Gjest Sansol Skrevet 8. mai 2007 #1 Skrevet 8. mai 2007 I morgen fyller min kjære 31 år.Tenkte jeg skulle bake en skikkelig god kake til han,men er litt i villrede da jeg er veldig fantasiløs på kjøkkenet:) Han elsker saftige,mørke sjokoladerkaker.Jo mer sjokolade, dess bedre hehe.Han liker også godt å kombinere sjokolade/appelsin. Noen som sitter på en god oppskrift?
Frk Johansen Skrevet 8. mai 2007 #2 Skrevet 8. mai 2007 Mørk litt rå sjokoladekake 6,5 dl sukker 3-4 ss bakekakao 1 ss natron 150 gr smeltet melange/godt meiersmør 7,5 dl kefir 9 dl hvetemel Alt sammen blandes og slåes i en langpanne! (enklere blir det ikke...) Stekes på 175 grader i 35 min. Glasur: 200 gr. smør 1 plate mørk kokesjokolade som smeltes i smøret 400 gr melis 3 ts vaniljesukker 2 ss nytrukket kaffe Om du vil kan du ta ett egg i glasuren til slutt, da blir glasuren blank og fin. Har du eggealergiker er det bare å droppe egget. Lykke til med feiringen og bakingen!
Arkana Skrevet 8. mai 2007 #3 Skrevet 8. mai 2007 To kaker han sikkert vil like. Mississippi Mud Cake 250 g smør 150 g mørk sjokolade 440 g sukker 2,5 dl varmt vann 80 ml kaffelikør (Tia Maria, Kahlua, Crème de Cacao) 1 ss kaffepulver 260 g hvetemel ½ ts bakepulver 25 g kakao 2 egg Bland smør, sjokolade, sukker, vann, likør og kaffe i en kjele. Rør over svak varme til sjokoladen smelter. Hell i en bolle og avkjøl 15 minutter. Sikt i det tørre og rør sammen, visp så inn eggene. Hell i en dyp 20 cm springform og stek ved 160 grader i ca 1½ time (sjekk tida, i min ovn er 1 time nok). La stå 30 minutter før den avkjøles på rist. Mørk amerikansk sjokoladekake 225 g hvetemel 400 g sukker 1 ts natron 1 ts salt 1 ts bakepulver 1,5 dl vann 2 dl skummet kulturmelk 175 g mykt smør 2 egg 2 ts vaniljesukker 2 dl kakao 75 g smør 6 ss kakao 250 g melis 2 ts vaniljesukker 5 ss sterk kaffe Bland sammen mel, sukker, natron, salt, bakepulver, vann, kulturmelk, smør, egg, vaniljesukker og kakao og visp sammen i hurtigmikser/kjøkkenmaskin. Hell i en bakepapirkledt liten langpanne og stek på nederste rille ved 180 grader i ca 35 minutter. Avkjøl på rist og del i fire. Rør resten av ingrediensene sammen til en glasur. Legg to og to kaker sammen med glasur mellom og smør glasur over kaken. Skjær i skiver. Den er mektig!
Gjest Pet Skrevet 8. mai 2007 #4 Skrevet 8. mai 2007 Her finner du mange oppskrifter på sjokoladekake, flere med appelsin også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå