Gjest silkesvarten Skrevet 8. mai 2007 #1 Skrevet 8. mai 2007 hva er din favorit middag..? og hvordan lages den?
Gjest Alou Skrevet 8. mai 2007 #2 Skrevet 8. mai 2007 Èn av mine favorittmiddager er salt kjøtt, kokte poteter, kålrotstappe og løksaus. Utrolig godt . Jeg har ikke noe oppskrift her jeg sitter nå, men kan godt legge den ut her en gang - men det er ikke den mest avanserte middagen å lage da, tar bare litt tid.
Gjest bada Skrevet 8. mai 2007 #3 Skrevet 8. mai 2007 Jeg har omtrent 100 favorittmiddager. Også litt fordi det ofte er sånn at det er kontraster og variasjon som gjør at en rett smaker godt. Men hvis jeg skal trekke frem én rett som jeg alltid kommer tilbake til, som alltid smaker godt, og som jeg har spist hundrevis av ganger, er det pasta med en helt enkel tomatsaus av hvitløk, løk, hermetiske tomater og litt chili. På toppen har jeg ofte "et fjell av parmesan" som Prinsesse på erten kaller det.
Latee Skrevet 8. mai 2007 #4 Skrevet 8. mai 2007 (endret) Hmm.. er veldig glad i mat, så er vanskelig å velge, men skal jeg trekke fram noe må det bli Saagwala Murg (indisk rett med kyllig og spinat), Egusi Soup (vestafrikansk rett), Quesadillas, Ris med tomatbasert saus vet faktisk ikke navnet på denne retten, vi kaller det vare "stew" her hjemme og til slutt Viltgryte med snøfrisk. Synes det ble litt vanskelig å beskrive alt, så jeg la like gjerne ut bilder av det jeg fant... Edit: Det ble visst litt mange.. Endret 8. mai 2007 av Latee
happyhappy Skrevet 8. mai 2007 #5 Skrevet 8. mai 2007 Jeg og samboeren min elsker ovnsbakte poteter (godt krydret), med saftig kyllingfilet, salat, og sennepsmajones-saus. mmmm:) til og med sunt!!!! sennepsmajonesen lager du slik: 1 dl majones og 1ts sennep og litt sitronpepper, så blander du det. Smaker godt, og passer ypperlig til mange mange flere retter! så og si alt..!! Så er vi jo veldig glade i biff med noisettes og bernaise-saus selvsagt..mmmmmm :enig_anim: og masse masse annen mat.............
Arkana Skrevet 8. mai 2007 #6 Skrevet 8. mai 2007 Som bada har jeg sikkert 100 favoritter. Akkurat nå satt jeg tenkte på marokkansk gryte/tagine, jeg har generelt en stor forkjærlighet for marokkansk mat. Jeg bruker lammekjøtt eller kylling som brunes i panne. Steker hakket løk og hvitløk og har i kanel, gurkemeie, et par nellikspikre, malt koriander, malt spisskummen, chilipulver, malt ingefær, cayennepepper, salt/pepper, grønnsaker i store biter (squash, aubergine, paprika, gulrot, selleri, kikerter), en boks hermetiske tomater, litt honning, en stor bit sitron- eller appelsinskall og kraft. Ha gjerne i en neve tørkede aprikoser også. La småkoke en times tid og server med couscous.
Solskinn Skrevet 8. mai 2007 #7 Skrevet 8. mai 2007 Favorittmaten er hjemmelagede sniezel, av svin ytrefilet med det spesifikke grillmelet de har på slakteren her, for det blir ekstra sprøtt. Dett serveres med fløtesaus, poteter, brokkoli og kokte gulerøtter. Enkelt og godt, men litt kliss å lage. Har ingen eksakt oppskrift, bare dobbelpannering, meye slalt og pepper og saus på slump. Gjerne smørdamet brokkoli og bare halvkokte gulerøtter. Hver gang jeg skal velge mat til bursdag eller lignende er det alltid dette jeg havner på.
sacred Skrevet 9. mai 2007 #8 Skrevet 9. mai 2007 Kyllingfilet eller biff med fløtegratinerte poteter! MMM. Fløtegratinerte poteter er det beste jeg vet!
Aurela Skrevet 10. mai 2007 #9 Skrevet 10. mai 2007 Jeg mener wok er noe av det beste. Du kan velge alle de fine friske grønnsakene du liker best.. Bruker aldri oppskrift og unngår frossenblandingene. De viktigste ingrediensene er da kylling, brokoli, gulrot, vannkasanjer og det de eller har på butikken. Det er så godt, så mange friske grønnsaker og ikke noe sukker eller lignende man ikke vet er der fordi man lager alt fra bunn av.. Mmmmm 1
Gjest Marie81 Skrevet 10. mai 2007 #10 Skrevet 10. mai 2007 Wok er også en av favorittene mine :-) Bruker ofte brokkoli, vannkastanjer, bambusskudd, rødløk, paprika, sukkererter, sjampin. Varierer i krydder. Indisk er også en av favorittene. Godt marinert kjøtt (helst kylling), ris med indisk krydder, raita, nan-brød med hvitløk, chutney, relish Kan spise meg dårlig på det Elgstek med god viltsaus, nypoteter og masse grønnsaker + hjemmelaget taco-pizza er også høyt på lista.
Amalie_85 Skrevet 10. mai 2007 #11 Skrevet 10. mai 2007 Øh.....en rett jeg ikke har noe navn på. Jeg lærte den av ei venninne, men jeg og mamma har vidreført den litt så nå er den bedre. Steker kylling i passe biter. Blande fløte, en snøfrisk naturell, krydder, litt finhakket chilli og eventuelt andre krydrerier. Ha fløten og kyllingen i ildfast form, og ha ost på toppen, la det stå i ovnen til osten får gylden farge, da tar man den ut og drysser taffel stiks på toppen. Serveres med ris og salat. Super duper godt 1
Emilie_82 Skrevet 11. mai 2007 #12 Skrevet 11. mai 2007 Øh.....en rett jeg ikke har noe navn på. Jeg lærte den av ei venninne, men jeg og mamma har vidreført den litt så nå er den bedre. Steker kylling i passe biter. Blande fløte, en snøfrisk naturell, krydder, litt finhakket chilli og eventuelt andre krydrerier. Ha fløten og kyllingen i ildfast form, og ha ost på toppen, la det stå i ovnen til osten får gylden farge, da tar man den ut og drysser taffel stiks på toppen. Serveres med ris og salat. Super duper godt ← Mmm, den hørtes god ut! Men hva er taffelstics?
Emilie_82 Skrevet 11. mai 2007 #13 Skrevet 11. mai 2007 Min favoritt er taco-opplegg. Lager salat av mais, ananas, salat, agurk, tomat og paprika (og salatbønner innimellom). Steker kylling (enten plukket eller filet) med tandorikrydder på. Tar en tortilla-lefse, smører med smørelettost (gjerne med kyllingsmak), og varmer den i microen sånn at smøreosten smelter samtidig som tortillaen blir varm. Har så på salat og kylling etterpå. NamNam!! Det hender jeg har på guacamole istedenfor smøreosten (men har ikke guacamolen i microen da..) Sunt og godt, blir aldri lei...
Kayli Skrevet 11. mai 2007 #14 Skrevet 11. mai 2007 Pinnekjøtt står høyt i kurs, men det spiser vi bare til jul, så det teller kanskje ikke. Ellers må jeg si at mammas ertesuppe med raspeball, salt kjøtt, pølse, gulrøtter og kålrot er favoritten.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2007 #15 Skrevet 26. juli 2007 Mmm, den hørtes god ut! Men hva er taffelstics? en type chips bare at det istdenfor potetskiver er biter omtrent på fyrstikkstørrelse.
Gjest Opa Skrevet 26. juli 2007 #16 Skrevet 26. juli 2007 Det må nok være kylling- eller kalkunfilet stekt i stekepose med masse krydder og diverse, servert med fløtesaus laget av det i posen, fløtegratinerte poteter, mini-gulrøtter og rosenkål. NAM! En annen favoritt er rakfisk, men kan dessverre ikke spise det i år
Gjest *Madam Mim* Skrevet 26. juli 2007 #17 Skrevet 26. juli 2007 Det er så mye jeg liker! Men retten jeg aldri blir lei av og faller i staver over hver gang, er risengrynsgrøt. Prøver å spise det hver lørdag.
Gjest Opa Skrevet 30. juli 2007 #19 Skrevet 30. juli 2007 Det må nok være kylling- eller kalkunfilet stekt i stekepose med masse krydder og diverse, servert med fløtesaus laget av det i posen, fløtegratinerte poteter, mini-gulrøtter og rosenkål. NAM! En annen favoritt er rakfisk, men kan dessverre ikke spise det i år Hverdagsfavorittmat er forresten lapskaus, det tror jeg ikke jeg kan bli lei.
pusla Skrevet 2. august 2007 #20 Skrevet 2. august 2007 Som flere av dere andre har også jeg en haug favoritter, jeg er veldig glad i mat. Men favoritt nr. 1 er og blir fårikål, det er det beste jeg får, selvom det naturlig nok ikke blir så innmari ofte. Av andre favoritter kan jeg nevne samboerens hjemmelagde pizza, bacalao og stekt ørret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå