Donpedro Skrevet 9. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 9. mai 2007 *dytte* Lurer som sagt på info om disse (har lest Felleskatalogen, men der er jo mye kryptisk). Når brukes de, hvilke doser er vanlig, er de vanlige i bruk osv
Gjest =tentacle= Skrevet 9. mai 2007 #4 Skrevet 9. mai 2007 (endret) Trandate er blodtrykksmedisin og er vanlig å bruke mot svært høyt blodtrykk (fare for mors helse, bl.a hjerneblødning) og det er nødvendig å senke det raskt. Mange av de vanligere blodtrykksmedisinene er ikke anbefalt i graviditet. *fjernet dosering, det varierer etter situasjonen, man følger med på blodtrykket* Magnesium stopper kramper når mor har eklampsi. I en situasjon med kramper kan fosteret få for lite oksygen med påfølgende hjerneskade om de ikke stoppes fort. Den indre kontrollen av blodomløpet sørger for at mors hjerne får oksygenrikt blod lengst mulig, men livmoren og med det fosteret er ikke prioritert på den måten. Jeg har ikke peiling på doseringen, det gjøres i sykehus og situasjonen er da såpass kritisk at jeg ville lagt det i hendene på legen uten å stille spørsmål. Ikke at jeg ville vært i stand til det uansett, bevisstløs med kramper. Endret 9. mai 2007 av =tentacle=
Donpedro Skrevet 9. mai 2007 Forfatter #5 Skrevet 9. mai 2007 (endret) Takk for god info. Gis disse også til folk som ikke er gravide? Er det vanlige blodtrykkssenkende medisiner, eller finnes det andre typer som er mer brukt? fare for mors helse, bl.a hjerneblødning Hva annet risikerer man? *fjernet dosering, det varierer etter situasjonen, man følger med på blodtrykket* ← Er interessert i dosering, hvis noen vet. Magnesium stopper kramper når mor har eklampsi. Kan det også gis forebyggende? situasjonen er da såpass kritisk at jeg ville lagt det i hendene på legen uten å stille spørsmål. Ikke at jeg ville vært i stand til det uansett, bevisstløs med kramper. Hva mener du med "kritisk"? Er også her interessert i doseringer, hvis noen har peiling. Lurer på hva som er vanlig å gi, hva som regnes som lav dose og stor dose. Er det noen spesielle rutiner rundt tildeling av magnesium, eller er det som en vanlig medisin? Endret 9. mai 2007 av Donpedro
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2007 #6 Skrevet 9. mai 2007 Har du forsøkt å google, eventuelt se på drugs.com ol sider? Betinger at du har en rimelig god engelsk, eller god tålmodighet og ordbok, men kan være nyttig.
Donpedro Skrevet 9. mai 2007 Forfatter #7 Skrevet 9. mai 2007 Har du forsøkt å google ← Ja, men får opp så mye medisinskspråklig informasjon, eller svææært generelt. Lite om praktisk bruk.
Gjest =tentacle= Skrevet 9. mai 2007 #8 Skrevet 9. mai 2007 Takk for god info. Gis disse også til folk som ikke er gravide? Er det vanlige blodtrykkssenkende medisiner, eller finnes det andre typer som er mer brukt? De kan brukes, men de er ikke førstevalg ved vanlig høyt blodtrykk. Normalt er det jo snakk om å redusere sjansene for langtidsskader ved høyt blodtrykk, mens trandate ofte brukes til blodtrykk som er så høyt at det er til fare for personen og må senkes raskt. Hva annet risikerer man? Er interessert i dosering, hvis noen vet. Kan det også gis forebyggende? Hva mener du med "kritisk"? Akutt høyt blodtrykk kan påvirke hjerte, nyrer, hjerne, blodkar, i løpet av relativt kort tid. Med kritisk mener jeg akutt fare for død/alvorlige komplikasjoner. Et langvarig krampeanfall i svangerskapet kan få alvorlige konsekvenser. Preeklampsi skal behandles på sykehus, ingen hjemmebehandling. Blodtrykksmedisiner fjerner ikke bakenforliggende årsak til blodtrykksstigningen, bare gjør situasjonen tryggere for mor, så hvis barnet er påvirket av tilstanden, setter man igang fødselen hvis barnet er modent og/eller alvorlighetsgraden tilsier det. Magnesiumsulfat gis i noen tilfeller på sykehus for å forebygge kramper i alvorlige tilfeller av svangerskapsforgiftning. Hadde det vært gunstig for alle gravide, eller alle gravide med forhøyet blodtrykk og litt proteiner i urinen å få dette for å forebygge, ville det blitt gitt anbefalinger om det. Dette er en tilstand som man legger mye ressurser ned i for mor og barn.
Donpedro Skrevet 10. mai 2007 Forfatter #9 Skrevet 10. mai 2007 Kan man få kramper av akutt forhøyet blodtrykk (uten proteiner)? Akutt høyt blodtrykk kan påvirke hjerte, nyrer, hjerne, blodkar, i løpet av relativt kort tid. Noen som kan si mer om dette? Hva risikerer man?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå