Gå til innhold

Kan et sameie ta opp lån?

Sarah Salamander :-)

Anbefalte innlegg

Vi er et lite sameie i en 4 mannsbolig. Nå er det på tide å tenke på å få malt huset, og vi vet at det kommer til å koste en del. Litt penger har vi på felles kontoen, men ikke nok til å dekke alle kostnadene. Har hørt tidligere at det bare er borettslag som får felleslån i bank. Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, et sameie kan ta opp lån og ha fellesgjeld på lik linje med et borettslag. Hver seksjonseier er da ansvarlig for en andel av lånebeløpet tilsvarende eierbrøken. Eier man en fjerdedel av sameiet, blir man altså ansvarlig for en fjerdedel av lånet. Nedbetaling skjer felles og kreves gjerne inn sammen med øvrige felleskostnader.

Sjekk med banken dere allerede har felleskonto i. Å male et hus, selv om det er en firemannsbolig, koster tross alt ikke all verden, så det kan hende dere klarer dere med en midlertidig kassekreditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har hørt er at man får dårligere rente når et sameie låner kontra borettslag pga. sikkerheten. Men man kan få lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest itla
Det jeg har hørt er at man får dårligere rente når et sameie låner kontra borettslag pga. sikkerheten. Men man kan få lån.

Det kan nok stemme, ja (uten at jeg vet så mye om borettslag, da). I vårt sameie har vi kommet frem til at det stort sett vil lønne seg at de enkelte seksjonseierne tar opp privat lån (evt bruker formue) til å betale forbedringer i fellesarealene. Sameiet tok opp et relativt lite lån i fjor, og da lå renten på godt over et prosentpoeng over den generelle renta. Sameier har bare rett til å ta pant i 3 mnd husleie (eller deromkring), banken har derfor lite sikkerhet og kan dermed bare tilby høyere rente. Borettslag er vel ofte sikret gjennom OBOS eller lignende.

Jeg er slettes ingen ekspert på dette, altså. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sameie kan gjerne ta opp lån de også ja.

og et lån for å få malt huset blir jo ikke så stort at det vil bli problemer for dere å få det.

(muligens så ville jeg heller ha brukt noe av de fellespengene dere har og fått hver del til å betale resten av hva dere trenger..

10 liter maling dekker omtrent 100 kvm.. dere trenger sannsynligvis 2 strøk.. ergo 50kvm per spann + pensler, vaskeutstyr, whitespirt osv...

er mange som har tilbud på maling nå for tiden så dere kan nok finne maling til ca 500/600 kr og oppover.. Dette er vanlig oljemaling.. ønsker dere f.eks bedre maling som varer lengere som f.eks drygolin ekstrem koster det natruligvis mer..

Det billigste er selvsagt å gjøre jobben selv.. men dersom dere vil leie det ut så kommer det jo nok på en del mer og da er kanskje lån det beste for dere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...