Gjest DyneTryne Skrevet 8. mai 2007 #1 Skrevet 8. mai 2007 Jeg kan ikke noe for det, men jeg blir ordentlig glad og lykkelig når jeg går hjem og plutselig møter et babydådyr 10 m ifra meg :-D De er så nydelige!
Gjest Tweek Skrevet 8. mai 2007 #2 Skrevet 8. mai 2007 De er det :-D Jeg bodde jo å "øde" sted så jeg møtte rådyr på vei til bussen :-D
Kayli Skrevet 8. mai 2007 #3 Skrevet 8. mai 2007 Her er det hjorten som rår. Jeg har hatt 6 stk utenfor soveromsvinduet mitt i hele vinter. Så nydelige! Grasiøse og elegante dyr. Vi er heldige som får slike naturopplevelser rett utafor stuedøra. Ikke alle forunt.
Gjest DyneTryne Skrevet 8. mai 2007 #4 Skrevet 8. mai 2007 Nei, jeg var veldig heldig der, selv om jeg bor øde! Når jeg har tatt bussen opp til rundt tweeks område, har jeg sett dem men det var et år siden sist. Jeg er så glad i de der, de er så pene :D
Gjest Matsui Skrevet 8. mai 2007 #5 Skrevet 8. mai 2007 (endret) Jeg kan ikke noe for det, men jeg blir ordentlig glad og lykkelig når jeg går hjem og plutselig møter et babydådyr 10 m ifra meg :-D De er så nydelige! ← Jøss.. Bor du i Dyreparken i Kristiansand eller noe? Dådyr Endret 8. mai 2007 av Matsui
Gjest DyneTryne Skrevet 8. mai 2007 #6 Skrevet 8. mai 2007 rådyr, dådyr schmådyr, det var et slikt iallfall! :D Og ja, jeg skulle ønske jeg bodde i dyreparken ;( Da hadde jeg sittet i barnas sæther hele dagen og kvelden og koset med babygeitene! Var ikke langt fra dyreparken, den 15 min gåturen hjem! De har satt ut sauene og lammene nå, så jeg hørte brekekonsert før jeg så rådådyret :---D
Gjest Tweek Skrevet 8. mai 2007 #7 Skrevet 8. mai 2007 Jeg husker tidlig 90-tallet da vi nettopp hadde bygd ferdig huset og plenen vår sto i veien for et elgtråkk Og det var ikke et uvanlig syn at et ar elger sto på plenen vår eller gikk forbi mens gi spiste middag
Gjest Matsui Skrevet 8. mai 2007 #8 Skrevet 8. mai 2007 rådyr, dådyr schmådyr, det var et slikt iallfall! :D Og ja, jeg skulle ønske jeg bodde i dyreparken ;( Da hadde jeg sittet i barnas sæther hele dagen og kvelden og koset med babygeitene! Var ikke langt fra dyreparken, den 15 min gåturen hjem! De har satt ut sauene og lammene nå, så jeg hørte brekekonsert før jeg så rådådyret :---D ← Mm. Rådyrkalvene er søte de også Dåhjort er, i motsetning til rådyr, veldig lite utbredt i Norge. Det er viktig at når folk ser en slik kalv, så må de la den ligge i fred. Rådyrkalvene vil ligge og "trykke", gjerne i høyt gress, i håp om å ikke bli oppdaget mens moren trekker seg unna. Selv om kalven ser ensom og forlatt ut, så er den på ingen måte det. Moren vil som regel befinne seg bare et lite steinkast unna og vil komme bort til kalven igjen så snart faren er over. Denne forsvarsstrategien, med at kalvene ligger urørlig i høyt gress og åkre, fører ofte også til at mange blir offer for landbruksmaskiner. Dersom du har lyst til å gjøre noe skikkelig morsomt, så går du ut i skogen tidlig på sommeren. Da er bukkene i brunst og er derfor ganske rabiate og høylytte. Dersom du tar med en rådyrlokk så skal du få se hvor spinnville de kan bli Rådyr er vanvittig territorielle. Det er bare å lete etter feiemerker på kvister og trær, så finner du snart en luring
Gjest DyneTryne Skrevet 8. mai 2007 #9 Skrevet 8. mai 2007 Tør jeg ha en spinnvill hjortegubbe etter meg da? Men jeg vil! :-D Jeg rørte ikke den lille. Det var kanskje ikke en baby da, men den var bitteliten og kom løpende bort mot meg. Men så skvatt den da den så meg og mange biler, og løp i andre retningen. Ikke hjalp det heller at en rånebil tutet akkurat da den passerte oss, stakkar liten så jeg aldri igjen ;(
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå