Dru Skrevet 9. mai 2007 #1 Del Skrevet 9. mai 2007 (endret) Jeg tenkte jeg skulle prøve å få fikset på manglende matematikk på vitnemålet, og da trenger jeg i første omgang 2MX-bøkene. Det er ikke snakk om å melde seg opp som privatist riktig ennå, ikke før jeg vet om det er noe jeg vil bruke tid på i det hele tatt. Men jeg vet ikke hvilke bøker jeg bør ha. Kalkulator og formelsamling har jeg, men jeg går meg litt vill i mylderet av mattebøker. Er Sinus og Cosinus de jeg bør kjøpe? Får jeg tak i bøkene i en butikk i Oslo nå, eller må jeg vente til sommeren? Endret 9. mai 2007 av Druscilla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Opa Skrevet 9. mai 2007 #2 Del Skrevet 9. mai 2007 Men om du skal gå opp som privatist er det ikke under kunnskapsløftet. Jeg tok et fag som privatist nå, og fikk ihvertfall beskjed om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dru Skrevet 9. mai 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 9. mai 2007 (endret) Er det så veldig store forskjeller i pensum? Etter kunnskapsløftet, altså. Endret 9. mai 2007 av Druscilla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Opa Skrevet 9. mai 2007 #4 Del Skrevet 9. mai 2007 Vet ikke Var det jeg fikk beskjed om ihvertfall. Men det er jo bare å kjøpe noen bøker, jeg kjøpte på haugen bok. Får jo tak i brukte og, så dyrt blir det jo ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dru Skrevet 9. mai 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 9. mai 2007 Sant nok. Matematikk på dette nivået er vel ikke gjenstand for alt for mye endring, tenker jeg. Da er det bare å velge og vrake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dru Skrevet 9. mai 2007 Forfatter #6 Del Skrevet 9. mai 2007 Ja, det var ikke mer enn jeg skrev dette, så fikk jeg tilfeldigvis bøker av en jeg jobber sammen med. Problem løst, og takk til dere som svarte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 11. mai 2007 #7 Del Skrevet 11. mai 2007 Er det så veldig store forskjeller i pensum? Etter kunnskapsløftet, altså. ← Det er nokså betydelige forskjeller, ja. Forøvrig følger det såkalte kunnskapsløftet elevene: Det skoleåret som går mot slutten nå er det første året de nye læreplanene er i bruk, og på videregående gjelder de bare for 1. klasse. Fra høsten gjelder de også for 2. klasse, og neste år igjen for 3. klasse. Så det er vel ingen som tar eksamen i "ny" 2.klasse-matte i år. (Regner med at privatister vil kunne ta eksamen etter gammel modell en stund; de nye mattefagene heter ikke MX og MY, så hvis man skal ta eksamen i "2MX" er det ihvertfall under den gamle læreplanen.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dru Skrevet 11. mai 2007 Forfatter #8 Del Skrevet 11. mai 2007 Det er nokså betydelige forskjeller, ja. ← Vet du hva forskjellene er, eller har du et sted hvor jeg kan finne ut av det selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 15. mai 2007 #9 Del Skrevet 15. mai 2007 Vet du hva forskjellene er, eller har du et sted hvor jeg kan finne ut av det selv? ← Du finner både gamle og nye læreplaner her: http://www.udir.no/templates/udir/TM_Tema.aspx?id=148 Oppbygningen på de nye læreplanene er helt forskjellig fra de gamle; i stedet for en lang liste med detaljerte mål har man identifisert noen såkalte grunnleggende ferdigheter og satt opp nokså grovt spesifiserte kompetansemål innenfor ymse delemner (med de grunnleggende ferdighetene liksom integrert over hele fjøla) som skal være nådd etter bestemte årstrinn (etter 2., 4., 7. og 10. årstrinn på grunnskolen, og etter hvert år på videregående). (Det er visst ingenting som heter "klasse" lenger.) For "studieforberedende utdanningsprogram" (som det heter nå i stedet for allmennfag osv) er det obligatorisk matte både i 1. og 2. årstrinn, man har valget mellom "teoretisk" og "praktisk" rettete versjoner (så det blir 1 og 2 MT og MP i stedet for MX og MY). 1.års-faget ser ut til å være større i både timeomfang og mengde pensum enn de gamle, mens 2.års-faget er mindre (jeg antar at det vil komme ekstra linjefag, sorry "programfag" man kan ta som dekker mer stoff). Elevene får selvsagt servert mye av det samme stoffet som før, men det er litt endringer i rekkefølge og vektlegging. For eksempel (for de som tar 1MT) blir det mye mer avansert stoff om sannsynlighet, samt at de skal lære derivasjon på ordentlig allerede i 1. årstrinn. (Mens integrasjon og funksjonslære forøvrig ikke er nevnt med et ord i læreplanen for 2MT; jeg går ut fra at det vil komme "programfag" som dekker det.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå