Fat Sally Lee Skrevet 9. mai 2007 #1 Skrevet 9. mai 2007 Ja, spørsmålet er enkelt: Kan jeg få alle studielånspengene i en utbetaling? Saken er den at jeg skal gå i gang med et prosjekt som koster en del, og trenger alle pengene som vanlig vis ville blitt fordelt over ett semester, på en gang. Prosjektet er i høyeste grad studierelatert, hvis det skulle ha noe å si. Jeg har sjekket lånekassens nettsider, men fant ikke noe godt svar - kanskje er det noen av dere KG'ere som vet om det er mulig?
Rosalie Skrevet 9. mai 2007 #2 Skrevet 9. mai 2007 Ja, spørsmålet er enkelt: Kan jeg få alle studielånspengene i en utbetaling? Saken er den at jeg skal gå i gang med et prosjekt som koster en del, og trenger alle pengene som vanlig vis ville blitt fordelt over ett semester, på en gang. Prosjektet er i høyeste grad studierelatert, hvis det skulle ha noe å si. Jeg har sjekket lånekassens nettsider, men fant ikke noe godt svar - kanskje er det noen av dere KG'ere som vet om det er mulig? ← Nei, det kan du ikke.
kvinne_ Skrevet 9. mai 2007 #3 Skrevet 9. mai 2007 Nei, det kan du ikke. ← Stemmer det som sies her. Jeg kan nok GARANTERE at de ikke vil utbetale deg alt på en gang. For det første har penger en tidsverdi, så det koster å utbetale pengene på forhånd. For det andre gjør lånekassa ikke unntak fra gjeldende regler (med begrunnelsen av at de har så mange kunder). Men hvis du holder på med et prosjekt, har du sjekket ut legathåndboka? Det finnes mange ulike stipender, så jeg ville sjekket ut dette.
Bobeline Skrevet 9. mai 2007 #4 Skrevet 9. mai 2007 Jeg har fått lånet utbetalt under ett, men da har jeg søkt samme dag som søkefristen har gått ut. Det vil si at jeg har søkt 15 november, og fått utbetalingen for august og frem til desember i desember/januar.
dront Skrevet 9. mai 2007 #5 Skrevet 9. mai 2007 Det hender jo Lånekassa gir tilleggsstipender og -lån, men vet ikke om det er aktuelt her, dessuten er det kanskje mest reise og skolepenger. Da jeg studerte fikk vi dekt endel utgifter fra skolen om vi leverte kvitteringer for materialkostnader o.l til regnskapsavdelingen, kan det være en mulighet?
Glitnir Skrevet 10. mai 2007 #6 Skrevet 10. mai 2007 Jeg har fått lånet utbetalt under ett, men da har jeg søkt samme dag som søkefristen har gått ut. Det vil si at jeg har søkt 15 november, og fått utbetalingen for august og frem til desember i desember/januar. ← Men det er jo noe ganske annet enn det det spørres om her da, og ble gitt av helt andre grunner...
Bobeline Skrevet 10. mai 2007 #7 Skrevet 10. mai 2007 Men det er jo noe ganske annet enn det det spørres om her da, og ble gitt av helt andre grunner... ← Jeg fikk først utbetalt det første halve året i desember, og i januar fikk jeg utbetalt alt for det neste halve året. Så jeg fikk alt utbetalt i to omganger i løpet av to måneder. Men dette er noen år siden, og det er klart det kan ha vært en glipp...
Rosalie Skrevet 10. mai 2007 #8 Skrevet 10. mai 2007 Jeg fikk først utbetalt det første halve året i desember, og i januar fikk jeg utbetalt alt for det neste halve året. Så jeg fikk alt utbetalt i to omganger i løpet av to måneder. Men dette er noen år siden, og det er klart det kan ha vært en glipp... ← Det ble endret til månedlige utbetalinger på starten av 2000-tallet.
Glitnir Skrevet 10. mai 2007 #9 Skrevet 10. mai 2007 Jeg fikk først utbetalt det første halve året i desember, og i januar fikk jeg utbetalt alt for det neste halve året. Så jeg fikk alt utbetalt i to omganger i løpet av to måneder. Men dette er noen år siden, og det er klart det kan ha vært en glipp... ← Som Wadjet skrev så ble det endret for noen år siden ja, slik at man får utbetalt i månedlige rater, tidligere var det halvårlig. Men dersom man søker sent og ikke får innvilget lånet før i f.eks. desember, så utbetales fremdeles alt for det første halvåret i desember, da er det jo ikke flere måneder å gjøre det på! Men trådstarter ønsket alt i begynnelsen av semesteret, og det får man jo ikke (nå lengre). Unntaket er om du er utenlandsstudent.
Scheherazade Skrevet 10. mai 2007 #10 Skrevet 10. mai 2007 Jeg fikk 6000 i reisestipend pga utenlandstur i forbindelse med studiene i fjor høst, da fikk jeg plutselig alle pengene utbetalt på en gang, uten at jeg hadde bedt om det. Du kan jo ringe og høre? Etter min erfaring er de veldig hyggelige.
Grønt blad Skrevet 10. mai 2007 #11 Skrevet 10. mai 2007 Studerer du i utlandet får du alle pengene for et semester på en gang. Men ikke hvis du er vanlig student i Norge...
Bobeline Skrevet 11. mai 2007 #12 Skrevet 11. mai 2007 Det ble endret til månedlige utbetalinger på starten av 2000-tallet. ← Dette var i 2003/2004, så da har det nok skjedd en aldri så liten feil...
Rosalie Skrevet 11. mai 2007 #13 Skrevet 11. mai 2007 Dette var i 2003/2004, så da har det nok skjedd en aldri så liten feil... ← Ja, det har nok det, med mindre du studerte i utlandet.
Bobeline Skrevet 11. mai 2007 #14 Skrevet 11. mai 2007 Ja, det har nok det, med mindre du studerte i utlandet. ← Studerte i Norge, så da var det nok en feil i utbetalingen. Og det er nok også grunnen til at jeg trodde det var fullt mulig å få alt utbetalt under ett selv når en studerer her i landet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå