Gå til innhold

Har jeg fått gikt i en alder av 35?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Måtte til legen i dag, våknet i går med stive hender, pussig synes jeg det var men tenkte ikke mer over det. Våknet i dag og kom meg nesten ikke ut av senga, alt var vondt! Skulle ned trappa for å ta meg en dusj og det var som et helvete, trodde knærne og anklene skulle sprenges. Legen sa jo ikke stort men følte han tappet meg for blod, 5 glass, nå lurer jeg fælt på hva det kan være. Ingen i min familie har noen form for gikt eller revmatisme.

Fikk Ibux som jeg skal spise, 6 om dagen i en uke, herregud, det er mer enn hva jeg normalt får i meg på to år. :grine:

Noen med noen gode forslag eller råd her? Kjenner jeg ikke har det helt topp, der ser man hvor bortskjemt man er som våkner hver dag uten å ha vondt noen steder. Fikk tilbud om sykemelding men føler ikke for det, jeg klarer jo å skrive og svare på telefonen på jobben så så langt går det greit.

Jeg har i løpet av dagen fått i meg fire Ibux (400 mg pr tablett) og smertene i leddene er nesten borte, men hevelsene er jo bare blitt værre.

Noen som vil dele noen erfaringer her? :tristbla:

Gjest Gjest
Skrevet

Omega 3 (linolje) og gurkemeie. Fungerer for meg når jeg knaker.

Gjest Gjest
Skrevet

Risputer eller varme omslag gjør underverker for verkinga.

Skrevet

Hei. Har du hatt noen infeksjon i kroppen de siste 1-3 ukene? For eksempel halsbetennelse eller urinveisinfeksjon. Da kan du ha fått reaktiv artritt (ofte kalt Reiters sykdom). Den slår seg oftest på knær, ankler og tær, men kan også slå seg på hender og fingre. Reaktiv artritt er ofte asymmetrisk, for eksempel ved at kun enkelte tær blir vonde, kanskje bare det venstre kneet og den høyre ankelen.

Reaktiv artritt oppstår plutselig etter en betennelsessituasjon i kroppen. Artritt er egentlig at kroppens immunforsvar angriper leddene. Immunforsvaret ble trigget etter en infeksjon og går ikke til ro som vanlig når infeksjonen er bekjempet. Vanlige mennesker har en lav risiko for komplikasjoner med reaktiv artritt etter en infeksjon (kanskje 5% risiko), men de som har HLA-B27 antigenet har over 20% risiko for å utvikle reaktiv artritt etter en infeksjon. Det er kanskje 10-15% av befolkningen som har dette antigenet.

Reaktiv artritt vil gi symptomer i noen måneder eller opptil 6-12 måneder i enkelte tilfeller. Reaktiv artritt kan ofte behandles med COX2 hemmere (Arcoxia etc.), Salazopyrin og i mindre alvorlige tilfeller med vanlige smertestillende. Kommer man til behandling så vil symptomene raskt bli bedre. I begynnelsen kan det være vanlig å tappe leddene for leddvæske og sprøyte inn kortison. Dette lindrer. Reaktiv artritt er en av de mindre alvorlige revmatiske lidelsene. En pasient er ofte helt symptomfri noen måneder etter sykdommen startet. Men man vil ha en risiko for tilbakefall etter nye infeksjoner i kroppen.

Det finnes imidlertid mange forskjellige former for artritter og artroser (fellesnevner revmatisme). Det er vanskelig for spesialistene å stille en konkret diagnose fordi de ulike formene likner på hverandre i symptomer. Man må monitorere pasienten over tid for å få nok data til å eliminere enkelte former for artritt.

Her er noen linker:

http://www.helsenytt.no/artikler/revmatisme.htm

http://www.revmatiker.no/oslo/rheuma.nsf/i...6A?OpenDocument

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=320601

http://www.revmatikerguiden.no/

Det er bra at legen din tok omfattende blodprøver. Da vil du nok snart få svar om prøvene indikerer fare for at du har fått en form for revmatisk lidelse. Men det kan også være ANDRE grunner til at leddene dine gjør så vondt så man skal ikke konkludere for tidlig. Som tidligere nevnt er det ikke lett for selv spesialister å gi en rask diagnose på om man har en revmatisk lidelse eller ikke. Poenget er å komme i behandling slik at man ikke har så vondt.

Gjest Gjest
Skrevet

Min fibromyalgi begynte sånn og "oppfører" seg fortsatt sånn i perioder.

Gjest Blondie65
Skrevet

På denne tiden av året har jeg en tendens til å skylde alt på høysnue og pollenallergier. Dersom man akutt (JA det KAN oppstå akutt - det har jeg opplevd selv og sett andre få) blir angrepet av dette kan kroppen reagere som om den er betent og man får leddgikt lignende symptomer.

Dersom det ikke allerede er gjort, be legen undersøke deg for pollenallergier.

Skrevet

Takk for flere fine svar, allergi har jeg ikke, nettopp testet både bjørk og gress og dette og ingen utslag - heldigvis!

Til Paladin, det var jo rene medisinske utredningen du kom med og takker for den. Jeg hadde en urinveisinfeksjon for et par uker siden, tok ikke antibiotika men bøttet nedpå med juice og vann i tre dager og fikk det ut av kroppen. Dette er en tilbakevendende plage jeg har etter at jeg fikk ny samboer for et par år siden. Aldri hatt det før jeg møtte han men nå er jeg veldig nøye med toalettbesøk og alt mulig etter sex.

Ellers er ikke humøret noe særlig bedre da jeg er enda mer hoven i dag! Smertene er ikke like intense men det sørger vel tablettene for. Sukk...

Skrevet (endret)
Til Paladin, det var jo rene medisinske utredningen du kom med og takker for den. Jeg hadde en urinveisinfeksjon for et par uker siden, tok ikke antibiotika men bøttet nedpå med juice og vann i tre dager og fikk det ut av kroppen. Dette er en tilbakevendende plage jeg har etter at jeg fikk ny samboer for et par år siden. Aldri hatt det før jeg møtte han men nå er jeg veldig nøye med toalettbesøk og alt mulig etter sex.

Ellers er ikke humøret noe særlig bedre da jeg er enda mer hoven i dag! Smertene er ikke like intense men det sørger vel tablettene for. Sukk...

Urinveisinfeksjonen du hadde for noen uker sider øker mistanken om at du kanskje har fått en reaktiv artritt. Nevn dette for legen din så han kan gi deg COX2 hemmere som medisin. De er veldig effektive mot artritter.

Legen din bør nok sende deg til spesialist på revmatiske lidelser dersom blodprøvene indikerer noe i den retning. I Oslo har Diakonhjemmet veldig gode spesialister. Jeg har fått behandling hos dem for en reaktiv artritt jeg hadde for noen år siden. Den startet etter en streptokokkinfeksjon i halsen.

Har du hatt problemer med øyekatarr eller tilsvarende i det siste? Reiters Sykdom defineres som en kombinasjon av leddgikt, øyekatarr og urinrørskatarr. Dersom problemet bare er i leddene kalles det kun for reaktiv artritt.

Har du fått svar på blodprøvene ennå?

Det at smertene er noe mindre skyldes nok tablettene du tar. Vanlige smertestillende lindrer noe, men du vil ikke merke en stor bedring før du får COX2 hemmere. Jeg ble dramatisk bedre samme dag som jeg begynte med dem. At hevelsen fortsetter og kanskje er enda større øker sannsynligheter for at du har en form for artritt.

Forhåpentligvis er dette en reaksjon på urinveisinfeksjonen din. Da kan det være reaktiv artritt. Det er en av de snilleste formene for artritt og du vil være symptomfri etter noen måneder. Andre former for artritter er kroniske og man blir verre og verre med tiden.

Men uten svar på blodprøvene kan man ikke konkludere. Det er imidlertid viktig å nevne for legen din at du hadde urinveisinfeksjon for noen uker siden. Du kan jo også spørre h*n om du kanskje har fått reaktiv artritt. Kanskje legen burde teste deg for HLA-B27 også.

Andre symptomer på reaktiv artritt er at hemoglobinnivået blir lavt (min sank helt til 8.5 og lå normalt rundt 10 mens artritten var aktiv. Nå er den over 13). CRP nivået stiger også. Mitt nivå svingte mellom 30 og 70 istedet for det normale som er lavere enn 8. Legen din har nok tatt blodprøve av hemoglobin og CRP.

Har du vondt i begge ankler og begge knær eller er plagene asymetriske (dvs. i kun ett kne og/eller en ankel? Hos meg var ett av knærne hoved og begge anklene. Har du også fått vondt i tærne? Man kan ofte se at enkelte tær hovner opp (såkalte pølsetær). Hos meg var 1 tå hoven om gangen og hevelsen skiftet fra tå til tå.

Jeg håper du får svar på prøvene snart så du kan få de rette medisinene. Dersom det er reaktiv artritt skal du ikke være engstelig. Du får veldig gode medisiner og du vil snart bli nesten symptomfri. Etter noen måneder vil du merke ingenting. :)

Endret av Paladin
Skrevet

Takk igjen for utdypende svar Paladin, skal ringe legen i dag og fortelle om urinveisinfeksjonen. Han vet jeg strir med det for jeg har antibiotika liggende i tilfelle men prøver jo så langt det lar seg gjør ikke å bruke disse.

Jeg har like vondt i alle ledd, altså begge knær, skuldre, hender og ankler og tærne med men mest stortåa egentlig, eller der hvor man ruller når man går. Bena er hovne de minner meg om slik de var rett før jeg fikk barn for noen år siden.

Heldivis bor jeg ikke langt fra Oslo så det er kort vei inn til eventuelle spesialister.

Igjen takk for godt svar, har ikke fått svar på noen prøver enda, var hos legen på tirsdag og de sa det kom til å gå en ukes tid, og på noen av de lenger men jeg ringer i dag med mine nye opplysninger takket være deg så får jeg vel høre om det er noe nytt.

Skrevet

Det feiler meg ingenting!! Fikk svar på prøvene nå og de er fine alle sammen, røde blodlegemer ligger i grenseland på 3,8 og ferritinen var på 117 så det var visst bra. Skjønner ikke en dritt av dette, får komme meg igjennom helgen og prate med LEGEN på mandag om jeg ikke er bedre. Det er jo godt å høre at man er frisk, men ikke når hele kroppen værker. :grine:

Gjest Gjest
Skrevet
Det feiler meg ingenting!! Fikk svar på prøvene nå og de er fine alle sammen, røde blodlegemer ligger i grenseland på 3,8 og ferritinen var på 117 så det var visst bra. Skjønner ikke en dritt av dette, får komme meg igjennom helgen og prate med LEGEN på mandag om jeg ikke er bedre. Det er jo godt å høre at man er frisk, men ikke når hele kroppen værker.  :grine:

Som en over her allerede har sagt: det kan være fibromyalgi. Det slår ikke ut på blodprøver.

Skrevet

Er ikke fibromyalgi bare sånt som gamle damer får da??? Jeg føler meg jo ikke på noen måte utslitt og utbrukt.... Om ikke gamle damer så ihvertfall 50+

Sukk, kan så lite om slike medisinske ting kjenner jeg.

Gjest Gjest
Skrevet
Er ikke fibromyalgi bare sånt som gamle damer får da??? Jeg føler meg jo ikke på noen måte utslitt og utbrukt.... Om ikke gamle damer så ihvertfall 50+

Sukk, kan så lite om slike medisinske ting kjenner jeg.

Fibromyalgi rammer nok kanskje oftest godt voksne kvinner, men også unge kvinner, menn og barn får det. Selv hadde jeg det ganske kraftig allerede som 4-åring.

Så utslitt, utbrukt og 50+ var jeg i hvert fall ikke... ;)

Skrevet

Du har ikke blitt bitt av en flått da?

Det er litt forskjellig hvordan man reagerer, men jeg mener å ha lest at man i mange tilfeller får vondt i ledd...

Skrevet

Fibromyalgi kan kanskje ikke utelukkes, jeg aner ikke.

Hva flått angår så har jeg i så fall ikke funnet den på kroppen min, men lørdag for to uker siden var jeg på en lang skogstur med bikkja, rota litt med stien og måtte igjennom litt kjærr og kratt, rispet meg litt på leggen så det så ganske ille ut men var bare et lite rift når jeg fikk vekk alt blodet som hadde rent nedover.

Nå skal det sies at jeg er bedre i dag, klarer å lage knyttneve nesten uten at det gjør vondt, så jeg håper jo at det bare er noe forbigående av ett eller annet slag. Men jeg er så usigelig trett, regner med og håper det er tablettene som gjør meg litt sløv. Dessverre starter dagen nå med hodepine, det har jeg max to ganger i året ellers så jeg har nok vært heldig der tidligere.

Dette var dagens hjertesukk ;)

Gjest Frysepulver
Skrevet

Jeg har JIR (barneleddgikt) som ikke har gått over (det kan hende av og til med den typen leddgikt).

Vel, ihvertfall; man sjekker jo blodprøver blant annet - og ikke alle leddgiktpasienter har reumatoid faktor i blodet, til tross for at de faktisk har leddgikt.

Jeg fikk diagnosen da jeg var to. Hadde et hovent kne, var hos fastlegen på en fredag. Mandagen etter var jeg inne på Reumatismesykehuset (underlagt RH, men hadde da eget bygg) og fikk diganosen på bakgrunn av røntgenbilder, blodprøver og det faktum at jeg hadde familiemedlemmer med leddgikt.

Noen ord om revmatismeprøven - revmatoid faktor

Mange pasienter ber legen sin ta revmatismeprøven for å avklare om de har revmatisme eller ikke. Det er en misforståelse at revmatisk sykdom enkelt kan diagnostiseres ved hjelp av denne prøven.

Mellom 50 og 95 % av pasientene med leddgikt har en positiv revmatismeprøve. En del av dem har altså ikke utslag på denne prøven. Samtidig vil hele 5% av befolkningen ha utslag på denne prøven og mange av dem vil aldri utvikle leddgikt. Dessuten kan mange andre sykdommer gi utslag på revmatismeprøven. Denne prøven kan derfor bare brukes som en del i et større puslespill.

Hentet herfra: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=320601

Skrevet (endret)
Mellom 50 og 95 % av pasientene med leddgikt har en positiv revmatismeprøve. En del av dem har altså ikke utslag på denne prøven. Samtidig vil hele 5% av befolkningen ha utslag på denne prøven og mange av dem vil aldri utvikle leddgikt. Dessuten kan mange andre sykdommer gi utslag på revmatismeprøven. Denne prøven kan derfor bare brukes som en del i et større puslespill.

Dette er helt korrekt. Dersom man har reaktiv artritt vil denne prøven som oftest være negativ. Det er ved reumativ artritt at den KAN være positiv.

Et problem med artritter er at blodprøver ofte ikke gir noe klart svar. Leddene er hovne og man har vondt, men blodprøvene viser ikke mye. Noe som er vanlig ved reaktiv artritt er at hemoglobinnivået er noe lavere enn normalt. Det var vel dette hos TS. CRP nivået er også forhøyet. Hadde du høyere CRP nivå enn normalt, TS? TS skrev at ferritinnivået hennes var normalt. Mitt ferritinnivå var også normalt da jeg fikk artritt. Så det er ikke noen indikasjon på at man ikke har artritt.

Det legen til TS bør gjøre er å henvise henne til ekspert på revmatiske lidelser. Eksperten vil bruke ultralyd for å undersøke leddene samt ta ut leddvæske fra leddene for analyse. Hvis undersøkelsen viser artritt så kan eksperten sprøyte inn kortison i leddene for å lindre plagene. I tillegg vil man få resept på egnet medisin og man vil komme til regelmessig kontroll.

Revmatiske lidelser er et såpass vanskelig fagfelt at vanlige fastleger ikke har kompetanse til å stille en eksakt diagnose. Så det de burde gjøre er å henvise til en ekspert. Selv ikke ekspertene kan gi en rask diagnose, men de kan gi medisiner som lindrer og etterhvert vil de få en bra bilde av pasientens tilstand slik at de kan pinpointe den eksakt revmatiske lidelsen. Min fastlege hadde revmatiske lidelser som spesialfelt, men selv han henviste meg til ekspert fordi han ikke hadde nødvendig utstyr (ultralyd etc.) for å gi god nok diagnose.

For å vise hvor vanskelig det er å stille korrekt diagnose kan jeg nevne at min ekspert hos Diakonhjemmet kan selv idag over 2 år etter at mine ledd hovnet opp ikke stille min diagnose 100%. Hun sier at det er sannsynlig at jeg har reaktiv artritt, men hun kan ikke utelukke en annet revmatisk lidelse. Hun sier at det faktum at jeg nå er symptomfri styrker antakelsen om at jeg har den "snille" reaktiv artritt, men 100% sikker er hun ikke. Nettopp fordi andre og mer alvorlige artritter har tilnærmet samme symptomer, f. eks. psoriasis artritt.

Utfra hva TS skriver mener jeg at hun kan ikke utelukke at hun har en revmatisk lidelse. Derfor mener jeg at hun burde spørre legen sin om hun kunne bli henvist til en ekspert på revmatiske lidelser for undersøkelse. Om det skulle vise seg å være et blindspor så er det uansett greit å vite at årsaken må finnes et annet sted. Det er ikke normalt at ledd hovner opp.

TS skrev et annet sted at hun hadde pølsetær. Dette er ytterligere en indikasjon på at hun kan ha reaktiv artritt. Det er et typisk symptom på artritt.

Endret av Paladin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...