Gjest Pjusk Skrevet 8. mai 2007 #1 Skrevet 8. mai 2007 Er det noen som har prøvd å jobbe som Mystery Shopper? Erfaringer?
kvinne_ Skrevet 8. mai 2007 #3 Skrevet 8. mai 2007 Jeg har ikke prøvd, men det høres interessant ut. Hvordan kan man melde seg?
Pnin Skrevet 8. mai 2007 #4 Skrevet 8. mai 2007 Jeg har. Det var ikke helt så morsomt som det høres ut. Det er noen år siden nå, men jeg synes å huske at jeg kontaktet et par av firmaene som driver med slikt (tror jeg bare søkte på mystery shopper på nettet) og meldte meg interessert. Et av firmaene hadde bruk for noen i mitt område, og dermed var jeg igang. Men det var ikke mange oppdragene jeg gjorde, bare to-tre stykker. Så vidt jeg husker fikk jeg en del informasjon på forhånd om hva jeg skulle se etter etc. Så gjaldt det å huske hvilke punkter jeg skulle bite meg særlig merke i, hvilke produkter jeg skulle be om etc, og så var det å oppsøke butikken. Etterpå fylte jeg ut et skjema med mine erfaringer om service, oversiktlighet, renslighet, utvalg, osv. Alt i alt tok det mye mer tid enn hva jeg satt igjen med av penger etter et slikt oppdrag.
Gjest Tweek Skrevet 8. mai 2007 #5 Skrevet 8. mai 2007 Jeg har også lurt på dette egentlig. Men hvis man har gjort det en del ganger går det vel fortere.
Glitnir Skrevet 9. mai 2007 #6 Skrevet 9. mai 2007 Jeg har en kamerat som jobber i administrasjonen i et slikt firma, og har tidligere fått en del freelance mystery shopper-oppdrag gjennom ham. Det er varierende fra oppdrag til oppdrag hvor lukrativt det er, men siden jeg kjente ham så kunne jeg velge og vrake litt. Dermed tok jeg bare oppdragene som jeg tjente mye på og som jeg syntes var morsomme. De første gangene brukte jeg fryktelig lang tid for å sette meg inn i systemet, men etterhvert fikk jeg god oversikt over skjemaene som skulle fylles ut etc., og da gikk det mye fortere. Jeg fikk betalt for hvert enkelt oppdrag, så da ble det selvfølgelig mer lønnsomt jo raskere jeg jobbet. Noen ganger fikk jeg en liten sum jeg kunne kjøpe noe for, andre ganger testet jeg hjelpsomhet og service uten å kjøpe noe til slutt. Vi ga karakterer og kommentarer på alt fra renslighet og orden i lokalet til selgers produktkunnskaper og selvfølgelig service.
Cilla Skrevet 9. mai 2007 #7 Skrevet 9. mai 2007 Jeg har. Det var ikke helt så morsomt som det høres ut. Det er noen år siden nå, men jeg synes å huske at jeg kontaktet et par av firmaene som driver med slikt (tror jeg bare søkte på mystery shopper på nettet) og meldte meg interessert. Et av firmaene hadde bruk for noen i mitt område, og dermed var jeg igang. Men det var ikke mange oppdragene jeg gjorde, bare to-tre stykker. Så vidt jeg husker fikk jeg en del informasjon på forhånd om hva jeg skulle se etter etc. Så gjaldt det å huske hvilke punkter jeg skulle bite meg særlig merke i, hvilke produkter jeg skulle be om etc, og så var det å oppsøke butikken. Etterpå fylte jeg ut et skjema med mine erfaringer om service, oversiktlighet, renslighet, utvalg, osv. Alt i alt tok det mye mer tid enn hva jeg satt igjen med av penger etter et slikt oppdrag. ← Høres ut som mine erfaringer! Er ikke spesielt gøy, men greit nok. Når de ringer om oppdrag så sier de hva betalingen for det oppdraget er, og den summen varierer fra butikk til butikk. Jeg fikk også dekt for kjøring, parkering o.l. Jeg har aldri handlet noe i de butikkene, da jeg skulle avslutte shoppingen der det hadde vært naturlig å betalt. Da spurte vi gjerne om tips til andre butikker vi kunne finne tilsvarende varer (mange kjeder har som policy at de anbefale andre, og da helst innad i samme handlesenter)og spørre hvor man finner toalettet/telefonautomat o.l. Første gang jeg var på shopping glemte noen av punktene, f.eks sjekke bakgrunnsmusikken - passer den til profilen deres. I noen butikker fikk jeg så utrolig god hjelp at jeg har dratt tilbake senere og handlet der!
Cilla Skrevet 9. mai 2007 #8 Skrevet 9. mai 2007 (endret) Husk at du må skatte av betalingen hvis du får de i rene penger! Noen vet jeg får gavekort som betaling, men der jeg har vært har jeg måttet levere skattekort og fått pengene rett inn på konto. Endret 9. mai 2007 av Cilla
kvinne_ Skrevet 9. mai 2007 #9 Skrevet 9. mai 2007 Husk at du må skatte av betalingen hvis du får de i rene penger! Noen vet jeg får gavekort som betaling, men der jeg har vært har jeg måttet levere skattekort og fått pengene rett inn på konto. ← Man må jo skatte uansett om man får det i penger eller i naturalia, man blir fordelsbeskattet. En arbeidstaker kan kun få gave tilsvarende julegave en gang i året, samt ved spesielle anledninger. Men: man blir ikke beskattet ved utbetaling fra en arbeidsgiver på under 1000 kr. Hvis systemet var slik du skisserer her ville det jo vært enda større bruk av avlønning i naturalia, noe som ville gjort at staten gikk glipp av både arbeidsgiveravgift og skatt. Noen som forresten kan si hvor mye man tjener på et slikt oppdrag? Jeg kunne tenkt meg å gjøre dette også bare for å ha prøvd Og noen som vet hvor man henvender seg?
Aurela Skrevet 9. mai 2007 #10 Skrevet 9. mai 2007 Hmmm, dette hørtes jo interresant ut.. Dere sa pengene varierte, men sånn ca hva lå det på i starten og hvor lang tid tok det? Var det en fast ting, eller ble dere bare ringt opp? Hvor ofte, eller var dette også valgbart??
Cilla Skrevet 9. mai 2007 #11 Skrevet 9. mai 2007 Jeg tror dette varierer fra hvor en bor og hvor mange mystery shoppere som bor i det området. F.eks har jeg vært 2 ganger i samme butikk i løpet av 2 uker pga for lite folk. Jeg var på 6 besøk i løpet av 1 måned så var det stille i flere måneder, før jeg var på 2 til. Betaling har for de jeg har vært på ( vil ikke skrive hvilke butikker det gjelder) 150 kr- 250 kr per besøk + reisepenger. Minus skatt. Bruker ca 10-15 minutt på selve besøket + opp til 30 minutter på for/etterarbeid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå