Devana Skrevet 8. mai 2007 #1 Skrevet 8. mai 2007 Vurderer å flytte til Bergen, men lurer på et par ting: 1 - Ligger Danielsen intensivgymnas sånn forholdsvis i Sentrum eller Bergen vest, eller hvor...? 2 - Hvordan er det med legevakt i Bergen? Hvor er den og hvordan er den, bra/dårlig? 3 - Litt mer generelt spørsmål, men hvis du skulle flyttet fra Oslo til Bergen og bo der i i hvert fall ett år, ville du da solgt leiligheten du har og kjøpt ny i Bergen, eller leid ut den du har og brukt pengene på å leie en i Bergen? 4 - Hvordan er været i Bergen på vinteren? (Hehe...Nei, jeg er ikke så kjent med noen andre steder enn Oslo/Akershus). 5 - Hvordan er parkeringsmulighetene i Bergen sentrum? (Har ikke så mye å si, men greit å vite.) 6 - Sånn generelt, hvordan er Bergen by å bo i? Takker for svar fra de som orker/gidder
Liskat Skrevet 8. mai 2007 #2 Skrevet 8. mai 2007 (endret) 1. Midt i sentrum, der Nygaten starter fra Kong Oscarsgate (søk på Gule Sider så ser du). 2. Vet det er en på Haukeland sykehus, men har ikke vært der. 3. Aner ikke. 4. Mildere enn østlandet, det snør ikke like mye (og ligger som oftest ikke så lenge om gangen), men det regner gjerne en del, kan bli mye vind og ganske surt. 5. Det er en del parkeringshus rundt omkring, men vet ikke så mye mer om dem siden jeg bruker buss. Det er forøvrig ganske vanskelig å finne frem med bil i sentrum siden de driver og sperrer av veier og lager nye ruter hele tiden pga noe arbeid. 6. Herlig by. Har bodd her i tre år, og flytter utenlands til høsten, men skal jeg tilbake til Norge igjen ligger Bergen høyt på listen. edit: skriveleif Endret 8. mai 2007 av Liskat
Solskinn Skrevet 8. mai 2007 #5 Skrevet 8. mai 2007 Vurderer å flytte til Bergen, men lurer på et par ting: 1 - Ligger Danielsen intensivgymnas sånn forholdsvis i Sentrum eller Bergen vest, eller hvor...? Midt i byen 2 - Hvordan er det med legevakt i Bergen? Hvor er den og hvordan er den, bra/dårlig? En midt i byen, lang tid å vente noe vanskelig å komme til. 3 - Litt mer generelt spørsmål, men hvis du skulle flyttet fra Oslo til Bergen og bo der i i hvert fall ett år, ville du da solgt leiligheten du har og kjøpt ny i Bergen, eller leid ut den du har og brukt pengene på å leie en i Bergen? 4 - Hvordan er været i Bergen på vinteren? (Hehe...Nei, jeg er ikke så kjent med noen andre steder enn Oslo/Akershus). Regn, litt mørkt, men lite sur vind (i forhold til ersten av vestlandet pga fjellene rundt) Østlendingene savnet snø. 5 - Hvordan er parkeringsmulighetene i Bergen sentrum? (Har ikke så mye å si, men greit å vite.) Dårlig og dyrt. Har kommet større parkeringsshus nå etter det jeg har forstått, men sikkert like dyrt der som andre steder, vet ikke annet enn at de holdt på å åbombe ut under store deler av byen når jeg bodde der. 6 - Sånn generelt, hvordan er Bergen by å bo i? Jeg trivdes kjempegodt, byen var ikke for stor eller for liten, gode shopingmuligehter, en del kjekke nisjebutikker, og utesteder, flotte turområder, nyedelg om våren og høsten med masse trær og blomster midt i byen,... savner visst Bergen litt nå merker jeg. Tror det er en by som er lagt opp mye rundt unge da det er så mange studenter som bor midt i byen Takker for svar fra de som orker/gidder ← Nå bor jeg ikke i Bergen for øyeblikket og det er mulig min kunnskap er litt utdatert men jeg kommer med det jeg husker likevel.
ArneA Skrevet 8. mai 2007 #6 Skrevet 8. mai 2007 1: Danielsen intensivgymnas ligger vel midt i smørøyet skulle jeg mene. Tror det er i nærheten av politistasjonen. 2: De gangene jeg har vært på bergen legevakt har jeg fått god hjelp.Den ligger også helt sentralt. Like ved bystasjonen. Som regel lang ventetid på for å komme inn til lege (det kan jo være et kvalitetstegn eller det motsatte). 3:Jeg ville nok leid ut Du trenger også to innboforsikringer. Skatteprosenten forresten på svimlende 28% ved utleie av leilighet. Det er lurt å øke skatten noe hvis du skal leie ut mer enn 6mnd i et kalenderår. Ta vare på alle kvitteringer i forbindelse med utleie. Hvis du må fra bergen til oslo for å leie ut leieligheten kan du skrive det av på skatten. Ulemper ved å selge er jo at det koster mye penger. Det kan være lurt å ha noen i den byen du leier ut som kan ta seg av utleieforholdet. 4: Været i bergen er viden kjent og du må regne med snø/sludd som kommer nedenifra og opp takket være fjell og umiddelbar nærhet til sjøen. På ssb kan du sikkert se gjennomsnittet av regndager. 5: Det er ettehvert meningen å gjøre bergen sentrum bilfritt og det er allerede vanskelig å kjøre i bergen for det blir kø nesten med en gang, pga flere enveiskjøringen og innskrenkninger. Det er komt noen nye parkeringshus etterhvert, så det skal gå greit å finne parkering. Ellers er det soneparkeringer rundt om. 6: Bergen er en flott by med hyggelige og varme inkluderende mennesker og det mediaskapte bildet er stort sett satt på spissen og lite realistisk, eller? Bergen er en aktiv by med mange aktiviteter og mye liv. Det er tilogmed folk ute selv om det regner!!! Husk paraplyen, den vil du få bruk for
Devana Skrevet 8. mai 2007 Forfatter #7 Skrevet 8. mai 2007 (endret) Takk for svar dere Kjempefint med masse meninger, og det virker jo som om dere er enige med hverandre også Endret 8. mai 2007 av Devana
Irie Skrevet 8. mai 2007 #8 Skrevet 8. mai 2007 Hvis du skal bo litt ute i bydelene, så har også Fana, Åsane og Loddefjord legevakttjenester. De kan ikke tilby like mange tjeneste som legevakten i sentrum, men det er et godt tilbud hvis man trenger hjelp. Ellers så er Bergen en fantastisk by å bo, synes jeg. Nå skal de sies at jeg savner byen en del (jeg bor i Oslo nå), så jeg er kanskje ikke heeelt objektiv
Devana Skrevet 9. mai 2007 Forfatter #9 Skrevet 9. mai 2007 Tusen takk for svarene deres...Dette gjør avgjørelsen min lettere Et spørsmål til mens jeg er i farta, greit å ha litt "kontroll" på forhånd. Noen som har en veterinær i Bergenområdet å anbefale til to livredde puser?
Solskinn Skrevet 9. mai 2007 #10 Skrevet 9. mai 2007 Tusen takk for svarene deres...Dette gjør avgjørelsen min lettere Et spørsmål til mens jeg er i farta, greit å ha litt "kontroll" på forhånd. Noen som har en veterinær i Bergenområdet å anbefale til to livredde puser? ← Det ligger en smådyrklinikk nesten midt i sentrum i alle fall, men har ikke værrt der selv... Men har du planer om å bo midt i byen? Dersom du ikke har to innekatter er det litt vaskelig å å bo i kjernen av byen, for det er ikke trygt for katter i den byen... Men det finnes jo deler av byen hvor det er lettere å ha katt (nordnes/sandviken) hvor ikke alle leilighetene ligger i store kompleks, og med mindre trafikk og mer grønnt. (mindre narkomane som har sprøyter rundt om kring også i de delene tror jeg)
Devana Skrevet 9. mai 2007 Forfatter #11 Skrevet 9. mai 2007 Det ligger en smådyrklinikk nesten midt i sentrum i alle fall, men har ikke værrt der selv... Men har du planer om å bo midt i byen? Dersom du ikke har to innekatter er det litt vaskelig å å bo i kjernen av byen, for det er ikke trygt for katter i den byen... Men det finnes jo deler av byen hvor det er lettere å ha katt (nordnes/sandviken) hvor ikke alle leilighetene ligger i store kompleks, og med mindre trafikk og mer grønnt. (mindre narkomane som har sprøyter rundt om kring også i de delene tror jeg) ← Det er to innekatter (foreløpig i hvert fall..Har bodd i blokk hittil så har ikke hatt noe valg.
Solskinn Skrevet 9. mai 2007 #12 Skrevet 9. mai 2007 (endret) Det er to innekatter (foreløpig i hvert fall..Har bodd i blokk hittil så har ikke hatt noe valg. ← Ja men da går det nok bra. Så lenge kattene er vandt til å være inne og de er to sammen så er det ikke et problem å fortsette å ha dem inne dersom du ikke får muligeht til noe annet i Bergen heller. Godt nok for dyrebeskyttelsen er godt nok for meg (de hadde sakt seg enig i dette, det viktigste er jo at kattene er trygge) Endret 9. mai 2007 av Gyngestol
Devana Skrevet 9. mai 2007 Forfatter #13 Skrevet 9. mai 2007 Ja men da går det nok bra. Så lenge kattene er vandt til å være inne og de er to sammen så er det ikke et problem å fortsette å ha dem inne dersom du ikke får muligeht til noe annet i Bergen heller. Godt nok for dyrebeskyttelsen er godt nok for meg (de hadde sakt seg enig i dette, det viktigste er jo at kattene er trygge) ← Takk Gyngestol
Lipstick Skrevet 10. mai 2007 #14 Skrevet 10. mai 2007 Jeg stortrives i Bergen Størrelsen på byen er perfekt! Jeg ble fort lommekjent i sentrum og i bydelene rundt. Samtidig er byen stor nok til at du stadig kan oppdage nye sider ved den, treffe nye mennesker og besøke nye butikker og utesteder. Det er en by du aldri vil kjede deg i! Du har alltid muligheter til å utdanne deg og skaffe deg nye hobbyer og interesser. Egentlig hva det måtte være. Hvis du liker skisport, er det kort vei til Voss og Kvamskogen, og om du lengter hjem går det mange fly til Oslo hver eneste dag. Værmessig vet vel alle at Bergen er en våt by, men det er flott her om sommeren. Dessuten synes jeg det er litt greit at det ikke pleier å være bitende kaldt her om vinteren. Boligprisene er ekstremt høye i Bergen, det er jo et minus.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå