Devana Skrevet 10. mai 2007 #1 Skrevet 10. mai 2007 Ja, da blir det visst flytting til Bergen og jeg skriver liste over ting som må ordnes framover. Noe som fører meg til dette spørsmålet; Vi har to katter som også skal være med på lasset og vi drar fra Akershus/Oslo. Hva er den mest "behagelige" transportmetoden for kattene?
Dalilah Skrevet 10. mai 2007 #2 Skrevet 10. mai 2007 Vi reiste på lang tur på pusen min en gang. Hun hater å være i bil, så løsningen ble at hun lå i halve katteburet (bare bunnen) på fanget mitt i fremsetet. På den måten kunne hun se ut samtidig som jeg kunne klappe henne. Med mindre kattene blir bilsyke (som vår..) eller er redde tror jeg det beste er å ha dem i et romslig bur. Ikke noe særlig for sjåføren å få en leken pus foran ansiktet
Arkana Skrevet 10. mai 2007 #3 Skrevet 10. mai 2007 Jeg ville valgt fly. Bestill i god tid slik at du kan ha kattene med i kabinen. En times flytur er betydelig bedre enn en halv dag i bilen.
Gjest Silmarill Skrevet 10. mai 2007 #4 Skrevet 10. mai 2007 Jeg ville valgt fly. Bestill i god tid slik at du kan ha kattene med i kabinen. En times flytur er betydelig bedre enn en halv dag i bilen. ← Tror ikke det er lov Arkana å ha med katten inn i kabinen! Dette pga. allergi o.l. ---- Anbefaler egentlig ikke fly da dyretransport på fly kan bli veldig ubehagelig mht. kulden, veldig mye bråk o.l. De blir som regel helt vettaskremte og nervøse! (Men en times flytur er jo ikke så lenge da!) Biltur så langt for en katt kan også såklart være ubehagelig, men der er den sammen med dere som den kjenner som er beroligende for den - dersom du velger bil så må du selvsagt aldri slippe den ut av reiseburet! Dette kan være livsfarlig for dere og andre bilister! Anbefaler deg biltur med en rellativ stor reisekasse! Kassen kan du evt. spraye med et beroligende middel for katt. Dette får du kjøpt i dyrebutikk/veterinær! OBS!Ikke mat katten med vårfor før dere drar avgårde, da katten fort blir bilsyk og kaster opp!
onyx Skrevet 10. mai 2007 #5 Skrevet 10. mai 2007 Tror ikke det er lov Arkana å ha med katten inn i kabinen! Dette pga. allergi o.l. ---- Anbefaler egentlig ikke fly da dyretransport på fly kan bli veldig ubehagelig mht. kulden, veldig mye bråk o.l. De blir som regel helt vettaskremte og nervøse! ← Der tar du feil, det er faktisk lov. Man må bare huske å reservere plas når man bestiller billett. Derfor bør allergikere faktisk opplyse om allergi når de kjøper billett, for ellers kan faktisk ikke flyselskapet ta hensyn til dette. Flytransport er forøvrig helt ok. De fleste katter reagerer ikke noe særlig hvis de ellers håndterer bilkjøring.
Gjest Silmarill Skrevet 10. mai 2007 #6 Skrevet 10. mai 2007 (endret) Der tar du feil, det er faktisk lov. Man må bare huske å reservere plas når man bestiller billett. Derfor bør allergikere faktisk opplyse om allergi når de kjøper billett, for ellers kan faktisk ikke flyselskapet ta hensyn til dette. Flytransport er forøvrig helt ok. De fleste katter reagerer ikke noe særlig hvis de ellers håndterer bilkjøring. ← Når det gjelder dette med å ta inn katter i kabinen, tok jeg vel ikke akkurat feil da jeg skrev: "jeg TROR"... Forøvrig er jeg fortsatt usikker om det er tilatt uansett, dersom det ikke eks. er en førerhund o.l. - men er som sagt litt usikker! Forøvrig snakker jeg av erfaring vedr. dyretransport på fly mht. trivselen (ikke nødvendigvis mine egne dyr) Endret 10. mai 2007 av Silmarill
onyx Skrevet 10. mai 2007 #7 Skrevet 10. mai 2007 Ja, hvis du synes det gjør forskjell så snakker jeg av erfaring jeg også. Og det gjelder da egne dyr og andres dyr som jeg har observert. Når det gjelder dette med å ta inn katter i kabinen, tok jeg vel ikke akkurat feil da jeg skrev: "jeg TROR"... Forøvrig er jeg fortsatt usikker om det er tilatt uansett, dersom det ikke eks. er en førerhund o.l. - men er som sagt litt usikker! Forøvrig snakker jeg av erfaring vedr. dyretransport på fly mht. trivselen (ikke nødvendigvis mine egne dyr) ←
Gjest Silmarill Skrevet 10. mai 2007 #8 Skrevet 10. mai 2007 (endret) Ja, hvis du synes det gjør forskjell så snakker jeg av erfaring jeg også. Og det gjelder da egne dyr og andres dyr som jeg har observert. ← Er det jeg som leser innlegget ditt feil eller tolker jeg deg riktig når jeg syntes du virker irritert på meg - det er vel ikke meningen med et forum der man prøver å gi råd? :klø: Jeg er dyrepleier, så på den måten har jeg erfaring av dyreeiere som har fraktet dyrene sine med fly! Fant forøvrig denne linken her: http://www.birmanett.no/katten_hjemmet/flyfrakt.html Endret 10. mai 2007 av Silmarill
Arkana Skrevet 10. mai 2007 #9 Skrevet 10. mai 2007 Joda, det er lov med dyr på fly. Tror jeg har sett katter i kabinen på de aller fleste flyturene jeg har tatt faktisk. Kattene har overhodet ikke sett ut som de har det ubehagelig på noen måte. Er det allergikere ombord kan dyrene fraktes i lasterommet, de har egne seksjoner som kan varmes opp og kattene er godt sikret så det er hverken kaldt eller ubehagelig.
Gjest Silmarill Skrevet 10. mai 2007 #10 Skrevet 10. mai 2007 (endret) Okki Da er det vel sånn da! Skal spørre "sjefen" om hva hun mener, men det er kanskje ikke dette TS lurte på! Jeg anbefaler stor reisekasse, der pus kjører sammen med eierne sine! MEN,dersom det er lov til å ha katten i kabinen, og dette er relevant for katteeier er det kanskje det mest behagelige! Endret 10. mai 2007 av Silmarill
Karamell Skrevet 10. mai 2007 #11 Skrevet 10. mai 2007 Jeg hadde valgt fly. Jeg har selv hatt med katten min på flere flyreiser i norge. Og da heg jeg hatt eget sete til katteburet bakerst i flyet. Det har gått kjempefint. Jeg bare sa i fra da jeg bestillte biletten så sa de at det var ok når det ikke skal allergikere med...... Så ja, man kan ha med katter i kabinen om ingen allergikere har sagt i fra om dette...... Syns det er litt rart at man kan legge ut så feilaktig info på nettet og skrive at om man leser dette slipper man å ringe flyselskapet osv? Uansett hadde jeg valgt fly siden det er den "raskeste" måten å komme seg fra a til b på....
Devana Skrevet 10. mai 2007 Forfatter #12 Skrevet 10. mai 2007 Takk for svar dere Jeg vet at det er lov å katter i kabinen, men når jeg selv har flyskrekk også så hjelper det kanskje ikke så mye på å berolige kattene...? Kom gjerne med flere råd og tips så får vi vurdere hva vi gjør etterhvert.
onyx Skrevet 10. mai 2007 #13 Skrevet 10. mai 2007 Syns det er litt rart at man kan legge ut så feilaktig info på nettet og skrive at om man leser dette slipper man å ringe flyselskapet osv? ← Reagerte på det selv, men men... Har forresten heller aldri opplevd å få nei (bare fra KML på utenlandsreise), ei heller har jeg eller noen jeg kjenner opplevd å ikke få være med pga allergikere som ikke har sagt fra om allergi. Har opplevd å bli oppgradert gratis til buisnesclass pga allergikere, noe som ikke var meg imot. Ting ordnes hvis folk er fleksible.
onyx Skrevet 10. mai 2007 #14 Skrevet 10. mai 2007 Takk for svar dere Jeg vet at det er lov å katter i kabinen, men når jeg selv har flyskrekk også så hjelper det kanskje ikke så mye på å berolige kattene...? Kom gjerne med flere råd og tips så får vi vurdere hva vi gjør etterhvert. ← Blir de veldig engstelige og stresset ved bilkjøring? Hvis de er rolige og avslappede katter så går det ofte greit å fly. Men du bør kanskje ta noe beroligene? Alternativ er tog, men jeg vil tro bil vil være like greit i såfall. Da kan du ihvertfall stoppe og lufte dem på veien. Selv lar jeg katten strekke seg på toget også, hvis jeg har mulighet og ikke forstyrrer andre passasjerer. Når jeg reiser med min så blir reistetiden fort 8-9 timer og det går greit. Da lar jeg han strekke litt på seg innimellom om han vil, men som regel sover dovendyret mesteparten av tiden. Min vil hverken drikke eller gå på do under reise, og mat anbefales ikke sålenge de kan bli dårlige.
-Simba- Skrevet 10. mai 2007 #15 Skrevet 10. mai 2007 Jeg hadde med en kattunge på 12 uker på flytur, det gikk helt problemfritt. Han sov hele turen... Samme med en liten valp som jeg hadde med på fly, så jeg tror jeg ville valgt flyturen om bilreisen er lang. Du får lov til å reise med dyr under 8kg mener jeg, og så må de passe inn i ett reisebur som er 45*25*20, TROR jeg.. Men alt dette finner du ut om du går inn på ett flyselskap. Koster vel 150kr ekstra for katten..
rangi Skrevet 10. mai 2007 #16 Skrevet 10. mai 2007 Jeg har hatt med mine tre katter på 12 timers biltur flere ganger. Jeg bor langt unna min familile, og måtte bare ha kattene med når jeg skulle hjem. Det gikk veldig fint, alle tre hadde sele på (de var vant til sele fra før da), og fikk ut og lufte seg flere ganger i løpet av bilturen. De fikk ikke tørrfor 12 t før avreise, men selvfølgelig tilgang til vann hele tiden. Hver katt hadde sitt eget bur, med teppe over. Jeg har også reist med fly flere ganger med dem, har aldri hatt noen problemer med å få ha dem med i kabinen. Lykke til:)
kvinne_ Skrevet 10. mai 2007 #17 Skrevet 10. mai 2007 Jeg regner med du har tatt med katten din på noen turer før (veterinær osv) før, så du kjenner nok best reaksjonen til katten. Mange her nevner at katten bør få så stort bur, men katter har jo som regel agorafobi (det motsatte av klaustrofobi). En redd katt krøker seg jo sammen inne i et hjørnet el, så katter følerr seg faktisk tryggere i et lite bur. Men hvis det blir en veldig lang tur må man jo vudere om man må ha bur med plass til en liten kasse (får kjøpt små kattekasser i dyrebutikk som brukes på katteutstilling). Men mine har alltid holdt seg hele veien, verken hatt behov for mat, vann eller kasse underveis. Og det er sjelden å anbefale å gi beroligende. Eneste effekten er at musklene blir slappe, så katten mister kontroll over seg selv. Ofte kan dette være enda mer stressende for katten, da de har følelsen av å miste kontrollen. Men du som eier vil ikke se hvor stressa den er. Ellers kan det være verdt å prøve feliway ved transporten (kan prøve å spraye buret) og ikke minst ved flyttingen. Og ikke finn på å ha katten løs i bilen. En ting er at det er trafikkfarlig. Men faren er også større for at katten klarer å stikke av. Og hvis katten forsvinner midt på fjellet mellom oslo og bergen fordi en av dere menneskene i bilen åpnet opp bildøra er det kanskje ikke mulig å få tak i en vettskremt katt. Lykke til
Endlessly Skrevet 16. mai 2007 #18 Skrevet 16. mai 2007 Jeg har også reist mange bilturer med forrige katten min. Begynnte med små turer og lufting på veien. Han var løs i bilen, selv om dette ikke er å anbefale fungerte det helt fint, han lå på hattehyllen og hadde full kontroll. Hoppet inn i bilen og ville være med selv, kanskje fordi han knyttet bilen til det å dra på hytten, og ikke til veterinærbehandling.
Gjest beekeeper Skrevet 16. mai 2007 #19 Skrevet 16. mai 2007 Når jeg jobbet i dyrebutikk kom det nye regler på bur i fly. Hvis du skal ha med katten inn på flyet, så må du ha en bag som har mål som er godkjent. Disse bagene får du kjøpt i omtrent alle dyrebutikker i landet, og de er veldig praktiske! Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå