Gjest Elastica Skrevet 9. mai 2007 #1 Skrevet 9. mai 2007 På hvilken måte skal man forholde seg til alkohol med barn tilstede? Er det greit å drikke et glass vin til søndagsmiddagen, eller er det totalavhold når barna sitter ved bordet? Og hvordan tror dere dette påvirker barnas forhold til alkohol senere? Jeg har vokst opp i familie hvor det ofte ble servert vin til maten i helgene, og jeg så at det kunne være mulig å nyte dette på en naturlig måte. Dette har gitt meg et naturlig forhold til alkohol idag, og jeg praktiserer dette overfor våre barn. Noen synspunkter?
Gjest Piper Skrevet 9. mai 2007 #2 Skrevet 9. mai 2007 Har ingen problemer å la barna se at man kan kose seg med et eller to glass vin/øl. Selv om det er sjelden min mann tar seg en øl til maten, hender det at han plutselig en lørdag får lyst på en pils. Og da tar han seg en pils, noe som er helt greit i forhold til barna.
kitty Skrevet 9. mai 2007 #3 Skrevet 9. mai 2007 Jeg har som deg også vokst opp med at mamma og pappa tok seg en pils eller to til middag. Også av og til en drink seinere på en fredag/lørdagskveld. Men jeg har aldri til dags dato sett de fulle. Tror det er sunt for barn å få et forhold til alkohol som et middel som bare skal brukes i små mengder. Er ikke for totalavhold, men er det vanskelig for folk å begrense seg er jo avhold bedre enn fyll.
Chiquita Skrevet 9. mai 2007 #4 Skrevet 9. mai 2007 Nå er jo ikke mine barn så store da, men jeg kan fint nyte et glass vin til maten når de er tilstede (når jeg ikke er gravid da, selvfølgelig)
Gjest Elastica Skrevet 9. mai 2007 #5 Skrevet 9. mai 2007 Jeg opplever selv at venner ofte er mer enn nødvendig beruset når det er fest uten ungene, mens det er totalavhold når barna er tilstede. Det har forundret meg, men jeg er enig i at totalavhold selvfølgelig er bedre enn synlig beruselse hos foreldrene. Jeg synes bare det er dumt at det skal være enten/eller.
Furstina Skrevet 9. mai 2007 #6 Skrevet 9. mai 2007 Vi dricker öl, vin, en whisky eller en likör eller något liknande när barnen är närvarande. Men det är i måttliga mängder. Till maten, eller som "kos" men långt i från till berusning och långt i från varje dag. För mig är det viktigt att vi ska kunna ta ett glas utan att det betyder berusning. Att barnen kan få se det. Det var precis som innan vi fick barn inte för berusningen och fyllan som vi drack alkohol. För DET (fylla och berusning) vill jag inte att mina barn ska behöva se hos mor eller far. Det är också viktigt för MIG att det inte MÅSTE vara alkohol till lördagsfotbollen eller söndagsmiddagen eller vad det nu kan vara. Man ska kunna fira jul eller midsommar utan att det måste stå sprit på bordet - det är min åsikt. För firande och mys hänger mer ihop med stämning och tillfällen än mat, dryck och bestämda dagar. I min värld i alla fall.
Caramba Skrevet 9. mai 2007 #7 Skrevet 9. mai 2007 Jeg er vokst opp med vin og øl til maten i helg og høytid, men foreldrene mine har alltid hatt et moderat alkoholinntak. Ett glass vin, en øl eller en whiskey på kvelden og så stopper det der. Vi har allerede servert vin til maten med barnet til stede, men det er så små mengder. Vi drikker et glass hver, stort sett. Å være beruset eller pussa sammen med barn er helt uaktuellt, det tar seg rett og slett ikke ut og barna kan bli engstelige.
Gjest Mayamor Skrevet 9. mai 2007 #8 Skrevet 9. mai 2007 Hvorfor skulle ikke vi nyte et glass alkohol med barn tilstede? :klø: Men jeg vet at en del Kg-mødre hopper i stolen her altså...
Deidre Skrevet 9. mai 2007 #9 Skrevet 9. mai 2007 Hos oss drikker vi gjerne vin til maten selv om datteren vår er til stede. Jeg er selv vokst opp med det, og har aldri reflektert over at det skulle være noe negativt. Fyll er det uansett aldri på tale om, det er uakseptablet med barn til stede, og ikke minst fryktelig vulgært.
Gjest Frk Åberg Skrevet 9. mai 2007 #10 Skrevet 9. mai 2007 Jeg har ikke barn, men ser ingen grunn til at de ikke skal se de voksne ha et naturlig forhold til alkohol. Ved at de tar et glass vin eller to. Å bli beruset foran barn ville vært fullstendig uaktuelt for meg. Jeg var en en slik situasjon en gang, hvor moren til et barn ble ganske brisen. Gutten ble livredd. Selv om moren ikke ble veldig full, så var hennes ekstremt gode humør nok til at han ble usikker.
Daria Skrevet 9. mai 2007 #11 Skrevet 9. mai 2007 Jeg er også vokst opp med foreldre som drakk øl/vin til maten, en dram til kaffen o.l. fra tid til annen i helgene, og ser ikke problemet med det. Det var de vosknes drikk, i likhet med kaffe -jeg fikk smake, det var vondt, og det var det. Skjønner ikke helt hva som er så farlig, så lenge det er snakk om et glass eller to og ikke fyll. Har også en morfar som med største selvfølgelighet har servert sine barnebarn conac o.l. i festlige lag fra 14-15-års alder. Kanskje ikke et eksempel til etterfølgelse, men faktisk heller den varianten, som tross alt lærer oss litt om måtehold og alkoholvett, enn fullstendig alkoholfritt i alle sammenhenger barn under 18 er tilstede. Og for ordens skyld -jeg er nesten fullstendig avholds i dag, til min morfars store skuffelse...
Murf Skrevet 9. mai 2007 #12 Skrevet 9. mai 2007 Jeg har vokst opp med foreldre som aldri drakk alkohol så lenge vi bodde hjemme, fordi de mente at barn og alkohol ikke hørte sammen, og at det ikke kostet dem noe å la være. Var de på besøk i fine middagsselskaper med bare voksne, så kunne de ta ett glass til maten, eller drikke farris. Jeg tror ikke jeg har tatt skade av at de ikke har drukket noe hjemme. Jeg møter stadig argumentet med at barn må få se voksne drikke i moderate mengder, sånn at barna forstår at vin/øl kan brukes til kos uten at det blir fyll, ellers kommer barna til å synes det er så vannvittig spennende og "forbudt" at de ender med å få et høyt alkoholforbruk selv. Nå har jeg fått barn selv, og foreløbig drikker jeg omtrent ingenting, siden jeg ammer mye fortsatt. Kanskje en øl en gang i måneden sammen med venninner, mens vi har barnevakt. Jeg regner med vi legger oss på linjen som Furstina og hennes familie har valgt. Vi dricker öl, vin, en whisky eller en likör eller något liknande när barnen är närvarande. Men det är i måttliga mängder. Till maten, eller som "kos" men långt i från till berusning och långt i från varje dag. För mig är det viktigt att vi ska kunna ta ett glas utan att det betyder berusning. Att barnen kan få se det. Det var precis som innan vi fick barn inte för berusningen och fyllan som vi drack alkohol. För DET (fylla och berusning) vill jag inte att mina barn ska behöva se hos mor eller far. Det är också viktigt för MIG att det inte MÅSTE vara alkohol till lördagsfotbollen eller söndagsmiddagen eller vad det nu kan vara. Man ska kunna fira jul eller midsommar utan att det måste stå sprit på bordet - det är min åsikt. För firande och mys hänger mer ihop med stämning och tillfällen än mat, dryck och bestämda dagar. I min värld i alla fall.
Gjest Lovely Skrevet 9. mai 2007 #13 Skrevet 9. mai 2007 Joda, ungene har sett oss nyte alkohol de.. Vin eller øl til middag, en baylis eller en konjakk til kaffen på lørdagskvelden. De ser at vi nyter det med måte
Kipa Skrevet 9. mai 2007 #14 Skrevet 9. mai 2007 Vi drikker vin til maten fordi det er godt, derfor drikker vi oss sjelden fulle lenger. -og aldri med barna tilstede. Vi nyter annen alkohol også, konjakk, øl whiskey..men med måte! og ofte er det etter leggetid disse tingene kommer fram.
Gjest Silmarill Skrevet 9. mai 2007 #15 Skrevet 9. mai 2007 JA, det gjør jeg/vi! Har ikke noe negativt forhold til dette selv fra min barndom ihvertfall! Det er forskjell på "rølp" og det å kose seg med litt vin til maten, hvitvin i solveggen på hytta, øl til grilling eller en cognac/ likør til kaffen!
Menninni Skrevet 9. mai 2007 #16 Skrevet 9. mai 2007 jeg ler meg ihjel! dere som skriver "selvsagt kan vi ta oss ett lite glass vin eller øl når barnet er tilstede". det ville jeg aldri ha gjort! bare 1-2 glass glass vin?? da får man jo bare såvidt smaken på det. jeg drikker ofte en hel flaske rødvin på egenhånd jeg uansett hvem som ser meg, og enten det er til middag eller som kos senere på kvelden. når det gjelder øl så drikker jeg kanskje så mye som 6 flasker og øl drikker jeg for smakens skyld, jeg blir aldri beruset av øl, det virker likssom ikke på meg. men vin er godt måtte le av hun ovenfor meg som skrev at lillegutt ble livredd fordi moren ble beruset og virket så GLAD! var barnet vant til å se moren sint og trodde det var noe alvorlig galt med henne siden hun for en gangs skyld virket lykkelig?
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 9. mai 2007 #17 Skrevet 9. mai 2007 Jeg er enig med dem som sier at man ikke behøver å vise barna at man drikker alkolhol for at de skal få et fornuftig forhold til alkohol. Selv vokste jeg opp med foreldre som aldri drakk, men har likevel et helt normalt forhold til alkohol. Jeg var også av dem som smakte alkohol sent og drakk lite i ungdomstida. Når det er sagt ser jeg heller ingenting galt med at barn ser at det nyest alkohol i moderate mengder. Når jeg selv (forhåpenligvis) får barn har jeg fremdeles planer om å kunne ta ett glass vin til maten av og til.
ToveM Skrevet 9. mai 2007 #18 Skrevet 9. mai 2007 Jeg mener det er helt OK og ta et par glass med ungene til stedet, men ingen fyllefest
Gjest Silmarill Skrevet 9. mai 2007 #19 Skrevet 9. mai 2007 jeg ler meg ihjel! dere som skriver "selvsagt kan vi ta oss ett lite glass vin eller øl når barnet er tilstede". det ville jeg aldri ha gjort! bare 1-2 glass glass vin?? da får man jo bare såvidt smaken på det. jeg drikker ofte en hel flaske rødvin på egenhånd jeg uansett hvem som ser meg, og enten det er til middag eller som kos senere på kvelden. når det gjelder øl så drikker jeg kanskje så mye som 6 flasker og øl drikker jeg for smakens skyld, jeg blir aldri beruset av øl, det virker likssom ikke på meg. men vin er godt måtte le av hun ovenfor meg som skrev at lillegutt ble livredd fordi moren ble beruset og virket så GLAD! var barnet vant til å se moren sint og trodde det var noe alvorlig galt med henne siden hun for en gangs skyld virket lykkelig? ← Nå holdt jeg på å le av innlegget ditt, da jeg leste (skumleste) første setningen din! Lot være å le da jeg leste resten!, men............ Lurer alikevel på om du drikker deg full mens barna dine er til stede! Det syns ikke jeg noe om, og jeg er ikke prippen på noen måte! Det hender at voksne tror at de tåler mer alkohol enn hva barn kan oppfatte som full! Som nevnt tidligere så mener også jeg at det er greit å ta litt alkohol selv med små barn tilstede, men å drikke masse mens dem ser det mener jeg er idioti på mange måter
Laban75 Skrevet 9. mai 2007 #20 Skrevet 9. mai 2007 jeg ler meg ihjel! dere som skriver "selvsagt kan vi ta oss ett lite glass vin eller øl når barnet er tilstede". det ville jeg aldri ha gjort! bare 1-2 glass glass vin?? da får man jo bare såvidt smaken på det. jeg drikker ofte en hel flaske rødvin på egenhånd jeg uansett hvem som ser meg, og enten det er til middag eller som kos senere på kvelden. når det gjelder øl så drikker jeg kanskje så mye som 6 flasker og øl drikker jeg for smakens skyld, jeg blir aldri beruset av øl, det virker likssom ikke på meg. men vin er godt måtte le av hun ovenfor meg som skrev at lillegutt ble livredd fordi moren ble beruset og virket så GLAD! var barnet vant til å se moren sint og trodde det var noe alvorlig galt med henne siden hun for en gangs skyld virket lykkelig? ← Vi drikker sjelden, men det har skjedd (og jeg mener det er greit) at man tar en øl eller et glass vin til maten før barna har lagt seg. De skal aldri få oppleve fulle foreldre. Og når man sier "glad", husker jeg da eldstemann var liten (under et år). Jeg begynte av en eller annen grunn og skrattle (jeg ler ofte, men ikke slik - og det var ikke pga alkohol) - da ble barnet mitt skikkelig REDD. Det er adferdsendringen som er problemet - og den kommer den med mye alkohol...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå