Gå til innhold

godispose i bursdag?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har gotteposer i mine barns bursdag.

Men jeg har sagt at det er ikke alle som bruker det så de vet det klart.

De har vært i bursdag hvor det ikke ble praktisert,det er full forståelse og helt ok.

Videoannonse
Annonse
Gjest Miss Guided
Skrevet

Det er ikke så mange som har godteriposer lenger her i strøket, de har heller gått over til en skål med felles godteri og så har de en skål med enten potetgull eller popcorn.

Sist bursdag lagde jeg fruktspyd og det var populært, det gikk vel mer av den enn av godteriet.

Jeg har ikke noe imot godteposer men syns ofte at det er "søppelgodterier" i posene, sånn e-stoffgodterier for en billigst mulig penge til flest mulig.

Gjest Mayamor
Skrevet
Når de får godteriet uansett, hvilken skade gjør selve posen da?

:legrine: Tenkte det samme.

Men nå synes jeg Kg bugner over av

trendy-anti-sukker-tråder altså... ;)

Gjest Emera
Skrevet

Jeg har ikke hatt godteposer, men heller kjøpt inn smågodt som jeg har spredd utover bordet. Det synes ungene er gøy.

Å sende med godteposer hjem etter bursdag synes jeg ikke noe om. De gangene datteren min har kommet hjem med godtepose de har fått helt på slutten av et selskap, så har posen blitt liggende nærmest urørt. Hun har rett og slett vært mett på det søte, siden det har vært både kaker og is og alt mulig godt i selskapet.

Skrevet
Når de får godteriet uansett, hvilken skade gjør selve posen da?

Det er ikke posen som gjør skaden, poenget er at det er bursdagen som er "fest og moro" Når de kommer hjem er festen over og da trenger de ikke spise enda mer godteri...

Skrevet
Jeg har også pleid å sette frem godteri og potetgull i skåler, da ser man helt tydelig hvem som er vant til å få godteri hjemme og de som ikke er det. Mange av de som sjelden får godteri oppfører som gribber og stapper innpå til de omtrent spyr.....

Just det är väl mer än fråga om uppfostran än vanor?

Och hur hungrig barnet är.

Jag har sett min egen son gå lös på en skål med vindruvor (det gillar han och det får han hemma) - och stoppat honom innan han förätit sig på den. (lunchen barnen skulle få var sen och han var väldigt hungrig).

Oavsett om man är barn eller vuxen, van att äta vindruvor, chips, godis eller vad som sätts fram tycker jag att det är folkskick att INTE stå och groffa/stappe i sig näve efter näve ur en skål. Jag tycker man ska säga till då - skålen är för att alla ska få ta sig lite, inte för att några ska äta sig mätta på det.

Skrevet
I dag er det ikke lenger trendy med godteposer i bursdagsselskap, men det er derimot trendy å være hysterisk når det gjelder godteri.

Vi hadde alltid godteposer i våre bursdagsselskap. Jeg har aldri skjønt hva som er problemet. Så lenge godterimengden begrenses så må man kunne kose seg når noen har bursdag.

:klappe::klappe:

Gjest *Magica*
Skrevet

Jeg har aldri sendt hjem noen godteposer. Vi har enten servert godteri i bursdagen eller hatt skattejakt e.l. der premien er såpebobler.

Gjest Kitten
Skrevet

Da jeg var liten fikk vi godteposer, men vi spiste det opp i selskapet. Det var ikke noe annet godteri i tillegg. Fordelen med godteposer er at man slipper at unger kaster seg over skålene og eter til de spyr, mens de litt mer beskjedne ikke får noe.

Som Darkness sier, godteri er IKKE trendy!

Skrevet

Da min jente var to år begynnte vi med det men vi fant fort ut at med mange barn i barnehagen som hadde bursdag i samme mnd som hun så ble det for mye. ( det var nesten bursdag vær helg hele mnd) så sier det seg selv at det ble fort stopp på det. hørte et fint tips til akkurat det. det var en mor som hadde kjøpt inn godterposer og så fikk barna ta med seg litt i fra skålene på bordet med seg hjem og da fikk dem det dem likte å. så slipper det å bli så dyrt i tillegg til alt det andre man skal ha til en bursdag. men det e jo vist man vil ha godterposer da. :tommel::bursdag:

Gjest Elastica
Skrevet (endret)
Som Darkness sier, godteri er IKKE trendy!

Ikke enig - hos oss har de aller fleste godteposer i hver bursdag. Stakkars den moren som på foreldremøte forelso å kutte ut godteposene i bursdager - hun ble nærmest pepet ut. :ler:

Endret av Elastica
Gjest Lovely
Skrevet (endret)

Jeg har ikke noe i mot godteri under fødselsdagsfeiringen i hjemmet, men her er det noen som lager skattajakt på godteriposer helt på slutten av selskapet - i tillegg til at det er servert godteri i løpet av ettermiddagen. Jeg ser ikke hensikten med at barnet kommer hjem med en godteripose, og denne frøknen maser gjerne om å få spise det - og forstår selvsagt ikke hvorfor hun har fått godteri hun ikke kan spise det med en gang;)

Men jeg lager ikke noen stor ståhei av det, er bestemt og putter det i skapet til lørdag, men jeg synes personlig at det er en uting og har ingen problemer med å stå for det om diskusjonen kommer opp:forvirret:

Jeg serverer godteri sammen med kakene i fødselsdagene, ikke for at det er en trend, men fordi slik passer det oss å ha det, men godteriet sendes ikke med ungene hjem - men jeg sender gjerne med en ballong :)

Endret av Lovely
Skrevet

Jeg hadde 7-årsdag her i helga...uten godtepose eller annet godteri. Ikke fordi ungene ikke får spise godteri her, for det er jeg ikke så nøye på, men fordi godtepose ble en forventet ting som alle ventet på og maste om. Når jeg innså at det kun var pga at de ventet på godteriet at de ikke kunne leke, men gikk rundt og maste om festen snart var slutt, da kuttet jeg godteposen. (Dette er flere år siden)

Her serverte jeg muffins, gele og fruktsalat, og det gikk ned på høykant. SÅ nå ungene skulle dra fikk de hver sin mini Mr Freeze-is.

Og ellers lekte de både ute og inne de to timene festen varte.

Gjest Jytte
Skrevet

Mine unger hadde alltid godteposer i bursdager .. det fikk de selv når de gikk i selskap også.

Hvor lenge holder barna barneselskap? Mine fikk holde til og med 10-årsdagen .. Det vil si ca. 3-4 barneselskap hver .. Hvilken rolle spiller det om ungene får hver sin pose med litt snop når de har selskap? Jeg ville ihvertfall ikke at mine unger skulle være de eneste som ikke hadde snop i selskapet - når alle de andre hadde det. Hvorfor skal vi som foreldre trosse ungenes ønsker bare fordi vi ikke synes om den "skikken" mange holder på med godteposer i barnebursdager?

Mine unger har hatt haugevis med venner oppigjennom årene - men jeg synes allikevel ikke at antallet bursdager tok overhånd. Følte aldri at bursdagene var grunn til at ungene fikk ødelagt kostholdet sitt. Så lenge jeg som mor sørger for skikkelig kosthold til daglig - med masse frukt, grønnsaker og sunne middager, så spiller disse godteposene null/niks dersom ungene er friske og raske ellers.

Dessuten har jeg alltid lagt vekt på at ungene skal bevege seg og drive sport. Ikke nødvendigvis på organisert nivå .. men at de daglig er aktive med rollerblades, sykler, fotball, osv... Ungene mine har aldri blitt kjørt til skolen eller fritidsaktiviteter - de har måttet gå eller sykle. I tillegg har vi hver søndag i hele ungenes oppvekst dratt på turer til skogen, stranden eller fjellet .. hvor vi har syklet eller gått lange turer..

Ser ikke helt vitsen med å sløyfe godterier i bursdager dersom man ikke lar barna få utfolde seg fysisk annet enn i skolens gymtimer ... Og hvis man sørger for at ungene er aktive - og gir dem sunn mat hver dag .. så spiller godterier ett par ganger i uken null/niks.

Vil også legge til at i vårt hus finnes aldri lyst brød, sjokoladepålegg eller syltetøy ... Sukker brukes omtrent ikke ... jeg har en pose sukker i nærmere ett år ..

Skrevet

Vi har ikke gitt ut godteposer. Ser ikke vitsen. De får da nok når de er i bursdag om de ikke skal ha med seg hjem også.

Gjest Silmarill
Skrevet
Vi har gotteposer i mine barns bursdag.

Men jeg har sagt at det er ikke alle som bruker det så de vet det klart.

De har vært i bursdag hvor det ikke ble praktisert,det er full forståelse og helt ok.

Det er tross alt en bursdag! Det er ikke det at det må være en godteripose i en bursdag, men JEG mener det er helt greit!

Husker vi gjordet det da sønnen min var liten, og da satte vi det fast i en "fiskestang" bak en lagd vegg - meget populært!

Dersom det er noen foreldre som mener at godterier midt i uka er KJEMPE FY, så ha med et eple,rosineske i tilegg til litt godterier!

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet

En pose med godteri som man får med seg hjem etter at festen er over synes jeg virker helt ulogisk.

Hva man serverer av godteri på en bursdagsfest og hvordan dette distribueres/fordeles synes jeg derimot er opp til de enkelte bursdagsforeldre. Det er jo tross alt snakk om noen få ganger i året.

Skrevet (endret)

Da eldste ble 9 år i fjor satt jeg frem skåler med litt snop. Da kom det flere og spurde etter pose til å ha snop i.

I år delte jeg en honningmelon og satt spyd med jordbær, druer, annanas, eple og banan på. Var kjempe populært. Bare en som spurde etter snop. :)

På skolen har de spillkveld fire mandager i løpet av året. Det er lek, spille spill og bingo. Der var det kø med kiosken. Alle skulle ha snop. Tilslutt fikk vi fjernet snopet, og selger brus/vann/jucie, pizza, popcorn og chips. Ingen som spør etter snop lenger.

Hjemme har vi lørdagsgodt, men av og til vil ungene ha noe annet en snop. :)

Endret av meta2
Skrevet (endret)

De siste bursdagene vi har feiret her, har det ikke vært godteri. Vi har satt fram en bolle med popcorn og frukt.

De bursdagenedehar vært i og fått pose, legger de den i "godte krukken" som de kan ta fra på lørdager.

Endret av Titti73
Skrevet

I klassen til datteren min lager alle godtepose.

Det er ikke noe problem hos oss med disse posene. Det hun ikke har spist opp før hun kommer hjem, legges i skapet til lørdagsgodt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...