Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på, finnes det noen generelle regler for når en plante skal ompottes, og hvor mye større potte skal den ha? Eller er dette noe som varierer fra plante til plante? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne slenger jeg meg på...! Dette spørsmålet lurer jeg også på..!!!

Skrevet (endret)

Planter kan godt ompottes en gang i året, men det er ikke alltid de trenger å skifte pottestørrelse. Noen ganger holder det å bare skifte ut jorden litt. Men du ser at en plante trenger ompotting når den får snurr-røtter eller røttene begynner å tyte ut av dreneringshullene i bunnen.

Den skal IKKE ha mye større potte ved ompotting. Har du en potte som er 10 cm i diameter ved ompotting, kan du gå opp til fx. 12 cm. Går du mye opp i størrelse, fx fra 10 til 20 cm, kan du risikere at det blir for mye vann liggende i jorda. Og mye vann er like ille som lite vann, sier de som har greie på dette.

PS: Husk drenering i bunnen, dvs hull i potta og et par centimeter med lecakuler, småstein e.l. så røttene ikke blir stående i vann. Og et tips er å legge noe (fx et gammelt tøystykke e.l) mellom dreneringslag og jordlag så jorda ikke renner ned i dreneringen og tetter den til.

Endret av Pnin
Skrevet

Takk for svar! men det er et par ting jeg lurer på (veldig nybegyner :sjenert: )

Snurr-røtter er det når man ser masse røtter når man tar av potten, eller har jeg misforstått? Og dreneringen, trenger man f.eks lekakuler når man har hull i bunnen? og hvis man har drenering og hull i bunnen må man da vanne på jorden, eller kan man vanne på skålen? :rodme:

Skrevet
Takk for svar! men det er et par ting jeg lurer på (veldig nybegyner  :sjenert: )

Snurr-røtter er det når man ser masse røtter når man tar av potten, eller har jeg misforstått? Og dreneringen, trenger man f.eks lekakuler når man har hull i bunnen? og hvis man har drenering og hull i bunnen må man da vanne på jorden, eller kan man vanne på skålen?  :rodme:

Snurrøtter er nok når røttene går i spiraler i bånn av, eller i hele potta. Men generelt er det ganske lett å se om jorda er full av røtter - da er det greit å gå opp i størrelse.

Det er lurt å legge lecakuler, grus eller potteskår i bånn selv om det er hull, men jeg skal innrømme at jeg stort sett har droppet det de siste årene (har kjøpt blomsterjord med leca i, og bruker endel terracottapotter som "puster" mer enn plast).

Du kan vanne både på jorda og i skålen - jeg veksler litt på. Om du bare vanner fra skåla blir ofte jorda hvit oppå pga utsalting av gjødning o.l. Men noen planter tåler ikke så godt å vannes oppi potta, dvs at de ikke liker å bli våte på bladene (eks st paulia), eller type urteplanter som er tettplantet, som har en tendens til å mugne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...