Gjest Pesto Skrevet 9. mai 2007 #1 Skrevet 9. mai 2007 Hei alle sammen. Lurte på om det finnes noen drevne bryllupsgjengere her som vet noe om lystenning som del av forbønnen under vielsen. Ble litt inspirert av et innlegg her inne om kirkeprogram og rekkefølgen i en vielse. Gikk derfor inn på sidene til den norske kirke for å lese mer om det . Der fant jeg en pdf fil hvor de hadde skrevet ned hele vielsen i 11 ledd. Under ledd 9. som var "forbønn" stod det følgende: I) "Ekteparet kneler ved alterringen og liturgen ber for brudeparet med håndspåleggelse og bønn" II) "Her kan det tilføyes en fritt utformet bønn, eventuelt kombinert med lystenning" III) "Bønn (fadervår)" Har noen vært i et bryllup hvor man har hatt en slik lystenning? Ble bare litt nyskjerrig når jeg så det.
mowgli Skrevet 9. mai 2007 #2 Skrevet 9. mai 2007 (endret) Ja, jeg har sett det i en vielse Bruden og brudgommen har hvert sitt tente lys og så tenner de sammen ett tredje lys med sine lys. Deretter blåser de ut sine lys. Skal være en symbolsk handling for at nå er de "ett". Jeg tror presten sa noe under lyssermonien også... *edit: skriveleif... uff og uff... Endret 9. mai 2007 av mowgli
Gjest Pesto Skrevet 9. mai 2007 #3 Skrevet 9. mai 2007 Hei, og takk for tilbakemelding, da vet jeg det. Har ikke vært i så mange brylluper så dette har jeg ikke sett før. Noen her i forumet som har tenkt på å gjøre det i sin vielse?
Pastor Knut Skrevet 9. mai 2007 #4 Skrevet 9. mai 2007 Har noen vært i et bryllup hvor man har hatt en slik lystenning? Ble bare litt nyskjerrig når jeg så det. ← Jada, lystenning i bryllup har jeg vært med på ganske mange ganger. Hva var det du ble nysgjerrig på?
Gjest HeidiO Skrevet 10. mai 2007 #5 Skrevet 10. mai 2007 Min vennine hadde det i sitt bryllup, og jeg var forlover. Problemet var at hun mistet lyset ned på duken, satte litt fyr på den, men brudgommen var kjapt ute å slukke med hånden Noe man husker ihvertfall
Gjest Pesto Skrevet 10. mai 2007 #6 Skrevet 10. mai 2007 Jada, lystenning i bryllup har jeg vært med på ganske mange ganger. Hva var det du ble nysgjerrig på? ← Hei, har så vidt begynt å titte på litt sånt selv i forbindelse med eget bryllup august neste år. Når vi leste om lystenning så lurte vi bare på hva det gikk ut på. Det står en del om at man kan ha med kulturelle innslag som understreker brudeparets bakgrunn så jeg tenkte kanskje det hadde noe med tradisjoner fra andre land å gjøre. Vi får se hva det blir til.
Gjest Pesto Skrevet 10. mai 2007 #7 Skrevet 10. mai 2007 Min vennine hadde det i sitt bryllup, og jeg var forlover. Problemet var at hun mistet lyset ned på duken, satte litt fyr på den, men brudgommen var kjapt ute å slukke med hånden Noe man husker ihvertfall ← Det hørtes skummelt ut da, begynte å tenke på kobinasjonen av levende lys og slør/andre tynne stoffer. Kan bli litt spesielt hvis man setter fyr på ting
Mies Skrevet 10. mai 2007 #8 Skrevet 10. mai 2007 Jeg var i et bryllup hvor det ble tent lys under forbønn. Der ble dette gjort av forloverene, som sto ved en lysglobe. De tente hvert sitt lys når navnet til brud/brudgom ble sagt, og satte disse i globen. Synes ikke dette var noe særlig jeg da. Men har man lyst så har man lov.
Malama Skrevet 11. mai 2007 #9 Skrevet 11. mai 2007 Da vi var i kirken på litt forberedelse sa presten at vi kunne tenne lys, dog ikke under forbønnen, men når vi går ut. Altså stoppe ved den store lysestaken som står ved inngangen/utgangen. Når det står at man kan gjøre det under forbønn, så kan man helt sikkert det, men det ble ikke nevnt av vår prest (han nevte ørten andre valgmuligheter, men ikke denne) Det vil vel variere litt fra kirke til kirke og prest til prest, ettersom det ikke er en vledig fast del av vigselsritualet, så det gjøres sikkert litt på ulike vis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå