Gå til innhold

Menn i bunad

Fremhevede innlegg

Gjest Matsui
Skrevet (endret)

Tar opp tråden herfra

Jeg kommer fra en familie der bunadstradisjonen alltid har stått forholdsvis sterkt, men jeg må innrømme at jeg er en av de få familiemedlemmene som ikke akkurat har vært ivrigst til å dra på meg denne habitten på for eksempel 17. mai. Dette er mest grunnet bekvemmelighetshensyn. Tjukke strømper i ull er rett og slett pyton dersom været er for varmt.

Bunaden min er faktisk utrolig fin, enkel og veldig, veldig tradisjonell. Den er ganske gammel blitt og det brukes en del arvesølv til den, som eksempelvis et gammelt lommeur og mansjetter som har tilhørt min oldefar og en flott halssølje. Jeg bruker også en utrolig stilig kniv til. Både sliren og skaftet har sølvbeslag og er ellers roseskåret i gammelt kirsebærtre. Denne er jeg såpass redd for at det hender jeg bytter den ut med en annen og litt mindre verdifull kniv. Bunaden sitter forøvrig som et skudd.

Jeg tok på meg denne bunaden senest for et par år siden på 17. mai. Både jeg og broren min brukte bunaden vår dette året, og vi tok oss en tur vekk fra tog og unger med sukkeroverdose for å leske oss med en kald øl. Jeg husker vi gikk gjennom gatene og folk kikket noe så sinnsykt på oss. Jeg følte meg rett og slett skikkelig brydd, og jeg kunne egentlig ikke skjønne hva det var de glodde på. Er det sånn at mannfolk i bunad egentlig ser litt "goofy" ut? Det var i hvert fall det inntrykket jeg satt igjen med. Jeg kunne faktisk telle på en hånd andre menn på samme alder som oss som brukte bunad den dagen (vi var begge i 20-årene - dengang, altså).

Hva mener dere? Er bunad også bare noe for middelaldrende familiefedre og gamle gubber?

Endret av Matsui
Videoannonse
Annonse
Gjest *Magica*
Skrevet

Jeg synes menn i bunad er staute og mandige.

Skal sponse en til mannen min når jeg får råd, han kommer til å bli utrolig flott!

Skrevet
Hva mener dere? Er bunad også bare noe for middelaldrende familiefedre og gamle gubber?

Nei!

Flere og flere "unge menn" ønsker seg (og bruker) bunad.

Om den vekker litt "oppsikt", tror jeg heller det er av beundring...

Bruk bunaden din med stolthet du.

Gjest Mirina
Skrevet

Menn i bunad er kjempeflott! Utrolig sexy..

Skrevet

Gikk over fra mannebunad til damebunad og den blir mye brukt.

Skrevet

Det var jeg som glodde. På en flott ung mann i bunad!

Skrevet
(...)

Bunaden min er faktisk utrolig fin, enkel og veldig, veldig tradisjonell.

(...)

Jeg kunne faktisk telle på en hånd andre menn på samme alder som oss som brukte bunad den dagen (vi var begge i 20-årene - dengang, altså).

Du sier det jo selv her! Unge spreke karer i flotte bunader er dessverre et relativt sjeldent syn, selv på 17. mai. Et flott syn. Jeg hadde antagelig snudd meg for å se etter dere selv. :sjarmor:

(Har du hørt nok skryt nå? Tar du på deg bunaden 17. mai? ;) )

Skrevet

Menn i bunad = fint! :)

Jeg synes det er skikkelig bra at flere og flere menn får seg bunad. Mannen min fikk seg bunad for noen år siden, og han er så fin i den!

Skrevet

Jeg synes menn i bunad er kjempefint!

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Kjæresten min skal ha på seg bunaden sin i helga til konfirmasjonen til lillebroren min. Han blir sikkert den eneste som har på seg bunad i festen etterpå, men han blir nok den som ser flottest ut av dem alle.

Skrevet
Menn i buand er:  :wow:

Enig :sjarmor:

Gjest -eline-
Skrevet
Menn i buand er:  :wow:

Oh yeah! :sjarmor:

Gleder meg utrolig masse til min kjære kan stille i denne :rødme:

Gjest Matsui
Skrevet
Gikk over fra mannebunad til damebunad og den blir mye brukt.

Vel.. Kommer neppe til å ikle meg beltestakk selv, men har du lyst så har du vel også lov.

(Har du hørt nok skryt nå? Tar du på deg bunaden 17. mai?  ;) )

Vi får se på det, da ;)

Bunad sexy? Jau-jau.. Knebukser og lag på lag med stoff.. Og ull.. Og haugevis av skarpe gjenstander.. Bare det å gå på dass i den habitten er jo litt av et prosjekt.

Men stolt av den, det er jeg. Både med hensyn til hvor den og utsmykningen kommer fra, hvem som har laget den og hva den representerer. For meg er det nesten som å ta på meg en del av min identitet og min familiehistorie. Kanskje jeg bør bli langt flinkere til å bruke den.. :)

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Bunad på menn er kjempefint! Skulle ønske samboeren hadde bunad. Broren min brukte bunad for første gang i fjor, og han fikk veldig mye positiv oppmerksomhet. Han skulle rett og slett ønske han kunne brukt den oftere, ut fra reaksjonene han fikk.

Skrevet

Menn i bunad??? det er bare så sinnsykt sexy altså....er så glad for at kjæresten har det, og i disse vårtider....mhmhmhmhm..... Schnasne greier det der ;)

Gjest puselabb
Skrevet

Menn i bunad er fryktelig barskt og sexy! Det kommer liksom noe urmandig og urnorskt over dem med en gang de får på seg en bunad.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Jeg kikker på menn i bunad, flott er det ;)

Gjest Matsui
Skrevet
Skulle ønske min mann ville bruke bunad, men der han kommer fra er det langtfra vanlig - så han syntes det ser merkelig ut.

Jeg derimot syntes bunad er veldig flott. Høy og mørk og i denne bunaden... http://www.norskflid.no/fileshare/filArkiv..._s_750x1352.jpg

Nå er denne herrebunaden fra Vest-Telemark nokså moderat og anonym, da..

Se heller på bunaden fra den andre siden av fylket ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...