Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg liker å lese bøker av type fiction som har litt mat i fokus som f.eks. Joanne Harris "Chocolat" eller Anthony Cappella "Food of love".

Liker også selvbiografiske bøker skrevet av kokker eller matskribenter.

I tillegg liker jeg også å lese bøker med reisebeskrivelser, selvbiografisk eller fiction.

Trenger nå deres anbefalinger til hvilke bøker jeg bør lese fremover. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Annie Hawes' bøker fra Italia er det første som faller meg inn, men kanskje så selvsagte at du alt har lest dem? :)

Gjest _Leela_
Skrevet

Jeg vil anbefale Bill Bryson, veldig morsomme bøker han har skrevet fra sine reiser. Jeg har lest de på engelsk, men tror en del av de også finnes på norsk.

Han har også skrevet noen bøker om det engelske språket og en veldig bra og morsom bok om vitenskap (A short history of nearly everything) hvis det skulle være aktuelt.

Bill Bryson

Gjest Elfrida
Skrevet

Hjerter i chili av Laura Esquivel er visstnok bra og handler masse om mat, men jeg har ikke lest den selv.

Skrevet

"The Wedding Officer" av Anthony Capella. Masse mat, Italia og romantikk.

"Ant Egg Soup - The Adventures of a Food Tourist in Laos" av Natacha du Pont de Bie.

"A Cooks Tour" og "Kitchen Confidential" av Anthony Bourdain.

Gjest *Magica*
Skrevet

Han har også skrevet noen bøker om det engelske språket og en veldig bra og morsom bok om vitenskap (A short history of nearly everything) hvis det skulle være aktuelt.

Bill Bryson

Den er så bra!

"Kokkejævler" - kan det være noe?

Gjest Rosin
Skrevet

Det jeg har lest av Kjell Arild Pollestad syns jeg i stor grad handler om mat og reiser. Ikke nødvendigvis store reiser, men det å være på reise og forflytte seg.

Min sjangerkunnskap har blitt dårligere og dårligere i takt med at årene siden jeg hadde norskundervisning har økt, men det står bakpå den ene boken jeg har at det er prosa. Jeg er ikke helt sikker på definisjonen av prosa, men jeg opplever det som korte stykker om faktiske ting som han eller andre har opplevd. Bøkene består av mange slike korte stykker, de fleste eller alle stykkene er uavhengige av de andre.

"Skål for Norge", "Lofottorsk på nonnebord" samt en annen bok som jeg ikke husker namnet på, er de bøkene jeg har lest av Pollestad. Jeg syns bøkene var lette å lese og hadde fine stykker, noen med mer ettertanke enn andre.

Skrevet

Takk for mange tips.

Dessverre har jeg nok lest mesteparten av disse utenom "Ant Egg soup" som Silveri anbefalte + at jeg ikke har lest alle av Bill Bryson. Så jeg gå inn på Amazon.

Tror kanskje ikke Pollestad som Rosin anbefalte er noe for meg, men skal titte i bøkene neste gang jeg er i en bokhandel.

Mottar gjerne flere tips. :)

Skrevet (endret)

Kitchen Confidential er en utrolig bra bok. Men den har du kanskje lest?

Og så finnes det en bok av en tidligere Michelin-inspektør (Pascal Remy), men den vet jeg ikke om er oversatt fra fransk.

Edit: Og nå så jeg at "Kitchen Confidential" var nevnt før...

Endret av bada
Skrevet

Har lest Kitchen Confidential + andre av A.B.

Fant Pascal Remy på franske Amazon men ikke på engelske, så den er nok ikke oversatt og bøker på fransk blir dessverre litt vanskelig. Det eneste jeg kan på fransk er navnet på enkelte matretter. :ler:

Gjest Frk. Grønn
Skrevet
Hjerter i chili av Laura Esquivel er visstnok bra og handler masse om mat, men jeg har ikke lest den selv.

Åååh, den er fin! Bør leses ;)

..har desverre ikke noen andre tips

Skrevet
Åååh, den er fin! Bør leses ;)

..har desverre ikke noen andre tips

Har visst lest "Hjerter i chili" også, jeg....

Ser ut til at jeg har lest mange av de kjente bøkene med mat i fokus.

Kanskje jeg må se litt mer på kun reiseskildringer heretter?

Gjest Rosin
Skrevet

Hva med "A year in Provence" av Peter Mayle. Det er en svært fornøyelig bok. Jeg syns å huske at det var litt matkultur om ikke annet. I tillegg så handler det mye om Provence.

Skrevet
Hva med "A year in Provence" av Peter Mayle. Det er en svært fornøyelig bok. Jeg syns å huske at det var litt matkultur om ikke annet. I tillegg så handler det mye om Provence.

Han har to bøker fra Provence tror jeg.

Ellers så har Carsten Jensen et par "reisebøker" fra jorden rundt reisen sin.

Skrevet

<ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Nikke.gif' alt=':Nikke:'> Peter Mayle er kanskje ikke så dumt, denne handler mer spesifikt om mat, og er ganske morsom.
  • 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

"Hjertesorg" av Nora Ephron, kanskje?

• 3 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

"For mange kokker" av Rex Stout

"Tre i Norge, ved 2 av dem"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...