Gjest senora Skrevet 9. mai 2007 #1 Skrevet 9. mai 2007 Lurer litt på hvordan dere gjør det med konfirmasjonsgaver til de dere ikke er i familie med... Her i vårt byggefelt er det tre konfirmanter. Den ene er grei. Der har vi kontakt med både mor og datter. De to andre ligger i hver sin utkant i boligfeltet. Der er vi bare på hils med foreldrene. Den ene familien ser vi omtrent aldri. Tar med et annet spm i samme slengen. Min mor spurte meg i går om jeg syns det var for masse å gi 10 000kr til barnebarnet som skal konfirmeres nå. Jeg sa at jeg syns det var i meste laget, og at når mine skulle konf ville jeg ikke at besteforeldreneskulle gi mer enn oss som foreldre... De hadde først tenkt 5000 kr, men så tenkt videre at det kunne være en del av arven...Jeg syns at 5000 holder lenge.
Tusenfryd Skrevet 9. mai 2007 #2 Skrevet 9. mai 2007 Jeg hadde ikke gitt til andre enn de jeg var i kontakt med og som det føltes naturlig å gi en oppmerksomhet til. Så mye penger fra besteforeldre hadde føltes pinlig. Men dte er klart, hvor god råd man har avgjør selvsagt. Men man legger listen høyt da, jeg vet ikke hvor mange barnebarn det er snakk om - for man kan ikke gjøre forskjell om ikke noe helt spesielt skjer. Synes jeg da.
Kykkelikokos Skrevet 9. mai 2007 #3 Skrevet 9. mai 2007 Hvorfor er det pinlig at besteforeldrene gir mer enn foreldrene? Jeg fikk selskapet av mine foreldre, det var det. Ingen gave.
Helen Skrevet 9. mai 2007 #4 Skrevet 9. mai 2007 Jeg gir ikke konfirmasjonsgave til de jeg ikke har kontakt med. Vi gir heller ikke til naboer hvis vi ikke har kontakt med de. Jeg hadde bare blitt glad på barnas vegne om besteforelderene hadde gitt de mye penger selv om jeg ikke hadde hatt råd til å gi så mye selv.
FrøkenEnnå Skrevet 9. mai 2007 #5 Skrevet 9. mai 2007 Jeg gir ikke konfirmasjonsgave til de jeg ikke har kontakt med. Vi gir heller ikke til naboer hvis vi ikke har kontakt med de. Jeg hadde bare blitt glad på barnas vegne om besteforelderene hadde gitt de mye penger selv om jeg ikke hadde hatt råd til å gi så mye selv. ← Signere denne!Helt enig
IsaCathrine Skrevet 9. mai 2007 #6 Skrevet 9. mai 2007 Her gi det en 200 lapp til naboer, bekjente, bekjente av mamma og pappa ol. Familien må ha noe kontakt, men ikke mye. Er det naboer får de uansett egentlig (men nå bor jeg på ett ganske lite sted da, så er ikke sååå mange naboer).
Gjest Frysepulver Skrevet 9. mai 2007 #7 Skrevet 9. mai 2007 Hvis mitt barn hadde muligheten til å få 10 000 kroner hadde jeg ikke nektet giver dette (særlig ikke besteforeldre) selv om jeg tenkte å gi halvparten. Det er liksom litt av besteforeldres greie det - å skjemme bort barnebarna litt
Gjest Bellatrix Skrevet 9. mai 2007 #8 Skrevet 9. mai 2007 Vi gir ikke gaver til perifere bekjente, men familie får gaver.
panda Skrevet 9. mai 2007 #9 Skrevet 9. mai 2007 Jeg gir ikke konfirmasjonsgave til de jeg ikke har kontakt med. Vi gir heller ikke til naboer hvis vi ikke har kontakt med de. Jeg hadde bare blitt glad på barnas vegne om besteforelderene hadde gitt de mye penger selv om jeg ikke hadde hatt råd til å gi så mye selv. ← Signerer denne jeg også.
Lemona Skrevet 10. mai 2007 #10 Skrevet 10. mai 2007 Synes det er helt unaturlig å gi gave til folk man bare er såvidt på hils med. Skjønner heller ikke problemet med at besteforeldre gir mer penger enn foreldre. Men en så stor sum bør forutsette at pengene ikke går i det store sluket, men brukes til noe konkret som moped, lappen e.l.
Furstina Skrevet 10. mai 2007 #11 Skrevet 10. mai 2007 Är det verkligen vanligt med så stora penninggåvor i samband med konfirmation? *ovetande och lätt förvånad* 10.000 från besteföräldrar, 5.000 från föräldrar? Det låter fantastiskt mycket tycker jag...
Gjest Miss Guided Skrevet 10. mai 2007 #12 Skrevet 10. mai 2007 Jeg gir ikke konfirmasjonsgave til de jeg ikke har kontakt med. Vi gir heller ikke til naboer hvis vi ikke har kontakt med de. Jeg hadde bare blitt glad på barnas vegne om besteforelderene hadde gitt de mye penger selv om jeg ikke hadde hatt råd til å gi så mye selv. ← Jeg signerer også denne.
Gjest Dallandra Skrevet 10. mai 2007 #13 Skrevet 10. mai 2007 Hva med å sende bare et gratulasjonskort til de mest perifere?
Angelheart Skrevet 10. mai 2007 #14 Skrevet 10. mai 2007 Er det helt slutt på å sende "telegram", da? Jeg husker da godt fra den gang jeg ble konfirmert ( i -88) da fikk jeg drøssevis med "telegram" fra perifere bekjente av foreldrene mine ol. Hadde selv tenkt å sende slike "telegram" til et par jenter i nabolaget i år. Jeg kjenner ikke disse jentene spesielt godt, men er på hils og "over gjerdet bekjente" av foreldrene. Synes det blir feil å gi noen gave, men har allikevel lyst til å gi en liten oppmerksomhet. Vet iallefall at jeg selv ble veldig glad for en slik oppmersomhet fra fjernt bekjente i sin tid. Det viser jo at de husket på meg.
Angelheart Skrevet 10. mai 2007 #16 Skrevet 10. mai 2007 Ordet "telegram" henger vel igjen fra gammelt av, da man sendte disse. Med telegram nå menes rett og slett et gratulasjonskort.
dront Skrevet 10. mai 2007 #18 Skrevet 10. mai 2007 Hvis mitt barn hadde muligheten til å få 10 000 kroner hadde jeg ikke nektet giver dette (særlig ikke besteforeldre) selv om jeg tenkte å gi halvparten. Det er liksom litt av besteforeldres greie det - å skjemme bort barnebarna litt ← Jeg er enig i det, basert på egen erfaring. Er riktignok ikke konfirmert, men mine besteforeldre har alltid hatt mer penger enn foreldrene mine, og dermed gitt oss barnebarn tidvis større gaver enn det foreldrene våre har gjort. Synes ikke det er noe problem. Det går også an å gi gaven som forskudd på arv, men da er det vel vanlig at beløpet er høyere enn 10 000. For meg hadde det vært unaturlig å gi gave til konfirmanter jeg ikke hadde kontakt med (unntatt slekt, kanskje) - ser for meg at det er vanskelig å sette grensa for hvem som bør få, og hvem som ikke skal få gave. Kan ikke forestille meg at foreldrene mine pleide å gi konfirmasjonsgaver til alle ungene i nabolaget, bare de som var omgangsvenner av oss. Men om man VIL gi, er det sikkert ingen som kritiserer det, jeg bare tenker at det er unødvendig - og kan bli dyrt...
Laban75 Skrevet 10. mai 2007 #19 Skrevet 10. mai 2007 Är det verkligen vanligt med så stora penninggåvor i samband med konfirmation? *ovetande och lätt förvånad* 10.000 från besteföräldrar, 5.000 från föräldrar? Det låter fantastiskt mycket tycker jag... ← Helt enig.. Jeg syntes egentlig at dette med konfirmasjonsgaver har tatt litt av.. Man får jo mer til konfirmasjonen enn man får til bryllup (og da er man to..).. (selv fikk jeg jo bunad med sølv + selskap, så jeg skal vel ikke si noe - men i rene penger er det unødvendig mye..)
Tusenfryd Skrevet 10. mai 2007 #20 Skrevet 10. mai 2007 Presisering: jeg synes ikke det ville vært pinlig fordi det evt var mer enn det foreldrene gir, men rett og slett fordi det er jævlig mye penger og vi snakker vel fortsatt om konfirmasjon...?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå