Adonia Skrevet 8. mai 2007 #1 Skrevet 8. mai 2007 noen som kan sannsynlighetsregning som kan hjelpe meg med noen oppgaver: oppgave 1: vi kaster 3 mynter etter hverandre. finn sannsynligheten for å få 3 kroner dersom: 1. den første mynten viser krone 2. minst en av myntene viser krone den første får jeg til. (1/2 * 1/2 = 1/4) men den andre skal i følge fasiten bli 1/7, og det får jeg ikke til.. oppgave 2: i denne oppgaven regner vi med at det er like sannsynlig at det blir født en gutt som ei jente. et ektepar har to barn. finn sannsynligheten for at begge barna er gutter hvis 1. minst et av barna er gutt (svaret skal bli 1/3) får ikke til
wind-up bird Skrevet 8. mai 2007 #2 Skrevet 8. mai 2007 (endret) Dette var litt rart, jeg får ikke samme svar som fasit heller.. slik jeg resonnerer blir svarene sånn: 1.2) "Minst 1 viser krone" må du omformulere til "kun mynter". Da bli sannsynligheten for at du får minst en krone = 1 - kun mynter. Sannsynligheten for kun mynter er 1/2*1/2*1/2=1/8 og da blir P(minst en krone)=1-1/8=7/8.. 2) samme som i sted.. P(minst en gutt)=1-P(ingen gutter)=1-(1/2*1/2)=1-1/4=3/4 Endret 8. mai 2007 av wind-up bird
Adonia Skrevet 8. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 8. mai 2007 så fint du gadd å svare utregningene dine var jo veldig logiske. ser jo ut som det er helt riktig. så det kan jo hende boka har feil svar i fasiten, for har funnet det i noen andre oppgaver.. håper noen andre sier ifra hvis de er uenige i denne utregningen da..
Scheherazade Skrevet 8. mai 2007 #4 Skrevet 8. mai 2007 Dette var litt rart, jeg får ikke samme svar som fasit heller.. slik jeg resonnerer blir svarene sånn: 1.2) "Minst 1 viser krone" må du omformulere til "kun mynter". Da bli sannsynligheten for at du får minst en krone = 1 - kun mynter. Sannsynligheten for kun mynter er 1/2*1/2*1/2=1/8 og da blir P(minst en krone)=1-1/8=7/8.. 2) samme som i sted.. P(minst en gutt)=1-P(ingen gutter)=1-(1/2*1/2)=1-1/4=3/4 ← Sivingene undertegner.
wind-up bird Skrevet 9. mai 2007 #5 Skrevet 9. mai 2007 Sivingene undertegner. ← Bra! Det burde være plankekjøring for meg å løse disse oppgavene, men før man vet ordet av det, så har man gjort noe dumt.. Det har skjedd før det
Gjest7 Skrevet 9. mai 2007 #6 Skrevet 9. mai 2007 (endret) Husk på forutsetningene gitt i oppgavene. Oppgave 2 Her er alle mulighetene: jente-jente, jente-gutt, gutt-jente, gutt-gutt Minst ett av barna er gutt, dermed faller alternativet jente-jente bort og vi står igjen med 3 mulige alternativer. Kun ett av utfallene er gutt-gutt og svaret er 1/3. Samme på oppgave 1.2 Du har 8 alternativer til å begynne med. Deretter faller mynt-mynt-mynt bort for den inneholder ikke minst en kron, og vi står igjen med 7 mulige alternativer. Av disse igjen er det bare én som blir kron-kron-kron, og svaret blir da 1/7. Endret 9. mai 2007 av Gjest7
Scheherazade Skrevet 9. mai 2007 #7 Skrevet 9. mai 2007 (endret) Ehmmm.... Stemmer sikkert det når det stemmer med fasiten. Til min unnskylding skal det sies at jeg bare ga pc-en til sambo mens jeg snakket i telefonen, men han har vitterlig B i statistikk, så regnet med at det var plankekjøring. Siden jeg bare har E antok jeg at jeg var enig... EDIT: Han tenkte visst altfor vanskelig! Endret 9. mai 2007 av Scheherazade
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå