Gjest Pjusk Skrevet 8. mai 2007 #1 Skrevet 8. mai 2007 Jeg har rundbiff + flatbiff av hjort (eller er det rådyr?) i fryseren. Lurer på å lage en slags gryte av det. Noen som har noen tips til tilbredning? Lurer spesielt på om dette f.eks. er seigt kjøtt slik at det bør tilbredes på en bestemt måte??? Indre- og ytrefileten var enklere synes jeg... En annen ting er at det har ligget i fryseren i 1, 5 år. Burde jeg bare kaste det?
Nilma Skrevet 8. mai 2007 #2 Skrevet 8. mai 2007 For å ta det siste først, viltkjøtt er jo veldig magert, så om det har vært godt innpakket hadde det ikke bekymret meg at det var 1,5 år. Denne gryten har jeg laget mange ganger, men den temmelig egenkomponert, så mål og vekt er det dårlig med. (Tror de pakkene med kjøtt vi pleier å få fra svigerfamilien bruker å være på et snaut kilo, så jeg tar utgangspunkt i det her.) Viltgryte. Skjær kjøttet i biter, ha på litt salt og pepper og brun godt i flere porsjoner. Kok gjerne ut pannen med litt vann etter hver omgang, og ta vare på denne sjyen til sausen. Ha det brunede kjøttet i en gryte sammen med sjyen, noen lett knuste enebær, (8-10 stykker), et beger rømme eller crème fraîche og litt lettstekt sopp. Kok opp, la trekke til kjøttet er mørt, det avhenger jo litt av hvor mørt kjøttet er i utgangspunktet. Smak til med salt og pepper. Evt. kan du jevne sausen litt om du synes den blir for tynn. Jeg synes det aller beste tilbehøret er hjemmelaget potetstappe og grønne grønnsaker av noe slag. Når det gjelder rundbiff og flatbiff, så tenker jeg at flatbiff er det møreste av de to, og kan brukes til biff (om det er godt mørnet, vel og merke), mens rundbiff kan være litt seigere og gjør seg best i en gryterett. Håper dette var til litt hjelp, lykke til.
Kayli Skrevet 8. mai 2007 #3 Skrevet 8. mai 2007 Hvis du vil lage en lettvint middag av kjøttet kan du bruke Jegergryte fra Toro. Bare husk at jo lenger du koker kjøttet jo mørere blir det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå