Brukernavn Skrevet 12. mai 2007 #41 Skrevet 12. mai 2007 Jeg har aldri hatt det i bursdager her. I forrige bursdag satte jeg frem frukt av masse forskjellige slag på bordet, sammen med kaker, gele og litt godteri. Frukten fikk ben å gå på!! Jeg synes også det er en uting med godteripose som skal deles ut på vei hjem!!
tingeling Skrevet 12. mai 2007 #42 Skrevet 12. mai 2007 Godtepose i bursdag synes jeg er helt greit. Husker det som noe positivt fra når jeg var liten og kommer til å ha det når knøttet blir eldre. Tror neppe det er det som ødelegger helsa til barna derimot blir jeg litt satt ut når de får godteposer (små) i barnehagen. Sønnen min var ett år når dette skjedde og han trenger overhodet ikke godteri. Dessuten har de stadig fester hvor det går i gele etc. At bursdager feieres synes jeg er helt greit, men det trenger ikke serveres søte ting pga alle andre mulige anledninger... Særlig ikke i en barnehage som opplyste at de kom til å være strenge på slikt tingeling
Lizzee Skrevet 12. mai 2007 #43 Skrevet 12. mai 2007 Tenkte det samme. Men nå synes jeg Kg bugner over av trendy-anti-sukker-tråder altså... ← Har ikke noe imot godteposer, fordi det aldri har vært noe problem. Riktignok får de som regel godteposer i bursdag, men da er de jo så stappmette at de uten å mukke går med på å sette posen i skapet fram til lørdag. Enkelt og greit. ← Da mine gutter var mindre og gikk i "barne-bursdager" fikk de alltid med seg godtepose hjem. Vi har her i huset aldri vært noen "godtegriser". Vi er ganske enkelt ikke godteri/sjokolade-glade, kjøper det aldri og ungene har heller villet ha pizza elle lasagna enn tradisjonelt lørdagsgodt.Godteposene mine gutter kom hjem med havnet i kjøkkenskapet og ble glemt, deretter kastet..... Nok om det.... Godteposer har jeg allikevel laget den gang gutta var midre og feiret barnebursdager. Godteriposene ble fisket med fiskestang fra verandaen i 2. etasje. Alltid like moro. Men godtepose er nå et lite problem. En kollega på jobben fortalte at der hvor han bor (Oslos beste vestkant) var det vanlig å gi gjestene - barna altså - en gavepose når de gikk! Ikke godteri men gaver. Han hadde en datter på 8 år og i gaveposene måtte det være barbiedukker/utstyr, smykker, hårpynt, lipgloss osv. Vær glad barna deres ikke kommer med slike krav dere!!!
mor -igjen Skrevet 12. mai 2007 #44 Skrevet 12. mai 2007 Men hvorfor skal gjestene få gave når de er i selskap..? Det er det jeg ikke skjønner. De får med seg en godtepose fordi de var så snille at de gadd å komme..? :klø: For øvrig må det gjerne bugne med snop på selve selskapet, men det er forskjell på å spise der og da, og få med hjem igjen. ← Nå har ikke jeg lest hele tråden da, men jeg er så enig. De kan spise godis i selskapet, ikke ta det med seg hjem. Jeg syns det er helt merkelig. Men jeg vet at vi sikkert kommer til å ha fiskedam når datteren min fyller år til sommeren fordi hun siden sist bursdag har spurt om vi ikke kan ha det. Hun vil så gjerne ha at vi fisker godtepose. Det er vanskelig å si nei. Men jeg tenkte å legge det inn litt tidlig i festen.... Vet ikke om det hjelper. Jeg syns det er snodig likevel.
Elmat Skrevet 12. mai 2007 #45 Skrevet 12. mai 2007 Tror ikke jeg forstår problemet helt. Godteri på lørdag er ok, men ikke i bursdag?!? Jeg syns det må være mye mer logisk å tillate bursdagsgodteri, men unngå lørdagsgodt, og heller begrense lørdagsgodteriet til chips og popcorn. Barna mine går kanskje i 12-18(max) bursdager i løpet av et år, men det er 52 lørdager. Det er da et mye større problem hvis lørdags snopet tar overhånd, og dersom det er mer eller mindre usunne pålegg, drikke i det daglige enn det som serveres på bursdager. (Her er tradisjonen at ungene får en godtepose som spises på festen, i hvertfall mesteparten) Jeg synes at er det fest så er det fest, og da får vi heller feire, og være bittelitt asketiske i det daglige, ikke motsatt! Frukt som godteri, for all del, men her i huset serverer vi frukt hele tiden, fruktspyd og frukt-fjes også, sp det blir liksom ikke det helt store fest-suset av det.
Rosalie Skrevet 13. mai 2007 #46 Skrevet 13. mai 2007 Nå har ikke jeg lest hele tråden da, men jeg er så enig. De kan spise godis i selskapet, ikke ta det med seg hjem. Jeg syns det er helt merkelig. Men jeg vet at vi sikkert kommer til å ha fiskedam når datteren min fyller år til sommeren fordi hun siden sist bursdag har spurt om vi ikke kan ha det. Hun vil så gjerne ha at vi fisker godtepose. Det er vanskelig å si nei. Men jeg tenkte å legge det inn litt tidlig i festen.... Vet ikke om det hjelper. Jeg syns det er snodig likevel. ← Vi hadde fiskedam da jeg var liten, men ikke med godteposer. Det var ispinner vi fisket. Og naturligvsi spiste med én gang.
Gjest Jytte Skrevet 13. mai 2007 #47 Skrevet 13. mai 2007 Tror ikke jeg forstår problemet helt. Godteri på lørdag er ok, men ikke i bursdag?!? Jeg syns det må være mye mer logisk å tillate bursdagsgodteri, men unngå lørdagsgodt, og heller begrense lørdagsgodteriet til chips og popcorn. Barna mine går kanskje i 12-18(max) bursdager i løpet av et år, men det er 52 lørdager. Det er da et mye større problem hvis lørdags snopet tar overhånd, og dersom det er mer eller mindre usunne pålegg, drikke i det daglige enn det som serveres på bursdager. (Her er tradisjonen at ungene får en godtepose som spises på festen, i hvertfall mesteparten) Jeg synes at er det fest så er det fest, og da får vi heller feire, og være bittelitt asketiske i det daglige, ikke motsatt! Frukt som godteri, for all del, men her i huset serverer vi frukt hele tiden, fruktspyd og frukt-fjes også, sp det blir liksom ikke det helt store fest-suset av det. ← Enig med deg .. men tror grunnen er at det er enklere å kritisere andre enn å ta ansvar for barnas godteri-spising selv.
Gjest Tabby Skrevet 13. mai 2007 #48 Skrevet 13. mai 2007 Jeg har godtteposer i mine barns bursdag. Ser ikke det helt store problemet med det. Har heller aldri fått negative reaksjoner på det av foreldrene når de henter barna. Har gjerne ett kinderegg og en liten sukkertøyeske + en liten leke, de som kommer i minimannens bursdag neste helg får jojoer som leke. Koster ikke så mye, er ikke så mye sukker og barna synes det er stas. Nå pleier jeg å feire bursdagene til barna på lørdags formiddager da, om det har noe å si. Men aldri om jeg hadde kjøpt dyre barbiedukker ol til gjestene. Da hadde jeg sagt klart i fra at barnet fikk velge, gave selv eller barbiedukker til alle 16 jentene i klassen...
Lula Skrevet 14. mai 2007 #49 Skrevet 14. mai 2007 En kollega på jobben fortalte at der hvor han bor (Oslos beste vestkant) var det vanlig å gi gjestene - barna altså - en gavepose når de gikk! Ikke godteri men gaver. Han hadde en datter på 8 år og i gaveposene måtte det være barbiedukker/utstyr, smykker, hårpynt, lipgloss osv. Vær glad barna deres ikke kommer med slike krav dere!!! ← Uff da! Det hørtes jo litt voldsomt ut. Jeg er selv oppvokst på "beste vestkant" og bor her nå med min familie. Har aldri hørt eller sett noe til dette fenomenet, så la oss håpe at det kun er en bitteliten krets oppi åsen her som praktiserer dette Selv er jeg av de som er litt motstander av godteposer. Jeg skjønner ikke hvorfor de skal få med seg godis hjem, når de allerede har stappet seg fulle av kaker og is og annet søtt på festen. Nok er nok synes jeg da... Vår gutt er 2 år, så her er det uansett litt tidlig. Jeg vil gjerne at vi skal ha fisking fra verandaen feks (kanskje neste år), men da vil det ikke være mer en max en bitteliten sjokolade e.l. i "fangsten", og heller småting som såpebobler eller ballong eller noe slikt. Det er jo selve fiskingen som er morsom for barna, og så tror jeg faktisk at "fangsten" er mindre viktig.
Unika Skrevet 15. mai 2007 #50 Skrevet 15. mai 2007 Har ikke lest hele tråden, men fikk med meg at det var mange som ikke ga godteposer, og ikke fulgte den "trenden". "Trenden?!" vel,trenden over hele Norge om dagen er vel sunt kosthold,økologisk mat,speltbrød og frittgående høns. Det blir vel mer innovativt og sprekt å gi en liten pose godis tenker jeg da..
MAcy Skrevet 15. mai 2007 #51 Skrevet 15. mai 2007 Var i en tre årsdag der der var barn i aldersgruppen 1-5 år og de hadde ikke godteriposer. De serverte kaker og boller, og etr stort fat med jordbær og vannmelon i biter med tannpirkere i til å holde, ble vel en slags kanapeer. Dette frukt fatet var barna helt ville etter og det tok ikke lang tid før det ble tomt. Jeg for min del synes også godteri hører hjemme på lørdagen, men når det er bursdag kan oikke være så firkanta. For vår del faller bursdagene som oftet i helgen uansett, men vi lærer gutten vår opp til at ikke alle har kake og ikke alle har godteriposer er jo utrolig teit når unger forventer å få godteriposer.!!!!
fia Skrevet 15. mai 2007 #52 Skrevet 15. mai 2007 hei, mine barn har alltid fått godtepose i barneselskapene sine de........ det har vært endel av hele opplegget, godteposer som de må "jobbe" litt for å få - enten fisking (når de var små), rebus eller på en eller annen måte en slags konkurranse hvor alle vinner selvfølgelig. dette har vært det sikreste innslaget i hver bursdag......
razmatazz Skrevet 15. mai 2007 #53 Skrevet 15. mai 2007 Men som mange her sier, er det ikke mulig å dele ut godteposer / ha konkurransene litt tidlig i bursdagen, så blir det ikke bare noe de kan ta meg seg når hele greia er over?? Jeg husker godt vi hadde fisking av godteposer da jeg var liten, det var stor stas, men for å være helt ærlig var det selve fiskingen som var det store! Selvfølgelig forventer man å få noe på kroken, men det trenger jo ikke være hauger av godteri...
trønderrock Skrevet 15. mai 2007 #54 Skrevet 15. mai 2007 Her er det noen som bruker godteriposer men slettes ikke alle. Jeg bruker ikke godteripser og har IKKE dårlig samvittighet for det. Det er så mange bursdager og styr som drar i vei en hau med penger i løpet av året, at den bølgen hiver jeg meg ikke på. Ungene her synes det er greit også, så da slipper vi problemstillingen.
Serene Skrevet 16. mai 2007 #55 Skrevet 16. mai 2007 Da mine barn var i bursdag for første gang ble jeg litt overrasket over dette med godteri-poser, det var tydelig at dette var helt vanlig men jeg har ikke fått med meg når det ble det. Nå hadde ikke jeg vært borti barneselskaper siden 80-tallet, men en gang i løpet av 90-tallet, vil jeg tro, ble dette moderne. Kan det være noe vi har tatt fra amerikanske skikker? Vi adopterer jo alt mulig. Har ikke praktisert dette selv.
Gjest Mayamor Skrevet 16. mai 2007 #56 Skrevet 16. mai 2007 Men det er jo også et spørsmål om hvor store mengder som er oppi posen da: er det en ballong, en kjærlighet og 2 småsjokolader (alà Nidar/Freia/Minde smågodt poser) eller er der for 15-20... Min søsters jente kom HJEM fra et bursdgsselskap med en Diddl kopp som koster rundt hundrelappen... Det var en lettelse at ingen andre tok opp den trenden. Så jeg har hørt om slikt jeg også, men våre barn har fått pose noen ganger, is noen ganger, ingenting noen ganger. Men i bunn og grunn: er det ikke bare kjekt at ikke det er eneste sannhet/oppskrift på livet da? Nå er det ikke noe en må/bør/skal - en velger linjen selv.
Gjest Agathe Skrevet 16. mai 2007 #57 Skrevet 16. mai 2007 Det har aldri vært en tradisjon hos oss. Vi hadde snop i skåler, og ferdig med det. Ingen fikk med noe hjem. Dette var riktignok da jeg var liten, men etter det jeg hører så er det ikke særlig annerledes i dag. Jeg synes det er en uting. Ikke fordi det er snop, men rett og slett fordi jeg synes ikke det henger helt på greip at unger skal få noe bare fordi de møter opp i et selskap. Godtepose høres nesten ut som et "pressmiddel" for å få dem til å møte opp.
Gjest Mayamor Skrevet 16. mai 2007 #58 Skrevet 16. mai 2007 Godtepose høres nesten ut som et "pressmiddel" for å få dem til å møte opp. ← Du mener at det ikke holder med brus, hot-dog og kake?
Paradokset Skrevet 16. mai 2007 #59 Skrevet 16. mai 2007 Har ikke lest hele tråden, men fikk med meg at det var mange som ikke ga godteposer, og ikke fulgte den "trenden". "Trenden?!" vel,trenden over hele Norge om dagen er vel sunt kosthold,økologisk mat,speltbrød og frittgående høns. Det blir vel mer innovativt og sprekt å gi en liten pose godis tenker jeg da.. ← Om jeg ikke har tatt helt feil så blir unger i Norge - og vesten forøvrig - feitere og feitere. En del av årsaken er økt inntak av sukker/dårlig kosthold. Isolert sett er nok ikke godteposen i bursdager så farlig. Det som derimot er uheldig er at det blir stadig flere slike "trender" - kake i barnehagen ved bursdager, is på fine dager etc.
Rosalie Skrevet 16. mai 2007 #60 Skrevet 16. mai 2007 Og som det ble sagt i en tråd om at veslebarnet fikk is og snop av naboen til besteforeldrene et par-tre ganger i uka - "Is er ikke godteri"
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå