Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi legger snart ut på en åtte-ni timers lang biltur med vår da ti uker gamle baby.

Hvor ofte må vi ha pauser, og hvor lange må de være? Noe annet enn pauser vi må tenke på?

Tips og erfaringer mottas med takk!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjør når hun sover.

Stopp når hun vil ha mat, og ta da en lengre pause så hun får strekke litt på seg.

Så kan dere bare kjøre igjen.

Hun vil si ifra når hun er lei og krever en strekk/pause

Skrevet

Jeg ville ikke ha stolt på at barnet selv gir beskjed når hun er lei.

Vi har nylig vært på en omfattende bilferie med vårt 8 mnd gamle barn, og helsesøster understreket før vi reiste at så små barn vil ikke kunne gi beskjed om når de trenger pause/sliten i rygg etc. Vi passet hele tiden på å være føre var. Kjørte som regel ikke mer enn 1,5-2 timer i ett strekk.

Vil også tipse om et bilsete som kan leies hvor barnet ligger helt flatt (bilsetet tar et vanlig sete samt midtsetet i baksetet). Vi vekslet på å la barnet sitte i sitt vanlige bilsete når våken og i 'liggesetet' når sove.

En generell regel når man skal på kjøretur med babyer, er å beregne 1/3 lengre tid enn normalt på strekningen.

God tur!

Skrevet

Hvor lange pauser har dere?

Skrevet
Vil også tipse om et bilsete som kan leies hvor barnet ligger helt flatt (bilsetet tar et vanlig sete samt midtsetet i baksetet). Vi vekslet på å la barnet sitte i sitt vanlige bilsete når våken og i 'liggesetet' når sove.

Boxette?

Det er anbefalt at barn sitter i bilseter da dette er tryggere.

Bedre å ta flere pauer da.

Og som Chiquita sier, hun trenger å strekke på seg når dere har pause. La henne ligge på ryggen en stund for å hvile ryggen.

Skrevet

Vi skal kjøre 150 mil til sommeren, med en overnatting selvsagt..da er Helena ca 4 mnd men vi har likevel tenkt å kjøre etter hun har fått mat på morgenen, da sover hun gjerne en stund og så lenge det kjøres tror jeg det skal gå bra ( de første timene..)Ellers må man vel som noen sier legge inn pauser når babyen er våken, og gi mat, la henne få røre på seg. Kanskje en ide å ha med et tykt teppe å legge på bakken ( om det da er finvær..) for at hun skal få ligge der og strekke seg ordentlig ut. Bruke lange og gode pauser og se an babyens behov, så skal det nok gå bra :)

Har en oppvarmingstur til Kristiansand uken før...så da ser vi om det er helt håpløst..

jeg spurte også min helsesøster og hun mente det ikke var noe problem. Men så sier jo også disse ulikt.

Lykke til! :tommel:

Skrevet

Jeg vet dessverre ikke om det heter boxette, men det er godkjent i Norge på lik linje med vanlig bilsete. Det var uvurderlig for oss, men så har vi også tilbakelagt i underkant av 700 mil de siste ukene. Mye tid i bil, med andre ord.

Lengden på pausene varierte, men varte sjelden mindre enn 20 min. Bleieskift, pupp, mat, kos -det går fort litt tid.

Skrevet
Jeg vet dessverre ikke om det heter boxette, men det er godkjent i Norge på lik linje med vanlig bilsete. Det var uvurderlig for oss, men så har vi også tilbakelagt i underkant av 700 mil de siste ukene. Mye tid i bil, med andre ord.

Lengden på pausene varierte, men varte sjelden mindre enn 20 min. Bleieskift, pupp, mat, kos -det går fort litt tid.

Godkjent betyr ikke nødvendigvis anbefalt. Nå vil selvfølgelig resultatet avhenge av hvilke eksperter man snakker med, og det finnes sikkert de som mener boxette er bedre enn bilsete, men her har du i alle fall en artikkel om emnet som sier noe annet: http://www.dinside.no/php/art.php?id=314926

Skrevet

Ser på bildene at det er boxette vi har brukt, ja. For oss var det riktig å veksle mellom de to forskjellige setene, så får andre vurdere hva som er rett for dem

:)

Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen!

Jeg må si at jeg gruer meg litt til turen, men det høres jo ut som at det ikke skal bli et kjempestort problem :)

Kom gjerne med fler tips og erfaringer, om det er noen som har noe!

Skrevet

Jeg var på firemånederskontroll med fysioterapeut igår. Fysioen sa at babyene ikke burde sitte i bilsete mer enn en times tid i strekk, og at det slett ikke stemmer at babyene vil si ifra om de er ukomfortable.

Jeg ville ikke kjørt så langt med så liten baby.

Skrevet
Jeg var på firemånederskontroll med fysioterapeut igår. Fysioen sa at babyene ikke burde sitte i bilsete mer enn en times tid i strekk, og at det slett ikke stemmer at babyene vil si ifra om de er ukomfortable.

Jeg ville ikke kjørt så langt med så liten baby.

Vår fysio sa akkurat det motsatte... :klø:

Skrevet

Vår helsesøster har sagt at så lenge babyen ikke til vanlig sitter mye i setet, kan man fint ta en lengre biltur uten pause, så fremt babyen ikke sier ifra.

Skrevet

..de lærde strides.. :ler:

Skrevet

Ja, de "lærde" strides :)

Jeg hørte at så lenge de sover er de så slappe i kroppen at det ikke er noe problem for ryggen. Å sitte lengre tid i setet i våken tilstand er visst det som sliter mest på den lille. Da er det viktig med hyppige pauser.

Personlig syns jeg et er litt pes å kjøre langt med små barn, men vi har da hatt noen langturer vi også. Det er selvsagt enklest så lenge de sover :)

Skrevet

Nå har ikke vi vært på skikkelig lang tur, men når han var 3 uker kjørte vi 1.5 time uten pause, da han sov hele veien. Andre veien våkna han halveis og ta tok vi pause med mating og stell.

Skrevet
Kjør når hun sover.

Stopp når hun vil ha mat, og ta da en lengre pause så hun får strekke litt på seg.

Så kan dere bare kjøre igjen.

Hun vil si ifra når hun er lei og krever en strekk/pause

Vår helsesøster har sagt at så lenge babyen ikke til vanlig sitter mye i setet, kan man fint ta en lengre biltur uten pause, så fremt babyen ikke sier ifra.

Er enig i dette. Så lenge man ikke kjører denne turen hver uke ser iallefall ikke jeg det som noe problem.

Skrevet
Godkjent betyr ikke nødvendigvis anbefalt. Nå vil selvfølgelig resultatet avhenge av hvilke eksperter man snakker med, og det finnes sikkert de som mener boxette er bedre enn bilsete, men her har du i alle fall en artikkel om emnet som sier noe annet: http://www.dinside.no/php/art.php?id=314926

Akta Graco Boxette er en liten og spinkel boks som viser seg å være overraskende god. Boksen kom godt fra kollisjonstestene.

fra:

http://forbrukerportalen.no/produkter/7878

Den var best i test sammens med Maxi Cosi CabrioFix, Maxi Cosi Priorifix og Concord Lift Evo PT

Skrevet (endret)

Man skulle nesten tro denne testen lå til grunn for artikkelen til DinSide når man ser at Forbrukerrådet er oppgitt som kilde, og siden DinSide har skrevet artikkelen etter at Forbrukerrådet testet barnestoler.

Allikevel føler jeg at Trygg Trafikk og Volvo har lagt større troverdighet i denne saken enn Forbrukerportalen. Selve testen er utført av ADAC, og det er et kjent faktum at en del organer her i landet og hos söta bror er langt mer kresne på sikkerhet enn søsterorganisasjoner nedover på kontinentetet.

Men det er jo lov å ha ulike meninger :)

Endret av enden
Skrevet

På NM er det noen damer som kan veldig mye om bilsikkerhet. Så fort det er noe de selv ikke kan svare på sender de mail til "Trygg Trafikk" i Sverige, som ligger forran Norge når det gjelder bilsikring og antall barn som dør i bilulykker. Disse damene (og norske tester jeg selv har sett), anbefaler ikke Boxette eller bag med nett, men bilsete, så da stoler i alle fall jeg på at bilsete er det aller beste.. Selv om boxette og bag med nett også er godkjent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...