Rhiakath Skrevet 9. mai 2007 #1 Skrevet 9. mai 2007 Hvordan skal jeg unngå slik grønn/brunfarge på smykket/huden rundt smykket? Holder det at smykket/ringen/armbåndet er dekket i sølv? Hvilke materialer er det som avgir slik farge og hvilke holder seg bra, til tross for kontakt med vann?
Mischa Skrevet 10. mai 2007 #2 Skrevet 10. mai 2007 Alt som ser ut som sølv og gull, men som ikke er ekte, blir stygt etterhvert.. er min erfaring Bruker du andre metaller enn sølv/gull må du unngå vann, parfyme, sterkt sollys etc. for å bevare smykkene på best mulig måte. Har du de på deg når du dusjer/vasker hendene så ber du om trøbbel Du får velge plast eller tre i stedet
Rhiakath Skrevet 10. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 10. mai 2007 Vet å holde meg unna juggel, men hva med smykker som "bare" er dekt med sølv? Altså ikke er sølv gjennom det hele?
Grønt blad Skrevet 10. mai 2007 #4 Skrevet 10. mai 2007 Når sølvet blir "slitt vekk" får du vel da samme problemene...
Rhiakath Skrevet 10. mai 2007 Forfatter #5 Skrevet 10. mai 2007 Er det så lett å slite vekk da? :klø:
Vilya Skrevet 10. mai 2007 #6 Skrevet 10. mai 2007 Hvis smykket er belagt med ekte sølv tar det sin tid før det er slitt vekk, så jeg ville tatt sjansen om jeg var deg Rhiakath. Noen blir lett grønne og svarte av smykker, mens andre kan bruke omtrent hva som helst. Dette henger sammen med kjemien vår. Noen har rett og slett mer av de stoffene som lager irr i hud og svette enn andre. Før du kasserer smykkene dine kan du prøve dette: Vask smykkene/kjedene i en blanding av eddik eller sitronsaft og Zalo, evt eddik eller sitronsaft og salt. Skyll og tørk godt før du bruker dem igjen. Du kan behandle smykkene ofte med denne blandingen uten at de tar skade, men "skitne" legeringer er og blir vanskelige å ha med å gjøre.
Rhiakath Skrevet 10. mai 2007 Forfatter #7 Skrevet 10. mai 2007 Takk for svar! Funnet noen armbånd jeg har lyst på på Ebay, men litt usikker fordi jeg har dårlig erfaring med juggel. Høres ut som om det er trygt å prøve da i alle fall
Rhiakath Skrevet 10. mai 2007 Forfatter #9 Skrevet 10. mai 2007 Her for eksempel. Ser at mange er merket med "tarnish resistant", og etter et google-søk så ser det ut som om det betyr at det ikke blir slik grønnbrun-aktig?
Vilya Skrevet 10. mai 2007 #10 Skrevet 10. mai 2007 Det bør bety det ja. Hva slags behandling det har fått er ikke godt å si, men til den prisen går det jo an å prøve.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå