Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker tørrgjær når jeg baker brød. Hva er forskjellen på fersk og tørr gjær? I den siste oppskriften jeg prøvde sa de 5 gram gjær, eller så stor som en terning og antar jeg at de mener fersk gjær.. De brødene jeg baker hever i 12 timer og det er veldig mye grove frø og spelt i dem.

Fikk også vite noe jeg ikke visste: Baker man brød med spelt, må min tilsette askorbinsyre, altså f. eks. appelsinjuice, for å få brødene til å heve bra.. Hm :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg bruker kun fersk gjær - av en eller annen grunn så lykkes jeg mye bedre med fersk enn med tørr...

Skrevet
jeg bruker kun fersk gjær - av en eller annen grunn så lykkes jeg mye bedre med fersk enn med tørr...

Det er kanskje fordi du ikke har riktig temp på væsken? Tørrgjær funker best med litt mer varme, ca 40 grader. Det hever som bare det.

TS, e terning er 50 gram, tilsvarende en pose med tørrgjær.

Skrevet
Det er kanskje fordi du ikke har riktig temp på væsken?

Jeg har brukt termometer på væsken også for å få rett temp (ca 40 grader), men fremdeles får jeg ikke tørrgjær til å "fungere"... :forvirret:

Skrevet
Jeg har brukt termometer på væsken også for å få rett temp (ca 40 grader), men fremdeles får jeg ikke tørrgjær til å "fungere"...  :forvirret:

Da vet jeg ikke hva som er feil, for jeg bruker ikke annet enn tørr, og det hever som sagt som bare det......

Skrevet

Nix, i en pose tørrgjær er det 12 gram. Jeg laget brød med 5 gram gjær på tre brød, og de hevet seg helt fint. For å presisere: I oppskriften sto det 5 gram (på størrelse med en terning). Og hele kuben med fersk gjær selvsagt mye mer enn 5 gram. Så da tolker jeg det dithen at det er på størrelse med en ludo-terning..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...