Jentemamma Skrevet 9. mai 2007 #1 Skrevet 9. mai 2007 Min yngste skal i utgangspunktet ta denne vaksinen på fredag. Men jeg er så usikker på om jeg vil ta den på henne etter å ha hørt om bivirkninger, hjerneskader osv... Noen som har negative erfaringer?
IsaCathrine Skrevet 9. mai 2007 #2 Skrevet 9. mai 2007 Jeg hadde ikke gitt den til mine barn, da jeg er generelt skeptisk til vaksiner (men orker ikke gå noe mer inn på hvorfor).
Flugelhorn Skrevet 9. mai 2007 #3 Skrevet 9. mai 2007 Jeg har ikke tatt den, holder meg til de "gamle"
Gjest Veronica Mars Skrevet 9. mai 2007 #4 Skrevet 9. mai 2007 Poenget med vaksiner er at de gjør mer gagn enn skade. Dvs. at det er mange flere som kommer til å få hjernebetennelse uten vaksinen enn som kommer til å få bivirkninger av vaksinen. Problemet er at det alltid er enn viss risiko, og at de som får skade av vaksinen etter all sannsynlighet ikke nødvendigvis er de som hadde fått hjernebetennelse. Men jeg liker å tenke statistikk når det gjelder slike ting, så siden det er mindre sjanse får at det skal gå galt med vaksinen enn uten ville jeg absolutt ha tatt den.
Donpedro Skrevet 10. mai 2007 #5 Skrevet 10. mai 2007 Min yngste skal i utgangspunktet ta denne vaksinen på fredag. Men jeg er så usikker på om jeg vil ta den på henne etter å ha hørt om bivirkninger, hjerneskader osv... Noen som har negative erfaringer? ← Gjelder ikke dette de gamle vaksinene? For øvrig kan man bli ganske hjerneskadet av en runde med hjernehinnebetennelse også.....
Gjest Bodillen Skrevet 10. mai 2007 #6 Skrevet 10. mai 2007 Jeg tenker at det er så utrolig liten sjanse for at barn skal bli rammet av hjernehinnebetennelse, at den sjansen er jeg villig til å ta, når alternativet er en vaksine som er relativt ny og erfaringene ennå er såpass små. Utprøvingen av den "gamle" vaksinen for hjernehinnebetennelse har mest sannsynlig resultert i at en god del mennesker i dag ligger utslått av ME. Skeptisk...
Karmøy Skrevet 11. mai 2007 #7 Skrevet 11. mai 2007 Jeg har tatt den på mitt yngste barn...har betalt selv...nærmere 1200 kr. Det er vel ikke den vaksinen det var skriverier om...det var en annen hjernehinnebetennelsevaksine ettersom jeg husker.....fikk iallefall dette forklart av helsesøster.
Leanne Skrevet 11. mai 2007 #8 Skrevet 11. mai 2007 jeg kjøpte den til min eldste datter.. måtte ut med 1200... men heldigvis er den gratis nå, så vi slipper å betale for lillebror Jeg vil anbefalle å ta den.. selv om det er liten risiko for å få den.. så kan jo smitten komme fra andre land hvor den er mer vanlig.. med tanke på ferie til utlandet, og turister og invandrere eller andre som har vært på ferie i utlandet kan ta med seg smitte hjem..... alle vaksiner innebærer en viss risiko, men den er veldig liten...
Tvilling76 Skrevet 11. mai 2007 #9 Skrevet 11. mai 2007 Vi betalte også 1200 kr for at storebror skulle få den. Tok ingen sjanser siden han går i barnehage. Nå er den gratis så vår lille kommende lillebror får den gratis :-)
ATV Skrevet 11. mai 2007 #10 Skrevet 11. mai 2007 Gjelder ikke dette de gamle vaksinene? For øvrig kan man bli ganske hjerneskadet av en runde med hjernehinnebetennelse også..... ← har selv mistet 3 bekjente pga hjernehinnebetennelse, alle mens jeg gikk på skolen, så du kan ikke bare få gjerneskade du har stor sjangs for og få en plankefrakk også
lillede Skrevet 11. mai 2007 #11 Skrevet 11. mai 2007 Jeg hadde ikke gitt den til mine barn, da jeg er generelt skeptisk til vaksiner (men orker ikke gå noe mer inn på hvorfor). ← hei...Er helt enig med deg...jeg gir ikke ungene mine NOEN vaksiner..tar alt for lang tid til å begrunne det, for det er en avgjørelse av mange ting som har fått meg til å avstå alle typer vaksiner. Skeptisk er bare overskriften..
la Flaca Skrevet 11. mai 2007 #12 Skrevet 11. mai 2007 Kan dere som ikke gir ungene vaksiner pleeeease skrive hvorfor? Har vært veldig i tvil om det i det siste, men vet ikke hvor jeg skal finne informasjon...
IsaCathrine Skrevet 11. mai 2007 #14 Skrevet 11. mai 2007 Kan dere som ikke gir ungene vaksiner pleeeease skrive hvorfor? Har vært veldig i tvil om det i det siste, men vet ikke hvor jeg skal finne informasjon... ← Etter en del diskusjoner, og etter å ha lest litt rundt om kring har jeg blitt skeptisk. Blant annet en artikkel hvor en lege prøver å finne ut litt om vaksiner, og ender opp med å selv bli veldig skeptisk til vaksinering. Ei nabo fortalte at hun spurte helsesøster om hun anbefalte vaksinasjon, "ja" svarer helseøster. Så møtes de på butikken etterpå og helsesøster sier "jeg er pålagt å anbefale vaksinasjon". Hart hørt om flere helsepersoner som velger å ikke vaksinere barna sine. Barn i USA dør av vaksiner som man i norge kun får bivirkninger som "feber og ømhet på stikkstedet". Merkelig? Vaksiner og legemiddelindustrien vil tjene penger! Er også uenig med myndighetene ol. i mye annet av det de sier, og stoler rett og slett ikke på at informasjonen de kommer med nødvendigvis er riktig. Har vi vaksiner fordi det ser fint ut på statistikken? Bra innlegg fra forrige diskusjon om tema Mange av disse vaksinene har helt sikkertt hjulpet oss tidligere, og kan hjepe folk som ikke har det så bra som vi har. Men vi lever i enn litt annen verden i dag enn for 20-30-40 år siden. Kosthold og immunforsvar er bedre. Kunnskapen og medisinene OM man skulle bli syke er bedre. Sjangsen for at et norskt barn i dag får tuberkulose er minimal! Hvorfor vaksinere jenter mot en sykdom som i utgangpunktet er farlig for gutter? og omvendt.. Fra lommelegen.no Behandling Pass godt på den som er syk. Mål feberen og kontroller med jevne mellomrom hvordan den syke har det. Ring lege hvis du er i tvil om tilstanden. Gi drikke. Alle som har feber, trenger å drikke mye. Det er særlig viktig å passe på at barn som har feber, drikker nok. Febernedsettende medisin? Du bør ikke gi febernedsettende medisin uten videre. Husk at feber hjelper til med å drepe bakterier og virus. Dersom den syke er plaget av feberen og føler seg dårlig, bør han ha lite på seg og eventuelt ligge uten dyne. Reduser temperaturen i rommet. Hvis den syke har feber over 39-40ºC og har det vondt, kan du gi febernedsettende tabletter, stikkpiller eller mikstur. Gi for eksempel paracetamol. Ro og hvile. Barn bør være hjemme fra barnehage eller skole i 7 dager etter at utslettet brøt ut. Kontakt lege ved mistanke om meslinger. Sykdommen er sjelden, og den meldes i hvert enkelt tilfelle til kommunelege 1 og til Folkehelsa. Kontakt lege på nytt ved sterke øresmerter, kraftig hoste, kraftig hodepine, nakkestivhet, sterke magesmerter, kvalme, oppkast og feberkramper Behandling Pass godt på den som er syk. Mål feberen og sjekk med jevne mellomrom hvordan den syke har det. Gi drikke. Alle som har feber trenger å drikke mye, fordi væsketapet er større enn vanlig. Det er særlig viktig å passe på at barn som har feber, drikker nok. Hvis barnet ikke har lyst til å drikke noe, må du lure i det små porsjoner med korte mellomrom. Febernedsettende medisin? Du bør ikke gi, eller ta, febernedsettende medisin uten videre. Husk at feber hjelper til med å drepe bakterier og virus. Dersom barnet er plaget av feberen og føler seg dårlig, bør det ha lite på seg og eventuelt ligge uten dyne. Reduser temperaturen i rommet. Hvis den syke har feber over 39-40ºC og har det vondt, kan du gi febernedsettende tabletter, stikkpiller eller mikstur. Gi for eksempel paracetamol. Ro og hvile. Barn bør være hjemme fra barnehage eller skole i 9 dager etter at hevelsen på kinnet ble synlig. Kontakt lege ved mistanke om kusma. Sykdommen er sjelden, og den meldes i hvert enkelt tilfelle til kommunelege 1 og til Folkehelsa. Hvis den syke får smerter i testiklene og de hovner opp, smerter i hodet og nakke eller magesmerter, må du kontakte lege på nytt. Behandling Kontakt lege hvis du har mistanke om kikhoste. Legen kan vurdere om det virkelig dreier seg om kikhoste ved å undersøke den syke og ved å ta bakterieprøver fra halsen og eventuelt en blodprøve. Hvis diagnosen bekreftes eller er overveiende sannsynlig, får barnet et antibiotikum, vanligvis erytromycin. Det forhindrer smittespredning og forkorter sykdommen litt. Den syke er vanligvis smittebærende i fem dager etter at behandling startet, og barn bør holdes hjemme fra barnehage eller skole i denne tiden. Barn under 1 år og svært syke barn må vanligvis behandles på sykehus. Legen vil også vurdere om andre barn i nærmiljøet kan være smittet. Hvis smitteutsatte barn ikke er fullt vaksinert mot kikhoste, kan det være aktuelt med en ny vaksinedose. Smitteutsatte spedbarn får som regel forebyggende behandling med erytromycin. Behandling Behandling. Infeksjonen er som regel mild, og noen spesiell behandling er da ikke nødvendig. Barn bør være hjemme fra barnehage og skole på grunn av smittefaren. Den som har røde hunder må ikke ha kontakt med kvinner som er gravide. Kontakt lege ved mistanke om røde hunder.Fordi sykdommen kan føre til fosterskade, blir hvert enkelt tilfelle meldt til kommunelege 1 og til Folkehelsa. Kontakt lege på nytt hvis den som har røde hunder blir sløv eller får dårlig allmenntilstand, feberkramper, kraftig hodepine eller hovne ledd.
IsaCathrine Skrevet 11. mai 2007 #15 Skrevet 11. mai 2007 Min yngste skal i utgangspunktet ta denne vaksinen på fredag. Men jeg er så usikker på om jeg vil ta den på henne etter å ha hørt om bivirkninger, hjerneskader osv... Noen som har negative erfaringer? ← Om du velger å vaksinere: husk at det finnes mange typer hjernehinnebetennelse og vaksinen bare beskytter mot 1(?) av dem. Vaksinen kan dermed gi en falsk trygghet.
IsaCathrine Skrevet 11. mai 2007 #16 Skrevet 11. mai 2007 Virkninger og bivirkninger av vaksiner Hva er sannheten om vaksiner Ja til mer individualiert vaksinering Det er jo også litt rart at man må skrive under på at man tar alt ansvar selv om man ikke vaksinerer barna, men staten skriver ikke under på noen papirer at de tar ansvar for barna som blir vaksinert.
Chiquita Skrevet 12. mai 2007 #17 Skrevet 12. mai 2007 men staten skriver ikke under på noen papirer at de tar ansvar for barna som blir vaksinert. ← Hvordan kan du påstå at staten ikke tar ansvar for de barna som blir vaksinert? Staten har legevakt, gratis legebehandling, osv osv osv for alle barn. Og derom noe skulle skje, så har også NAV endel hjelpemidler... Og alt dette er det staten som gir til barna... Hva mener du de skal gjøre da? Hvilket ansvar mener du at de skal ta?
Donpedro Skrevet 12. mai 2007 #18 Skrevet 12. mai 2007 Hvorfor vaksinere jenter mot en sykdom som i utgangpunktet er farlig for gutter? og omvendt.. Skjønte ikke helt dette resonnementet. Jo fler som vaksineres, jo færre totalt får sykdommen. Dette hjelper mao de som IKKE vaksinerer seg. Derfor vaksineres både gutter og jenter. Om alle skulle valgt å ikke vaksinere seg, hadde nok en rekke sykdommer som en del i dag sier "ingen får jo disse lenger" florert. Slik man ser i land uten vaksineprogram.
mor -igjen Skrevet 12. mai 2007 #19 Skrevet 12. mai 2007 Om du velger å vaksinere: husk at det finnes mange typer hjernehinnebetennelse og vaksinen bare beskytter mot 1(?) av dem. Vaksinen kan dermed gi en falsk trygghet. ← Det kan du godt si. Men helsepersonell kaller den ikke "hjernehinnebetennelsevaksine" men vaksine mot pneumokokker, som per idag er den vanligste årsaken til hjernehinnebetennelse hos barn. Det er media som har skapt navnet "hjernehinnebetennelsevaksine".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå