Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en ti åring som får fullstendig fnatt av brød med frø/korn i . Har lenge håpet at dette kom hun til å vokse av seg, men det ser ikke ut til å skje med det første. :forvirret: Fortsatt brekker hun seg om hun må spise sånn type brød.

Så lurer jeg på hvordan det er med andre barn. Er dette et velkjent fenomen?

Skrevet

Jepp, sånn har vi det her også. Mange av "barne-brøda" er jo uten korn, men allikevel grove. Her i huset er det start brød som er tingen (fotballaget). Donald duck brødet går også ann. Også et de har på coop som heter superbrødet tror jeg det er. Da blir han supersterk :ler:

Gjest Bellatrix
Skrevet

Her sitter 14-åringen og peller ut frøene, mens 12-åringen spiser og er fornøyd.

Skrevet

Frø og korn spises ikke av mine tre små gutter.

Her må der kjøpes vanlig "kneip".

Skrevet

Här äter sonen gärna knäckebröd med prickar (frukostknäcke) eller Wasa Sport, eller ljusa bullar, eller "det lila brödet" - ett fullkorns bröd från Fazer med lila färg på påsen.

Däremot får det inte vara för grova frön i brödet, det kan jag förstå.

Ett tag skulle han skära bort alla kanter på brödet, till och med på tekakor som inte har kanter. Men fullkornstekakor som har bitar av havrekorn i sig går bra, eller hembakt bröd med linfrö i.

men så är ju vi en konstig familj med våra matvanor då ;)

Gjest Bellatrix
Skrevet
Här äter sonen gärna knäckebröd med prickar (frukostknäcke) eller Wasa Sport, eller ljusa bullar, eller "det lila brödet" - ett fullkorns bröd från Fazer med lila färg på påsen.

Däremot får det inte vara för grova frön i brödet, det kan jag förstå.

Ett tag skulle han skära bort alla kanter på brödet, till och med på tekakor som inte har kanter. Men fullkornstekakor som har bitar av havrekorn i sig går bra, eller hembakt bröd med linfrö i.

men så är ju vi en konstig familj med våra matvanor då ;)

Jeg tror det er ganske normalt egentlig. At unger har sånne særheter som i at man ikke "liker" noe, men så fort det kommer i an annen form eller farge er det godt.

Gjest Frances
Skrevet

Jeg spiste ikke "brød med frø i" frem til jeg var 13-14 år. Vet ikke helt hvorfor, tror det var pga at det knaste når jeg spiste. Dessuten hadde jeg tannregulering i en periode og da var det lett for at frøene satte seg fast. Men det gikk over altså :)

Gjest DyneTryne
Skrevet

Jeg gjorde det ikke da jeg var liten, og jeg gjør det ikke nå. Pga brekningsfaktoren, føles ut som om det er biller i munnen min :ler:

Det var fordi jeg tygga ei bille da jeg var liten, og det lager samme lyden jeg aldri glemmer :hår: :fryser:

Skrevet

Solsikkefrø måtte jeg (og må fortsatt tenker jeg, spiser det fortsatt ikke, så vet ikke om det fortsatt gjelder) brekke meg av da jeg var liten. Det er noe ekkelt med konsistensen.

Skrevet

Lukas får litt dilla ja av sånne frø. "Hva er det der" sier han med frykt i stemmen... :ler: men så er han en lite særing også- liker hverken smør, syltetøy saus eller ketchup eller kliss som han kaller det... ;) ( men det gjør jo ingenting heller)

Skrevet

Tror denne frykten er smittsom, jeg.....

Junior har aldri brydd seg noe om at det er frø eller helkorn i brød, før nå den siste tiden.

Nå skal han plutselig ikke ha slike "prikker"! Han vil heller ikke spise skorpe lenger, selv om dette aldri har vært noe problem tidligere.

Dette startet da de begynte med smøremåltid i barnehagen, så vi skylder på at det sikkert er andre barn som har "smittet" junior med denne særheten...... :forvirret:

Skrevet

Mine barn har ikke problemer med dette, men mange av deres venner har det.

Håper mine barn aldri ser den reklamen for brød spesiallagd for barn som ikke liker frø/korn, er redd de skal bli smittet :ler:

Skrevet

Här har det faktiskt ofta hjälpt bara att ha ett svar på vad det är: men det är ju linfrö, eller det är ju en pinjenöt i brödet, det tycker du ju om.

Vi har väl haft tur eller är väldigt skickliga föräldrar ;) (*ironi*)

men vi har också försökt att ofta byta brödsorter så det inte ska vara konstigt att bröd ser olika ut från dag till dag, eller att ost smakar olika, eller att skinkan är kokt, eller att det är kalkon som köttpålägg och så vidare. Eller att det är lättmjölk ena dagen och mellanmjölk andra dagen.

tur eller skicklighet? jag vet inte :ler: men det fungerar än så länge hemma hos oss

Skrevet

Mine to vil ikke ha brød med frø i. Synd, for vi voksne elsker det! Vi har prøvd utallige sorter, både hjemmebakt og kjøpt, men uten suksess. For ordens skyld kan jeg si at de åt det da de var mindre, så det er vel kanskje en fiks idè. Håper det går over i alle fall.

Skrevet

Mine vil heller ikke brød med hele korn i (faren er ikke stort bedre da, selv om han har kommet seg med årene ;) ) Kjøper gjerne disse barnebrødene jeg, bedre det enn fint brød i alle fall. Har funnet et som heter Kaptein Sabeltann, og det liker ungene (og oss andre og) godt.

Annonse
Skrevet

Jeg har en MANN som ikke vil ha det, så det er vel ikke nødvendigvis bare en fiks idé. Folk har forskjellig smak. Også barn :)

Gjest Miss Guided
Skrevet

Nei, mine barn har alltid likt grove brød helt fra de var små. Men derimot ser de så mye som en antydning til gulrot inni brødet så er det stopp. :ler:

Skrevet

Snuppa mi på 1,5 har alltid fått brød med både sesamfrø, linfrø og solsikkefrø. Jeg har unngått gresskarkjerner siden de er så store.

Håper hun ikke får noen ideer senere, om at det skal hun ikke ha.

Skrevet

Seksåringen min vil heller ikke ha verken frø eller nøtter i brødet. Og det er jo det som er det gode! (syns jeg, da...)

Skrevet

Da jeg var liten var frø inne i brødet vondt, men frø som lå på skorpa/rundt brødet var godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...