Gjest Tanita Skrevet 8. mai 2007 #1 Skrevet 8. mai 2007 Regnskapsføreren min tar 500 kr i timen. Det står det i papirene i kontrakten, men f eks nå har jeg fått et prisforslag på 6 timers arbeid (Regnskap for november, desember og selvangivelsen) og da skal de ha 6600 for det! Det er jo langt over 500 kr i timen! Han sier at det blir dyrere for meg fordi jeg ikke er momspliktig... Men moms er jo på bare 25%. Regnet ut at de tar ca 900 kr timen! Prøvde å ringe han tilbake for å få det oppklart, men da var han plutselig ikke til stede... Er dette vanlig? Tidligere har jeg betelt opptil 9000 kr for regnskapet for en måned og registrering... De brukte liksom 7 timer på en måneds regnskap...
Eve Luna Skrevet 8. mai 2007 #2 Skrevet 8. mai 2007 Har du fått spesifisert regning, hvor det står hva de har brukt tiden på?
Gjest Tanita Skrevet 8. mai 2007 #3 Skrevet 8. mai 2007 Nei. Bare at de brukte 7 timer en gang og da var det var regnskap for en måned... Og jeg har ingen ansatte, det er bare meg selv. Og den måneden var særdeles rolig og veldig lite regninger så jeg skjønner ikke helt hva det kunne være som tok så lang tid...
Eve Luna Skrevet 8. mai 2007 #4 Skrevet 8. mai 2007 (endret) Hvis du er deres nye kunde og dette er i oppstartsfasen, så vet jeg at oppstart kan ta noen timer ekstra. Registrere deg i deres systemer, overføre regnskaper til sine systemer osv. Kan hende det var også noe av tiden. Ellers så er det egentlig bare å ringe dem og spørre hva tiden er brukt på? Endret 8. mai 2007 av May Helen
Gjest Tanita Skrevet 8. mai 2007 #5 Skrevet 8. mai 2007 Ja, nå fikk jeg pris på årsregnskapet (men det var bare 2,5 mnd da) på forhånd. 6600 kr...
Eve Luna Skrevet 8. mai 2007 #6 Skrevet 8. mai 2007 Jeg antar at du vet at du trenger ikke levere årsregnskap hvis virksomheten er eksistert 2 måneder eller mindre før årsslutt. Altså ikke oppstart senere enn 01. november. Da kan de to måneder tas med i neste årsregnskap. Litt usikker om du har drevet mindre enn 2 måneder, men sikkert kjekt for deg å vite.
dront Skrevet 8. mai 2007 #7 Skrevet 8. mai 2007 (endret) Hvis dere har avtalt prisen på forhånd blir det jo noe annet enn timespris, men enig i at det høres for dyrt ut, i hvert fall. 4-500 kr virker som vanlig timebetaling, og da ville du, for 6 timers arbeid, komme opp i 4 500 kr inkludert moms. Jeg synes også det virker som de bruker litt lang tid (eller fakturerer for litt mange timer) når jeg sammenlikner med min regnskapsfører, og jeg er også ny kunde - men det er vanskelig å si, ulike bedrifter har jo ulike mengder bilag, orden eller rot i papirene osv. Endret 8. mai 2007 av dront
Gjest Tanita Skrevet 8. mai 2007 #8 Skrevet 8. mai 2007 Ja, jeg sammenlignet med venninner og de har aldri kommet opp i den summen. ei fikk ei regning på 8000 en gang, og da var det for hele året. Jeg har allerede betalt opptil 9000 for nesten ingenting.
dront Skrevet 8. mai 2007 #9 Skrevet 8. mai 2007 Ja, jeg sammenlignet med venninner og de har aldri kommet opp i den summen. ei fikk ei regning på 8000 en gang, og da var det for hele året. Jeg har allerede betalt opptil 9000 for nesten ingenting. ← Ja, så lenge du ikke har veldig store mengder papirarbeid, og det høres jo ikke sånn ut, synes jeg det høres litt urimelig ut av dem. Jeg kjenner flere med enkeltpersonforetak med varierende papirarbeid og inntekt (noen oppi fulltid/årslønn, andre mindre), og jeg har inntrykk av at årsoppgjør ligger på mellom 3-5 000. Det finnes mange regnskapsførere - jeg ville kanskje vurdert å bytte.
Gjest Tanita Skrevet 8. mai 2007 #10 Skrevet 8. mai 2007 jeg ville bytte, men de sa at da ville det bli like dyrt for da måtte den nye regnskapsføreren registrere på nytt alt sammen osv. Jeg lurer VIRKELIG på hvor mye det vil koste for et firma med 5-6 ansatte når det er så dyrt for kun meg og mitt lille foretak...
dront Skrevet 9. mai 2007 #11 Skrevet 9. mai 2007 Ja, altså, det er jo klart det koster litt å registere, sette opp og ordne ting på nytt, uten at jeg vet i detalj hva som skal til. Men min regnskapsfører har ikke sendt regning på mer enn hmm, husker ikke i hodet, men 1500-2000 i tillegg til oppgjøret, og jeg kan ikke forestille meg at han ville brukt så mye tid på bokføring o.l (har ikke brukt ham så lenge)... Og enda har jeg ikke inntrykk av at "min" er spesielt erfaren eller superrask. Det du kan gjøre er å prøve å få en oversikt over hva som er av arbeid (antall kvitteringer, fakturaer og andre bilag, om ting er sortert o.l), og høre om andre regnskapsbyråer kan gi deg et overslag på kostnader. På kort sikt lønner det seg trolig ikke, men om du tenker langsiktig er det i hvert fall lurt å sjekke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå