Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei! :)

Hva er dine tanker om dette temaet? Kunne du vært sammen med en som var på motsatt side av den politiske skalaen enn det du er?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Nei. Vi trenger ikke være enige om alt eller stemme samme parti, men meningene må ikke være totalt forskjellige heller. Tror en som stemmer RV og en som stemmer Frp ville fått et trøblete forhold. På samme måte som at jeg tror man må være på bølgelengde angående religion og andre ting. En kristen og en satanist ville neppe vært et bra par.

Skrevet

Kunne ikke vært sammen med en som er på den motsatte siden av den politiske skalaen, spesielt ikke etter at jeg har vært i et forhold av den arten. Vi klarte oss ikke særlig bra, han var FRP'er og jeg på den motsatte siden, noe som tilsa at vi hadde veldig ulike verdier, mål og tanker om det meste. Det politiske standpunktet man tar påvirker jo ganske så mange andre aspekter i livet.

Nå er jeg sammen med en som mener det samme som meg om det meste og det passer meg veldig bra. Vi er selvfølgelig ikke enige om alt mulig, og slik skal det heller ikke være, men på de store og viktige tingene i livet så har vi likt standpunkt.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Ulike meninger er berikende for et forhold, mener jeg. Men et for stort sprik tror jeg kunne blitt vanskelig. Dvs. jeg kunne fint ha vært sammen med en høyremann, men mer mot høyre hadde blitt problematisk. Det fordi jeg i noen tilfeller tror at dette vil komme til syne i mer enn i politiske diskusjoner.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ser helt klart at ulike politiske syn kan kræsje totalt i et parforhold, men holder allikevel en knapp på at det kan fungere i og med at begge da iallefall er politisk bevisste. Dette gjelder vel så mye for religion, hvor respekt og toleranse gjerne er byggesteinene uansett.

Skrevet

For meg kommer det an på hvor forskjellig man er. Som nevnt tidligere - en RVer og en FrPer kunne vel slitt en del, men hvis man er på samme side men stemmer på forskjellige parti, så kan små forskjeller være berikende og interessante.

Skrevet

Hva er dine tanker om dette temaet? Kunne du vært sammen med en som var på motsatt side av den politiske skalaen enn det du er?

Ja, det hadde ikke vært noe problem.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Det kommer litt an på hvorfor han stemte på et bestemt parti. De aller fleste partiene har gode poenger, men hvis han stemte Frp for å få billigere sprit ville jeg slitt ganske heftig med prioriteringene hans.

Skrevet (endret)

Som tidligere nevnt her så tror jeg RV og Frp kunne blitt et problem. Jeg har mine politiske meninger, og kjæresten er ikke så veldig opptatt av politikk, så det går greit. ;)

Endret av Grønt blad
Skrevet

Nei, det er ikke nødvendig, men det bør ikke være altfor stort sprik. Jeg og samboeren min er på forskjellige sider av skalaen, men har likevel forbausende like meninger. Det er nok veldig avhengig av akkurat hvilket parti det gjelder for min del i allefall.

Gjest Gjest
Skrevet

På enkelte saker så er det nødvendig med full enighet for at det skal fungere. Jeg personlig kunne aldri fungert sammen med noen som var tilhenger av å, for å sette det på spissen, senke den seksuelle lavalder til 5 år, fri abort til 9 måned osv. Så da kommer det an på partiet, og hvorfor.

Skrevet

Nei, det er ikke så viktig. Men miljø og dyrevern er mine hjertesaker, så jeg kunne ikke vært sammen med noen som ga faen i det.

Gjest Jytte
Skrevet

Vi har forskjellig ståsted politisk - jeg Høyre og han AP. Det er sjeldent vi diskuterer politikk - for vi blir aldri enige - og har en tendens til å bli like sure begge to ...

Skrevet
Vi har forskjellig ståsted politisk - jeg Høyre og han AP. Det er sjeldent vi diskuterer politikk - for vi blir aldri enige - og har en tendens til å bli like sure begge to ...

Her er det omvendt, jeg AP og han Høyre. Vi diskuterer også sjelden politikk, men vi er som nevnt over her overraskende enige til tross for ulikt ståsted.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Jeg tror jeg hadde slitt i forhold med en sosialist... Jeg er veldig "politisk" av meg og politikk, ideologi osv. gjennomsyrer mye av hverdagen. Å få et familieliv til å fungere med en mann iført lilla skjerf og fotformsko, som var en ihuga toggåer 1. mai, samtidig som han var for økte avgifter, fler offentlige ordninger, høyere skatter og merkelig pedagogikk ser jeg på som heller komplisert...

Å ha venner på den motsatte siden av skalaen er ikke så vanskelig, for du er ikke sammen med de hele tiden/på samme måte - det samme gjelder øvrig familie. Vi er noen få "blå" i min familie, stort sett er det rødt (AP, SV, Senterpartiet). Enige blir vi aldri, men jeg er uendelig glad i disse røde elementene ;)

Skrevet

Jeg synes det er viktigere hvor reflekterte meninger han har og hvilke verdier som ligger til grunn, enn hvilket parti han evt stemmer på. Spesielt når det er så liten forskjell på partiene som det er her i Norge.

Eksen min feks stemte Frp, som er nokså langt fra mitt syn, men var veldig relfektert, og hans politiske standpunkt førte til mange interessante og givende diskusjoner, så det synes jeg var positivt. Var også sammen med en sosialist, noe som lå nærmere mitt syn da, men han var veldig lite reflektert, så han gikk det ikke an å diskutere politikk med i det hele tatt.

Skrevet

Ja, det kunne jeg vært. Er man i et sånt forhold, så er det viktig at man er enig i at man har forskjellige meninger, og man må respektere det. Har man veldig forskjellige meninger, så er det like greit at man ikke diskuterer politikk hjemme.

Jeg har en kamerat som er veldig aktiv innen politikken. Hans parti er FRP. Konen hans er også ganske aktiv innen politikk, men hennes parti er AP. Når jeg ser hvor greit det kan gå, selv om man har forskjellige meninger, så kan det virkelig gå greit for meg også, som ikke er så aktiv. Jeg tror det viktigste her er at man respekterer hverandre, og godtar at man har forskjellige meninger :)

Skrevet

Jeg tror det hadde gått ganske greit, så lenge ingen var ekstremister av noe slag. Jeg vet faktisk ikke hva min samboer stemmer, fordi han ønsker ikke å si det. Men vi har politiske diskusjoner allikevel, så jeg har en viss mistanke til hva han stemmer! :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke noe problem for meg om vi stemmer helt forskjellig eller ikke. Jeg vet ikke hva han stemmer, og han vet ikke hva jeg stemmer. Vi snakker aldri om politikk

Skrevet

Jeg kunne aldri vært sammen med noen som befant seg i andre enden av den politiske skalaen. En del verdier er såpass viktige for meg at det er viktig at partneren min har de samme verdiene. Og det er jo i bunn og grunn verdier politikk handler om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...