Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal snar kjøpe bolig, og har falt for et hus med prisantydning 2 000 000. Men jeg er så veldig redd for å låne mer enn vi klarer å betjene... Jeg er snart ferdig med å studere (fått jobb), men jeg vet liksom ikke hvor mye livet som ikke-student vil koste..

Vi har inntekt på ca. 750 000 i året, studielån på ca 400 0000, noen 100 000 i egenkapital. Hvor mye ville du lånt i en slik situasjon? Vil helst ikke bruke av egenkapitalen til boligkjøp, heller ha det i bakhånd hvis noe skulle skje. Gode råd mottas med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har inntekt på bortimot 750.000 i året. Studielån på ca 550.000. Boliglån på 1.500.000. Mer enn nok, må jeg si (BRL-leilighet, med bortimot 3.000 i husleie i tillegg, som dekkeroppvarming, varmtvann, kommunale avgifter, vaktmestertjenester, utvendig slitasje, trappevask etc). For øvrig ville jeg satt av en bufferkonto av sparepengene og spyttet resten inn i boligen, enten som egenkapital eller oppussing/møbler etc.

Skrevet

De fleste banker vurderer det som uproblematisk å låne ut 3x inntekt, så med 750k i året kan dere trygt låne 2250000. Om dere ikke bruker egenkapitalen betyr det at dere har høy rente på topplånet og antageligvis lav rente i bank på egenkapitalen (siden de færreste binder opp den type bufferpenger i høyere risiko), så dere får regne litt på hva bufferen koster dere. Om dere mot formodning skulle få problemer med å betjene lån, er det stort sett mulig med avdragsfrihet i en periode. :)

Skrevet

Banken kan gi dere en oversikt over månedlige utgifter + eventuell renteøkning. 3 x inntekt er vanlig lånesum. Tror neppe dere vil få noen store økonomiske problemer med å låne litt over to mill, men husk å se på fellesgjelden og regne med renteøkning.

Skrevet

Jeg har alltid hatt som tommelfingerregel at jeg aldri skal låne mer enn jeg helt uproblematisk kan betjene selv om renten går opp til 10%. I min 15 år lange karriere som "eiendomsbesitter" har vi vært svært nær det nivået to ganger, så det har vist seg å være en god regel.

Ett lån på 2.000.000 vil være håndterbart for svært mange med dagens rente, men stiger renten til nærmere 10% vil nok også mange få problemer i det vi snakker om en økning i boutgiftene på adskillige tusen i måneden.

Var jeg dere, ville jeg ha sett på inntekter vs. utgifter pr. måned og brukt f.eks. denne kalkulatoren til å prøve meg frem med hva slags rentenivå dere tåler, nedbetalingstid etc. etc.

Når det gjelder egenkapitalen, så finner dere neppe noen bedre plassering av den enn i bolig med mindre dere plasserer med svært høy risiko. Selv om de er plassert i boligen kan disse pengene fungere som en buffer i form av at det er helt uproblematisk å ringe banken og f.eks. få låne 100.000 hvis dere har god sikkerhet i boligen og trenger penger der og da.

Gjest vimselot
Skrevet (endret)

Jeg ville også brukt egenkapitalen i tillegg til lån. Be banken tinglyse et gjeldsbrev som er høyere enn det dere låner. Dere låner samme sum, men kan be om å forhøye lånet hvis det blir krise og dere trenger penger til f.eks. oppussing uten at det må tinglyses på nytt og slipper unna tinglysningsgebyret mer enn en gang.

Endret av vimselot
Skrevet

2,250 000 er jo 3x årsinntekt, men i banken trekker de fra andre lån dere har; -400 000 i studielån = 1,850 000,-

Skrevet
Vi skal snar kjøpe bolig, og har falt for et hus med prisantydning 2 000 000. Men jeg er så veldig redd for å låne mer enn vi klarer å betjene... Jeg er snart ferdig med å studere (fått jobb), men jeg vet liksom ikke hvor mye livet som ikke-student vil koste..

Vi har inntekt på ca. 750 000 i året, studielån på ca 400 0000, noen 100 000 i egenkapital. Hvor mye ville du lånt i en slik situasjon? Vil helst ikke bruke av egenkapitalen til boligkjøp, heller ha det i bakhånd hvis noe skulle skje. Gode råd mottas med takk!

Jeg ville brukt egenkapitalen til boligkjøp, i hvert fall store deler av den. Dersom dere har "noen hundre tusen" i egenkapital er det såpass mye at jeg ikke helt kan se at dere trenger alt som buffer, særlig fordi jeg tenker at å spytte inn egenkapital gir mindre og gunstigere lån, ergo mindre utgifter til lånet seinere.

Jeg synes personlig 3x inntekt er mye å låne, men det skal sies at jeg ikke vet hvor mye man må regne med å betale månedlig osv på et slikt lån. Vet også at det er helt vanlig å låne såpass, jeg bare er vant til usikker økonomi selv :) Er også enig med Leo i at det er lurt å tenke at man kan betjene lånet selv om renta stiger en god del.

Skrevet

Tusen takk for at dere tar dere tid til å svare, jeg setter veldig stor pris på det. Når det gjelder egenkapitalen skal det sies at jeg er enig med dere, det er samboeren som mener det kan være lurt å ikke bruke dem, jeg får se om jeg kan få overtalt han ;) Det er i hvertfall ikke enkelt å kjøpe hus, men veldig spennende!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...