døren. Men det hjelper jo lite hvis man bor i et område med mange andre katter som har kattedør med magnet, da passer jo den til alle andre.

Gjest Vampyra
Skrevet

Men jeg skjønner egentlig ikke poenget? Bortsett fra latskapssiden da...

Hjemme hos mamma og pappa har vi to pusekatter som løper ut og inn hele dagen. Selvfølgelig er det irriterende å måtte slippe dem ut og inn når det blir ofte, men de legger seg faktisk til ro hvis vi er supertrege og ikke orker. Hvis de virkelig må ut på toalettet så klarer de å fortelle oss det. Det er vel kun de eneste gangene de mjauer (bortsett fra når de tigger mat :ler: )

Jeg tror en katt har godt av litt faste rutiner som alle andre. Våre katter vet at når pappa begynner å slukke lysene da skal de helst ut og tusler til døra. Men dersom de har vært ute hele dagen får de være inne (og det tror jeg kanskje de har skjønt? :klø: ) Men da vet også foreldrene mine at de blir vekket mellom 04.00 og 04.10 ;)

De er ute om dagen hvis de har vært inne om natten osv. Og de har vel ikke vondt av å måtte være ute hele dagen? De har mange steder de kan legge seg i skjul ute i hagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...