Gjest Jamila Skrevet 6. mars 2003 #1 Skrevet 6. mars 2003 Noen som vet om det finnes sjokolade som er garantert fri for nøtter? Kanskje i helsekostbutikker? Skal lage min favorittsjokoladedessert på lørdag, men en av gjestene er VELDIG allergisk. Håper noen her er nøttealergikere og kan hjelpe meg..
Jinx Skrevet 6. mars 2003 #2 Skrevet 6. mars 2003 Er ikke de fleste sjokolader fri for nøtter ? Det står jo på dem som er med nøtter ...
Gjest Jamila Skrevet 6. mars 2003 #3 Skrevet 6. mars 2003 Det er visst slik at de uten nøtter er lagd i de samme maskinene som de med nøtter, så da kan det være sporer av nøtter igjen i sjokoladen. For de som er svært ømfintelige for nøtter er dette nok til å framkalle en reaksjon. Litt trist egentlig, at noen ikke får spist sjokolade pga det. Sjokolade som er så GODT!
Jinx Skrevet 6. mars 2003 #4 Skrevet 6. mars 2003 "Det er visst slik at de uten nøtter er lagd i de samme maskinene som de med nøtter, så da kan det være sporer av nøtter igjen i sjokoladen. For de som er svært ømfintelige for nøtter er dette nok til å framkalle en reaksjon" Trodde ikke det var lov jeg.. At det var restriksjoner for slikt.. (Selv er jeg allergisk mot hasselnøtter) Du kan jo bare ringe å spørre dem ? FreiaLand Tlf : slettetEmail : [email protected] ]http://www.kraftfoodsnordic.com/freialand/ Nidar Tlf : Slettet Email : [email protected] ]http://www.nidar.no/ Telefonnr er slettet da dette ikke er lov å legge ut - HMSP - moderator
Gjest Jamila Skrevet 6. mars 2003 #5 Skrevet 6. mars 2003 Takk for tipset Jinx! Ringte Freialand, jeg. Og de bruker de samme produksjonslinjene for all sjokolade, slik at det kan være spor av nøtter i all sjokolade med ett unntak: sjokoladedekor (bokstaver, dyr etc i sjokolade) som brukes som kakepynt. Forbrukerkontakten til Freia sa at det ikke er noen restriksjoner på dette, og at de heller ikke er pålagt å deklarerere spor av nøtter på emballasjen. Han sa forøvrig også at Nidar og Freia pleier å gjøre dette, men at utenlandske produsenter ofte ikke opplyser om nøttesporer. Ganske interessant...
Mathias Skrevet 6. mars 2003 #7 Skrevet 6. mars 2003 Alt med sjokolade (made in norway...) merkes nå med at de kan inneholde nøtter pga et par dødsfall for noen få år siden... Jeg var sikker på at alle med nøtteallergi hadde fått info om dette jeg... Gjelder også is med sjokoladetrekk. Du kan imidlertid lage noe av kakao. tror du kan finne noe på helsekost, men spør betjeningen der, og si at dersom de ikek er 100% sikre kan det føre til dødsfall ( da vil de ikke TRO så mye... )
Veslejenta Skrevet 6. mars 2003 #8 Skrevet 6. mars 2003 En jeg kjenner hadde aldri reagert på nøtter før. For en del år siden spiste han en sjokolade som var uten nøtter. han fikk en kraftig allergisk reaksjon pga spor av nøtter i den sjokoladen og måtte i hu og hast til sykehus. Sånn fikk han vite at han var allergisk... Jeg er også allergisk mot nøtter men har heldigvis aldri hatt en kraftig reaksjon, bare bittelitteranne opphovna i halsen. Så jeg spiser fortsatt sjokolader hvor det står at det kan være spor av nøtter i. Noe jeg egentlig ikke burde, men sjokolade er jo så godt! Men hvordan finne sjokolade som er uten nøtter.. Nei, der kan jeg ikke hjelpe deg.
Mathias Skrevet 6. mars 2003 #9 Skrevet 6. mars 2003 Altså: Allergioen blir fort værre når en stimulerer den... dvs at dersom en spsier noe en reagerer på, har den en tendens til å bli værre for hver gang... Dessuten kan den fort bli mye værre en før, og dersom du har opphovninger i halsen nå, og den blir mye værre til neste gang, kan du få hel tett hals i løpet av noen få minutter!.... For ca fire år siden var den et barn som døde i løpet av 5 minutter pga dette... Så spis sjokolade med dette i mente, og om du vil utsette folk rundt deg for den dramatiske dødskampen din... See?
Gjest Jamila Skrevet 6. mars 2003 #10 Skrevet 6. mars 2003 Takk for alle gode innspill her! Lasse, når jeg kjøper nøttefri sjokolade som jeg tilbereder i egne boller med egen kjøkkenredskap, kan jeg steke denne sjokoladen (fondant) i samme ovn som den andre sjokoladen, eller kan det spre seg slik at jeg må holde det adskilt der også? (de blir da stekt i separate ildfaste former)
Mathias Skrevet 6. mars 2003 #11 Skrevet 6. mars 2003 Hmmm Vil jo tro det skal gå bra.. Men hva med å ikke steke dem samtidig... Bare for sikkerhets skyld...?
jordbær Skrevet 7. mars 2003 #12 Skrevet 7. mars 2003 Altså: Allergioen blir fort værre når en stimulerer den... dvs at dersom en spsier noe en reagerer på' date=' har den en tendens til å bli værre for hver gang... Dessuten kan den fort bli mye værre en før, og dersom du har opphovninger i halsen nå, og den blir mye værre til neste gang, kan du få hel tett hals i løpet av noen få minutter!.... [/quote'] :o For sjokolade ville jeg risikert dette altså! (Hold kjeft, du er ikke jente og kan ikke uttale deg om sjokoladesug! *PMSJordbær* )
Veslejenta Skrevet 7. mars 2003 #13 Skrevet 7. mars 2003 Jeg spiser bare sjokolade hvor det står at det kan være sporer av nøtter i... Hadde jeg visst om en god melkesjokolade som 100% var fri for nøtter så hadde jeg jo valgt den. Men jeg vet ikke om noen. Nå spiser jeg ikke så ofte sjokolade uansett da. Men av og til så får jeg kick. Og som jordbær sa, det er en jente greie. MÅ ha, bare MÅ ha!
Gjest Anonymous Skrevet 8. mars 2003 #14 Skrevet 8. mars 2003 En kollega av meg som er kjempeallregisk mot nøtter kan spise Stratos fordi den er laget ved et annet nidar anlegg enn sjokoladen med nøtter i. Om du bor i Oslo kan du ta kontakt med Pascals konditori. Han lager egen konfekt og sånt og jeg tror han importerer råsjokoladen selv.
Gjest Anonymous Skrevet 8. mars 2003 #15 Skrevet 8. mars 2003 Jeg får også kick noen ganger: Ber MÅ løpe rundt på motorveien... Går jo bra, har ikke blitt påkjørt til nå....
Jinx Skrevet 25. mars 2003 #16 Skrevet 25. mars 2003 Stakkars... Så ille kan det gå .... :cry: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=52924
Gjest Jamila Skrevet 26. mars 2003 #17 Skrevet 26. mars 2003 Uff ja, grusomt :cry: Forresten, Freia opplyste om (ref tidligere i tråden) at deres sjokoladepynt var garantert fri for nøtter. MEN, emballasjen var IKKE merket med dette, og jeg sendte en mail til forbrukerkontaktene der for 1 1/2 uke siden og har enda ikke hørt noe. Needless to say, men jeg tok ikke sjansen på å bruke den "såkalte garantert nøttefrie sjokoladen".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå