Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Lidli
Skrevet

Dette plager da meg litt.. De var sammen i fire år, men det er noen år siden det ble slutt. Han har ikke hatt kjæreste siden henne og da jeg ble sammen med han, fikk jeg høre fra venne rog kjente av han at "åhh det var bra at det endelig var noen som fikk han til å komme over x'n". Hmm.. Han har ikke vært mye med henne (som jeg vet) etter vi ble sammen, men han sier det at han må kunne henge så mye med henne som han vil og at det er noe jeg bare må godta siden de var venner lenge før han møtte meg. Noe jeg i og for seg kan forstå, men..

Så har det seg sånn at han sier til meg at han er veldig over henne osv, men alikevel har han snakket om at det er ei jente som henne som er hans type jente. (Og jeg er ikke i nærheten av lik henne i det heletatt).

I begynnelsen av forholdet vårt var jeg utrolig sjalu på henne og det kom av at han snakket om henne konstant og sammenlignet meg med henne hele tiden..

Hva syns dere om temaet? Er det helt greit at typen/dama henger med eksen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Piper
Skrevet

Det er greit om de bare er venner, men da ville personen ikke sammenlignet den nye med den "gamle" hele tiden.

Og nei du må faktisk ikke bare godta dette, for du har et valg du også. ønsker du å være sammen med han, må du kanskje bare godta det. Men du kan faktisk gå ut av forholdet, om dette blir for vanskelig for deg.

Sliter du med dette til dagen? Blir du påmint om henne hver eneste dag? Er det flere gode stunder enn dårlige stunder mellom deg og han? er han en person du kunne tenke deg å leve sammen med resten av livet, og kan du da akseptere dette vennekapet?

Jeg hadde ikke orket noe slikt, for det høres ikke ut som han er over henne.

Gjest koosejenta
Skrevet
Dette plager da meg litt.. De var sammen i fire år, men det er noen år siden det ble slutt. Han har ikke hatt kjæreste siden henne og da jeg ble sammen med han, fikk jeg høre fra venne rog kjente av han at "åhh det var bra at det endelig var noen som fikk han til å komme over x'n". Hmm.. Han har ikke vært mye med henne (som jeg vet) etter vi ble sammen, men han sier det at han må kunne henge så mye med henne som han vil og at det er noe jeg bare må godta siden de var venner lenge før han møtte meg. Noe jeg i og for seg kan forstå, men..

Så har det seg sånn at han sier til meg at han er veldig over henne osv, men alikevel har han snakket om at det er ei jente som henne som er hans type jente. (Og jeg er ikke i nærheten av lik henne i det heletatt).

I begynnelsen av forholdet vårt var jeg utrolig sjalu på henne og det kom av at han snakket om henne konstant og sammenlignet meg med henne hele tiden..

Hva syns dere om temaet? Er det helt greit at typen/dama henger med eksen?

Jeg syns ikke det hadde vært så greitt at han omgåås henne hele tiden og tilbringer tid med henne støtt og stadig..

Det er jo greitt at de snakkes og er venner sånn generelt på telefon og når de eventuelt møtes at de snakker sammen og har en god tone seg imellom men jeg hadde ikke taklet at han skule vært bestis med henne....

Også delvis fordi han har vært sammen med henne seksuelt og at det kan ligge og murre i hodet hans når han velger å tilbringe mye tid på henne...

Jeg hadde ikke klart å godta det

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet
Det er greit om de bare er venner, men da ville personen ikke sammenlignet den nye med den "gamle" hele tiden.

Og nei du må faktisk ikke bare godta dette, for du har et valg du også. ønsker du å være sammen med han, må du kanskje bare godta det. Men du kan faktisk gå ut av forholdet, om dette blir for vanskelig for deg.

Sliter du med dette til dagen? Blir du påmint om henne hver eneste dag? Er det flere gode stunder enn dårlige stunder mellom deg og han? er han en person du kunne tenke deg å leve sammen med resten av livet, og kan du da akseptere dette vennekapet?

Jeg hadde ikke orket noe slikt, for det høres ikke ut som han er over henne.

Neida, det går greit for tiden ettersom det er lenge siden han har snakket noe særlig om henne. Det gikk veldig galt mellom oss en stund pga henne. På den tiden snakket han om henne hver eneste gang vi snakket sammen omtrent. Og om jeg gjorde noe "feil" fikk jeg høre at "anita var ikke sånn.. " eller "anita gjorde det sånn og sånn"

Det bel nok for meg og jeg bad han om å holde opp hvis han ville ha meg.

Det sluttet da, men den dag i dag snakker han nok med henne ofte (de jobber sammen) og han sa her om dagen at han skulle inn til henne en kveld for å se film med henne (en ekkel film jeg ikke ville se). Han mente at det burde jo være greit ettersom jeg ikke ville se denne filmen sammen med han, mens hun ville...

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tenke om det, men jeg vet at den kvelden han er hos henne kommer det til å verke inni meg..

Samtidig, samme kvelden som han sa dette måtte han jo legge til at hun var singel igjen.. Mest bare for å plage meg antagelig...

:forvirret:

Han er en gutt jeg ønsker å leve med resten av livet, men han har sine feil og mangler han også. Dette med x'n var et stort problem for oss i starten, men det har blitt mye bedre og det er ikke noe særlig til tema lenger hos oss, men alikevel lurer jeg på hvordan dere ser på saken.

Han fortalte nemlig om at det en dag hadde vært snakk om akkurat dette på radioen, men han hadde ikke fått med seg hva folk mente om saken. Derfor ble jeg litt nysgjerrig.

Skrevet

Må si meg enig med Piper her. Det er ikke et bra tegn at han snakker om henne så mye og sammenligner deg med henne og attpåtil sier at det sånne som henne som er hans type jente (når du er veldig annerledes).

Jeg hadde aldri i verden klart noe slikt fra en kar. Jeg datet en fyr engang som snakket ganske mye om en venninne, og jeg følte meg litt sjalu på henne siden han brukte ganske mye tid med henne (og ikke så mye med meg) og så ut til å vite litt vel mye om hennes liv enn det er vanlig at vanlige venner gjør. Flere måneder senere, og heldigvis etter at jeg kom over at han dumpet meg, fant jeg ut at han og denne jenta hadde datet. Og da kjente jeg den gamle sjalusien boble litt igjen, og jeg tenkte at da var han nok ikke helt ferdig med henne da han datet meg. Og det gjør meg bare enda mer lettet over at det ikke ble noe seriøst mellom meg og han.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er dessverre bare sånn at hvis man snakker utrolig mye om eksen (og gjerne positive ting), så er man kanskje ikke helt over vedkommende.

Det er vanskelig å vite hva man skal gjøre. Men han har definitivt ikke gjort seg helt ferdig med henne, og det er rart for han å være sammen med en ny. Du gjør ting annerledes enn han er vant til. Jeg lurer kanskje på om han er en litt ung fyr jeg, og at du er hans andre seriøse forhold? Det kan kanskje virke sånn...

Gjest =tentacle=
Skrevet

Samtidig, samme kvelden som han sa dette måtte han jo legge til at hun var singel igjen.. Mest bare for å plage meg antagelig...

:forvirret:

Hvorfor tror du at han vil plage deg? Det har jeg aldri trodd om en kjæreste, og den dagen jeg får den følelsen, går jeg.

Jeg synes det høres veldig negativt ut at han har snakket om henne konstant, og sammenlignet dere hele tiden. Når man har kommet over en eks, ligger ikke h*n der øverst i tankene hele tiden, ikke fra mitt første seriøse forhold heller, selv om den personen da var min referanseperson for forhold og menn.

Gjest Camma
Skrevet

Personlig hadde jeg ikke orket å ha det slik. Gutter (og jenter) som er gode venner med eksen sin, er heller ikke over eksen.

Du skriver at de jobber sammen, ergo så ser de jo hverandre hver eneste dag, i tillegg til at de tydeligvis har behov for å treffes ellers. Han snakker positivt om henne, og sammenligner deg med henne (på den måten at du har feil som ikke hun har). Han argumenterer for at de var venner lenge før deg, og derfor skal du bare finne deg i at de henger sammen. Dette burde få alle varsellamper til å blinke hos deg synes jeg!

Det er forskjell på å være på "hei" med en eks, og kunne konversere med han når man møtes ved en tilfeldighet, og fremdeles ha så tett kontakt som din kjæreste har med eksen sin!

Det er ikke nødvendigvis slik at han er utro med eksen din, men det virker som han helt klart har mer følelser enn han burde ha!

Gi han et ultimatum, enten så dropper han all kontakt utover det som er rent nødvendig, eller så får du ta konsekvensen. Er han faktisk over henne, så velger han jo deg. Klarer han ikke velge henne bort, så ville jeg vurdert å ta en time-out og la de to finne ut av ting uten at du var i et forhold til han.

Beklager å være så svart/hvit, men det er nok de harde realiteter -

Han er ikke over henne!

Skrevet

Jeg hadde ikke godtatt det. Og hadde han da valgt "vennskapet" med henne foran meg, så fikk det være hans valg. Heller singel enn usikker i et forhold.

Skrevet

:overrasket: Kødder du?

Hadde min kjæreste våget å sammenligne meg med en ex, skal jeg love deg han hadde fått høre det!

Har du gjort ham noe eller vært slem med ham? Hvis ikke, hvorfor er han så slem med deg? Man burde da streng tatt ikke ha behov for å "sette kjæresten på plass" slik han gjør med deg. For det er det han driver med. Plasserer deg under henne og ham selv på rangstigen. Det han vil og det hun vil er viktigere enn hva som er bra for deg.

Kort oppsumert: En slikt respektløst forhold ville jeg IKKE hatt. Og du fortjener bedre. Du fortjener å ha en som er mer redd for å miste deg enn for å miste en ex.

Skrevet
:overrasket: Kødder du?

Hadde min kjæreste våget å sammenligne meg med en ex, skal jeg love deg han hadde fått høre det!

Har du gjort ham noe eller vært slem med ham? Hvis ikke, hvorfor er han så slem med deg? Man burde da streng tatt ikke ha behov for å "sette kjæresten på plass" slik han gjør med deg. For det er det han driver med. Plasserer deg under henne og ham selv på rangstigen. Det han vil og det hun vil er viktigere enn hva som er bra for deg.

Kort oppsumert: En slikt respektløst forhold ville jeg IKKE hatt. Og du fortjener bedre. Du fortjener å ha en som er mer redd for å miste deg enn for å miste en ex.

Vel, dette med sammenligningen avr kun i begynnelsen av forholdet. Han snakker som sagt ikke like mye om henne lenger, ettersom dette var et volsomt tema hos oss til å begynne med. Det betyr jo selfølgelig ikke at han ikke snakker med henne mer, eller har mindre kontakt med henne. Han forteller det bare ikke til meg.

Jeg har ikke vært slem med han, men han bare er sånn. Jeg aner ikke hva som gjør det, men han prøver å gjøre meg sjalu til stadighet, sikkert for å få bekreftelse fra meg. Det plager meg selfølgelig til tider, men jeg vet jo at han er veldig gla i meg, og at dette bare er en "lek" for han for å se min reaksjon... Vet ikke om det var mye til forsvar, men... :tristbla:

Gjest Mirina
Skrevet

Dette hadde jeg rett og slett ikke orket. jeg hadde følt meg konstant usikker, og det hadde gått utover psyken min til slutt. Jeg gidder rett og slett ikke deale med x'er og y'er mer enn strengt talt nødvendig.

Skrevet
Vel, dette med sammenligningen avr kun i begynnelsen av forholdet. Han snakker som sagt ikke like mye om henne lenger, ettersom dette var et volsomt tema hos oss til å begynne med. Det betyr jo selfølgelig ikke at han ikke snakker med henne mer, eller har mindre kontakt med henne. Han forteller det bare ikke til meg.

Jeg har ikke vært slem med han, men han bare er sånn. Jeg aner ikke hva som gjør det, men han prøver å gjøre meg sjalu til stadighet, sikkert for å få bekreftelse fra meg. Det plager meg selfølgelig til tider, men jeg vet jo at han er veldig gla i meg, og at dette bare er en "lek" for han for å se min reaksjon... Vet ikke om det var mye til forsvar, men...  :tristbla:

Bare en "lek"? Man leker ikke med følelser på den måten, det er bare nedbrytende på forholdet. Det finnes overhodet INGEN akseptabel grunn til å gjøre kjæresten sjalu med vilje!

Skrevet
Bare en "lek"? Man leker ikke med følelser på den måten, det er bare nedbrytende på forholdet. Det finnes overhodet INGEN akseptabel grunn til å gjøre kjæresten sjalu med vilje!

Jeg har muligens laget litt mye fuzz iforhold til hva som er realiteten her.. Eller.. Jeg føler ikke det er en så utrolig big deal lenger at han tuller om de "fjorten andre jentene han holder på med" osv. Har blitt vant til det kind of.. Men samtidig tenker jeg til tider at det er en ganske ulv ulvsituasjon. Om han hadde kommet til meg en dag og fortalt at han hadde vært utro, da hadde jeg jo ikke trodd på han og tenkt at han bare tulla...?

:ironi:

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si eller gjøre jeg alså, men jeg er fryktelig gla i denne mannen, og jeg kommer nok ikke til å gå fra han pga spøkene hans, men er det noe annet jeg kan gjøre? For å få slutt på det?

Jeg har prøvd å ta tilbake med samme mynt noen ganger, fortalt om gutter som har sendt meg meldinger osv, og han blir virkelig forbanna. så.. han burde jo forstå min frustrasjon også da...? :sur:

Gjest Camma
Skrevet
Jeg har prøvd å ta tilbake med samme mynt noen ganger, fortalt om gutter som har sendt meg meldinger osv, og han blir virkelig forbanna. så.. han burde jo forstå min frustrasjon også da...? :sur:

Høres ikke helt sunt ut det der... Skaper jo bare usikkerhet og konflikter. Det burde ikke være en haug andre mennesker i DERES forhold...

Tror du må ta et valg jeg... enten orker du å ha det slik at dere til stadighet driver og gjør hverandre sjalu og blir såret, eller så må du ta et oppgjør med situasjonen og håpe på at han er enig med deg i at dette ikke er bra...

Gjest Gjest
Skrevet
Personlig hadde jeg ikke orket å ha det slik. Gutter (og jenter) som er gode venner med eksen sin, er heller ikke over eksen.

Akkurat det er bare tull. Jeg er bestevenn med eksen min. Jeg er i dag gift, har vært sammen med mannen min i åtte år, og vi er begge etter hvert blitt bestevenner med ham. Vi har et veldig nært forhold og jeg snakker nok med ham 4 ganger i uken i alle fall, men vi treffer ham mye sammen og han er en naturlig del av vår hverdag. Det er ikke et problem for oss at vi treffes alene, og han og mannen gjør også ofte ting sammen uten meg.

Dette var et problem i straten av forholdet, da mannen var sjalu men etter hvert så han at det bare ver vennskap mellom oss. Det hender sjalusien stiker i ham av og til enda, men ikke fordi han tror det er noe mellom oss, men bare fordi vi noen ganger bruker litt mye tid på hverandre. Men jeg passer da på å høre på mannen, innlemme ham og bruke litt ekstra tid på ham slik at han føler han er nr en. For det er han jo virkelig. Eksen min har vært singel hele tiden, så hadde jeg heller ville vært med ham hadde jeg jo hatt mulighet og ikke vært sammen med mannen min.

Det jeg ikke liker er at kjæresten din sammenliger deg med henne, og bruker det mot deg. Dette er eg vanskelig tema og han bør i størt mulig grad skåne deg, og forsøke at dere alle tre skal være venner. Han bør ta hennsyn til dine følelser først og fremst og passe på at du føler deg sikker på deg selv. Dette bør også være hennes intensjoner. Eksen min har nå fått seg dame, og jeg vet hun er skeptisk til meg, men jeg har forsøkt å holde meg litt tilbake til jeg vet at de er mer sikkre på seg selv sammen, og passer alltid på å inlemme henne.

Men det skal sies at om mannen min hadde bed meg velge tidlig i forholdet (eller noen gang) hadde jeg ikke valgt ham. Den personen som søker kontrollere og bestemme over meg er den personen jeg ikke er interessert i å ha i livet mitt. Dette betyr likevel ikke at jeg ikke var over kjæresten, men jeg ofrer nok ikke mine venner for min kjæreste.

Som sakt, han skal sette dine følelser høyt, og gjøre deg sikker på ham. Dette kan han fint klare mens han samtidig er venner med henne. Det er ikke venskapet i seg selv som er vanskelig tror jeg. Han behøver ikke velge mellom dere, men ta et valg om at det er du som er viktigest, og det er hovedprioritet å sørge for at du kan takle dette. Det bør også være hennes hovedprioriet, er hun glad i ham skal hun også være glad i deg og gjøre alt for å gjøre deg trygg på henne.

Gjest Camma
Skrevet (endret)
Men det skal sies at om mannen min hadde bed meg velge tidlig i forholdet (eller noen gang) hadde jeg ikke valgt ham. Den personen som søker kontrollere og bestemme over meg er den personen jeg ikke er interessert i å ha i livet mitt. Dette betyr likevel ikke at jeg ikke var over kjæresten, men jeg ofrer nok ikke mine venner for min kjæreste.

Han behøver ikke velge mellom dere, men ta et valg om at det er du som er viktigest, og det er hovedprioritet å sørge for at du kan takle dette. Det bør også være hennes hovedprioriet, er hun glad i ham skal hun også være glad i deg og gjøre alt for å gjøre deg trygg på henne.

Til 1. avsnitt; Der er jeg ganske så uenig. Sånn jeg ser det, så er min kjæreste den jeg har valgt å dele livet mitt med. Det er vi som skal stå sammen. Venner kommer og går. Folk forandrer seg og er i ulike faser av livet. Det er ytterst få som har de samme vennene gjennom et helt liv. Man har venner på barneskolen, man får nye på vgs, så kommer kollegaer, så får man barn og mister barnløse venner, osv osv. Mannen din skal være der hele tiden.

Om min samboer gir uttrykk for at han er ukomfortabel med at jeg har kontakt med en eks, så ser jeg det ikke som at han vil kontrollere meg, snarere at han gir uttrykk for at han er sårbar. Og det synes jeg at fortjener respekt fra min side - Akkurat som jeg forventer at han ville respektert det motsatt.

Til 2. avsnitt; dette med at hun skal være glad i den nye kjæresten.... For meg høres dette ut som en tullete utopi. Tror det er et fåtall av slike forhold der det er så idyllisk som dere tydeligvis har det. Hvordan kan du vite med sikkerhet at din eks er over deg? Jeg ser ikke poenget med å ha slike trekantforhold som bare skaper konflikter i det forholdet som skal og bør være det viktigste, nemlig det til din parter.

Det hele kommer vel i grunnen ned til hva man setter høyest; venner eller partner - og for meg er partneren selvsagt.

Endret av Camma
Skrevet

Skjønner godt hva du mener, ekser er ekle dyr..;)

MEN, jeg vet også hvordan det er å være bestevenn med eksen.. Vi var sammen i mange år, og nå er det noen år siden det ble slutt.. Vi er fremdeles utrolig gode venner. Henger sammen støtt :) Er utrolig glad for at vi får det til å fungere, er utrolig glad i denne mannen. MEN igjen, vi blir aldri sammen igjen og det vet vi begge to. Vi var ferdige.

Tror det er et poeng. Hvorfor ble det slutt, han,hun eller enighet ?

Om de begge ærlig ikke ønsket å være sammen lenger, ser jeg ikke helt at det burde være noe problem:)

Jeg har hatt med meg nye typer til eksen for å skravle og se film og de har som regel blitt bedre venner enn det jeg og de nye typene endte opp med å bli;) ¨

Er noe dritt, jeg vet det. Men det kan jo hende at de faktisk bare er venner, nærmest søsken. Vi finnes!

Og til dere som sier at det ikke går an.. bah! ;)

Skrevet
Skjønner godt hva du mener, ekser er ekle dyr..;)

MEN, jeg vet også hvordan det er å være bestevenn med eksen.. Vi var sammen i mange år, og nå er det noen år siden det ble slutt.. Vi er fremdeles utrolig gode venner. Henger sammen støtt :) Er utrolig glad for at vi får det til  å fungere, er utrolig glad i denne mannen. MEN igjen, vi blir aldri sammen igjen og det vet vi begge to. Vi var ferdige.

Tror det er et poeng. Hvorfor ble det slutt, han,hun eller enighet ?

Om de begge ærlig ikke ønsket å være sammen lenger, ser jeg ikke helt at det burde være noe problem:)

Jeg har hatt med meg nye typer til eksen for å skravle og se film og de har som regel blitt bedre venner enn det jeg og de nye typene endte opp med å bli;) ¨

Er noe dritt, jeg vet det. Men det kan jo hende at de faktisk bare er venner, nærmest søsken. Vi finnes!

Og til dere som sier at det ikke går an.. bah! ;)

Nå kjenner jo jeg åpenbart ikke deg, men jeg tviler på at du ville tatt like lett på det hadde det vært omvendt. Eller?

Ville du synes det var helt i orden at kjæresten din hang med x-dama si - som han har holdt rundt, elsket, gjerne planlagt resten av livet sammen med osv osv - til stadighet? Hadde det vært helt i orden for deg?

Jeg har ikke nektet min kjære å være med x'n, men ettersom det var et stort tema for oss til å begynne med så har han heller latt være å fortelle meg om at han gjør det, noe som også plager meg.

Mulig jeg er kravstor osv, men..

Som så mange andre her sier så ER det annerledes med x'er enn med andre venninder. Jeg har ikke noe som helst imot at kjæresten min er sammen med jentevennene sine. Det er x'n hans, som er den eneste han har latt inn i livet sitt på ordentlig (forutenom meg), som er den han sammenlignet meg med uansett hva jeg gjorde i den første tiden etter vi ble sammen, som tydelig er den "perfekte" jenta for han etter hva han får det til å høres ut som... det er HUN som plager meg.

Dere sier at jeg bør prøve å omgås henne, bli kjent med henne og gi henne en sjangse. Jeg burde kanskje det? Men nå har det seg sånn at jeg og denne jenta er VIDT forskjellige. (Noe jeg vet pga hva folk forteller meg om henne, de intrykkene jeg har etter de korte stundene jeg har truffet på henne og etter hva min kjære har fortalt om henne.)

Hun er typen dame som kan finne på å skifte klær rett forran min kjære for "det er jo ikke noe han ikke har sett før, så hva gjør vel det?".

Skrevet

Jeg har oxo en eks som er bestevenn. Det er greit for mannen min etter at vi snakket grundig gjennom det, og de har også blitt venner. Men jeg ville aldri forlangt å henge med han om det var problematisk for mannen min. Et sånt krav kan man ikke stille i et forhold.

Nå skal det sies at vi er etablerte voksne i ekteskap med barn. Kan høres ut som ikke dere (hvertfall typen din) er helt der enda....?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...