Gå til innhold

Trene med vektstang.

Paiemiraja

Anbefalte innlegg

:trene: Jeg har tenkt å kjøpe meg vektstang og vekter for å trene bl.a utfall. Noen som vet hvor mange kg sånn ca jeg bør kjøpe til å starte med?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hilde K S

Jeg trener med vektstang i sal på Sats.

Der anbefaler de ti kilo på knebøy, utfall, markløft, benkpress og drag opp til rygg når man er utrent.

På de andre øvelsene, det vil si armer og skuldre anbefaler de fem kilo.

Endret av Hilde K S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camillo
Jeg trener med vektstang i sal på Sats.

Der anbefaler de ti kilo på knebøy, utfall, markløft, benkpress og drag opp til rygg når man er utrent.

På de andre øvelsene, det vil si armer og skuldre anbefaler de fem kilo.

Jeg er bare nysgjerrig. Hvordan gjennomfører dere øvelser som knebøy og markløft sammen, i sal? Er det ikke veldig lett at det går utover teknikken dersom man må følge alle de andre? Og får dere lagt på nok vekt etterhvert?

Jeg har aldri vært på slike timer, så jeg har ikke peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det blir optimal trening ved styrke i sal. Det går gjerne litt for fort, slik at det går utover tekniken. Og det blir ikke nok vekt til at jeg får skikkelig utbytte nå.

Men... jeg trent endel i sal for noen år siden. Hadde da liten erfaring med styrketrening med frivekter, og var ikke i særlig bra form. Hadde lett belastning og syntes jeg fikk godt utbytte av timene da. Jeg merket raskt resultater og det gav mersmak på å trene med frivekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg begynnte å trene brukte jeg vekter på ca. 5 kg og 7 kg.

Greie vekter å starte med,så må du øke etterhvert for å få noe forbedring.

Du må legge på og presse deg selv det gir resultarer.

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp med vekt opptil 10 kg. i første omgang ja. Lette vekter med maange repetisjoner funker fjell! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hilde K S
Jeg er bare nysgjerrig. Hvordan gjennomfører dere øvelser som knebøy og markløft sammen, i sal? Er det ikke veldig lett at det går utover teknikken dersom man må følge alle de andre? Og får dere lagt på nok vekt etterhvert?

Jeg har aldri vært på slike timer, så jeg har ikke peiling.

På vanlig måte. Det går sinnsykt fort og jeg ser at mange har feil teknikker. Ikke så mye på disse to øvelsene, men på drag til bryst, franskpress og sånt er det mye feil som gjøres.

Jeg trener ikke for å få større muskler, men mest for vedlikehold av kroppen. Jeg tar bare 20 kilo på stangen på knebøy, men jeg klarer ikke å løfte mer oppover skulderhøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener styrke i sal ja,med instruktør.

Er veldig god forklaring fra instruktør og musikk som passer til øvelsene,og telling.

Det er veldig greit synes jeg.

Etterhvert som en trener lærer en øvelsene og øker med vekter etterhvert som en merker forbedring.

Det gjelder og presse seg selv og ikke være redd for å legge på.

Det har oxo hendt at det har vært instruktører som har gått rundt i sal og "rettet" så øvelsene blir gjort riktig!

Jeg presser meg mere oxo med andre tilstede,blir mere motivert :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camillo
På vanlig måte. Det går sinnsykt fort og jeg ser at mange har feil teknikker. Ikke så mye på disse to øvelsene, men på drag til bryst, franskpress og sånt er det mye feil som gjøres.

Jeg trener ikke for å få større muskler, men mest for vedlikehold av kroppen. Jeg tar bare 20 kilo på stangen på knebøy, men jeg klarer ikke å løfte mer oppover skulderhøyde.

Hehe, nei det skjønner jeg veldig godt.

Jeg skjønner hvis det er for vedlikehold, og ikke for å stadig løfte mere. Det var nemlig det jeg tenkte på; man får jo ikke tatt skikkelig tung knebøy uten stativ, f.eks. Og å bytte vektskiver på markløften vil jo ta alt for lang tid.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S
Hehe, nei det skjønner jeg veldig godt.

Jeg skjønner hvis det er for vedlikehold, og ikke for å stadig løfte mere. Det var nemlig det jeg tenkte på; man får jo ikke tatt skikkelig tung knebøy uten stativ, f.eks. Og å bytte vektskiver på markløften vil jo ta alt for lang tid.

Takk for svar.

Jeg har utviklet evnen til å lynraskt skifte vekter på markløften og tar 30 kilo på den. Jeg plages med håndleddene. Det er kjempetungt for håndleddene. Sukk.

Når man jobber i sal, tar man langt flere reps enn det man får av treningsveilederen på Sats, i alle fall. Når jeg trener nede sammen med bolegutta, tar jeg mer vekt på. 140 kilo på benpress. Litt pussig å ta så mye mer når man jobber på egenhånd. Fikk helt sjokk over hvor mye jeg klarte. Særlig på benpress, siden jeg begynte med 20 kilo der. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Jeg vil tro du klarer deg med 10-20 kg i starten. Muskler vil bruker til å gå og stå trenger litt bank for å få kjørt seg (knebøy og utfall f.eks) men i utfall er det en del teknikk inne i bildet for å holde balansen, så 10 kg burde funke. Husk at stangen veier litt også.

Ikke vær redd for å kjøre litt på med tunge vekter. Muskler vokser ikke så raskt at man eventuelt kan justere ned igjen om man synes det blir for voldsomt :) De fleste vil bare få en strammere og penere kropp, og høyere forbrenning, av å gasse litt på med vekttrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...