Gjest Anonymous Skrevet 6. mars 2003 #1 Del Skrevet 6. mars 2003 Jeg har fått beskjed fra legen min at det er påvist blodtypeantistoff i Rhesus systemet, anti-C*w. Denne typen kan i sjeldne tilfeller føre til en mild hemolytisk sykdom hos barnet. Jeg vet at dette ikke er farlig og at jeg får oppfølging i hele svangerskapet. Men er det noen flere som har opplevd det samme og hva var deres erfaring? Takker for alle svar!! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillen Skrevet 7. mars 2003 #2 Del Skrevet 7. mars 2003 Jeg også lurer på dette, for jeg har rhesus negativ (men er ikke gravid ennå...). Men er det ikke sånn at det bare er farlig for andre graviditet? Har du vært gravid før? Og så får man vel en slags medisin hvis det er noen fare...? Vet ikke jeg :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2003 #3 Del Skrevet 7. mars 2003 Jeg også lurer på dette, for jeg har rhesus negativ (men er ikke gravid ennå...). Men er det ikke sånn at det bare er farlig for andre graviditet? Har du vært gravid før? Og så får man vel en slags medisin hvis det er noen fare...? Vet ikke jeg :oops: For førstegangsgravide er ikke dette farlig, du vi få en injeksjon etter fødsel for å ikke danne antistoffer mot nestekommende barn. Hvis Mor er neg. og far er positiv, og barnet er positiv vil mors blod danne antistoffer mot barnet slik at det dør. Dette har som sakt ingen betydning ved første fødsel, og pga motinjeksjon etter denne fødselen vil også neste barn være trygg. Injeksjoner får du etter hver fødsel. Hvis begge foreldre er negativ, har det ingen betydning ettersom barnet også er negativ. Så med dagens utvikling er det ingen problem å få barn uansett blodtype. Du vil hele tiden gjennom svangerskapet få tatt rhesus prøver for å passe på deg. :D Jeg er rhesus positiv, men pga tidligere fødsler og barnets blod har kommet over til meg har jeg begynt å danne antistoffet C*w. Dette har ikke noe med blodtyper å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillen Skrevet 7. mars 2003 #4 Del Skrevet 7. mars 2003 takk, merete! Håper du får svar på det DU lurer på, da :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå