Gunilla Skrevet 7. mai 2007 #1 Skrevet 7. mai 2007 Et par-tre ganger i uka er på besøk hos svigers som bor i blokk. Det er alltid trivelig, de bor rett i nærheten og vi vil gjerne ha mye kontakt med dem. Så langt alt vel. Ofte tar svigermor/svigerfar seg en tur ut på gangen sammen med minsten på 2,5 år. Da treffer de ofte på (1-2 ganger i uka) pensjonisten i naboleiligheten. HUn gir ham alltid is eller godteri (vanlig hverdag, i dag, for eksempel). Vi har gitt klar beskjed til svigers om at vi ikke synes noe om dette, men jeg synes ikke vi kan forlange at svigers skal nekte å ta i mot denne isen. Problemet er at det skjer så ofte, hadde det vært en gang i blant, så la gå, men når det er flere ganger i uka på hverdager synes jeg det blir vanskelig. Selvsagt kan vi bli med ut på gangen og si nei takk, men jeg tenker også på relasjonen mellom svigers og naboen. De vil nok oppfatte meg som meget uhøflig begge to, dersom jeg takker nei. Jeg synes ikke dette er så lett - har noen råd? Kan det være et alternativ å bli med ut på gangen, ta i mot isen og si takk, og deretter si til barnet at vi ikke kan spise is siden det er hverdag, og derfor må legge isen i fryseren og spise den når det blir helg? Ser for meg at jeg tar fra både pensjonister, besteforeldre og barn rimelig mye glede da.. Men samtidig synes jeg vi bør holde på noen prinsipper. Hva ville du ha gjort?
Gjest Dallandra Skrevet 7. mai 2007 #2 Skrevet 7. mai 2007 Jeg ville latt ungen få isen/godteriet som det blir tilbudt og tar imot, - og heller sørget for at kostholdet ellers er sunt nok.
Gjest Pet Skrevet 7. mai 2007 #3 Skrevet 7. mai 2007 Hvorfor tar de med seg ungen ut i oppgangen hver gang dere er der? :klø:
Gjest Pax Skrevet 8. mai 2007 #4 Skrevet 8. mai 2007 Vær snill først. Si at det er hyggelig med godteri, men dere må tenke på tennene til minsten, derfor kan det ikke bli så ofte. Så kan du nevne at minsten er glad i type X frukt, så kanskje kunne hun variere litt med oppskåret frukt...? Og om det ikke funker... Tja, du kommer vel på noe å si.
ToveM Skrevet 8. mai 2007 #5 Skrevet 8. mai 2007 dette blir litt vel hysterisk, ingen tar skade av is et par ganger i uken
Gjest silkesvarten Skrevet 8. mai 2007 #6 Skrevet 8. mai 2007 en is tar ingen skade..... hadde det vært mitt barn så hadde jeg sett på det som koselig......skal vedde på at barnet ditt storkoser seg med isen... ihvertfall på disse varme dager....
Gjest Mayamor Skrevet 8. mai 2007 #7 Skrevet 8. mai 2007 Det er ikke noe du kan gjøre uten å bli oppfattet som uhøflig. Men som sagt over: hvorfor er barna med ut i oppgangen hele tiden da?
Gjest7 Skrevet 8. mai 2007 #8 Skrevet 8. mai 2007 (endret) Synes det er noe tull at foreldre skal lære unga å få dårlig samvittighet av å spise godteri annet enn på lørdager. Er det noe bedre at ungene automatisk forbinder lørdager med snop og ikke klarer seg én lørdag uten snop hele kvelden? Er det ikke bedre å lære ungene at det går an å være sunne og aktive samtidig som man kan spise litt godteri innimellom når man har lyst på det? Så slipper de som voksne å ende opp som enten sykelig sunne eller ekstremt usunne, men vet at det finnes en middelvei uten å få dårlig samvittighet for det. Endret 8. mai 2007 av Gjest7
Thomas Andrè Skrevet 8. mai 2007 #9 Skrevet 8. mai 2007 er det rart folk etterhvert bryr seg mindre og mindre om andres unger.
Furstina Skrevet 8. mai 2007 #10 Skrevet 8. mai 2007 Jag skulle be dem säga till om att det inte passar alla dagar. För i min värld så gör det inte det. Det kan vara före middagen, eller bara tredje eller fjärde dagen i rad. JAG skulle säga ifrån. "Tack, det var snällt men inte i dag. Lille gutt ska snart äta." Jag tycker visst att barn ska kunna få något extra ibland men inte var dag, eller vid varje besök. För egen del vill jag inte att mina barn kommer på besök till någon och förväntar sig att bli bjuden på godis eller glass - och besviken om det inte blir det. Sånt ska vara speciellt och inte vardag.
Amalie_85 Skrevet 8. mai 2007 #11 Skrevet 8. mai 2007 Jeg kan godt forstå at det føles som et problem visst dette er noe som skjer 2-3 ganger i uken hver uke! Så kommer da lørdagen i tillegg kanskje? Da er det 4 ganger i uken. Hadde min stesønn hatt det sånn hadde jeg sagt stopp. Han kan ikke ha så mye sukker hele tiden, han blir jo helt rabiat Syns det med frukt hørtes lurt ut. Eventuelt visst du bare går alene å sier ifra til naboene det gjelder. Tror ikke de blir sure for det. Kan jo si at det er greit innimellom, men ikke hver gang dere er der.
Sahara Skrevet 8. mai 2007 #12 Skrevet 8. mai 2007 Hva med å si "Tusen takk, det skal vi spare til lørdag!" hvis barna får godteri av andre midt i uka? Og en is et par ganger i uka er vel ikke så ille.. Det får ihvertfall mine unger, spesielt på sommeren.
trønderrock Skrevet 8. mai 2007 #13 Skrevet 8. mai 2007 Det er ikke noe du kan gjøre uten å bli oppfattet som uhøflig. Men som sagt over: hvorfor er barna med ut i oppgangen hele tiden da? ← Enig i dette innlegget. Ikke stort du kan si uten å virke uhøflig/utakknemlig. Lurer også på hva de gjør i oppgangen hele tiden? Hvis du har et godt forhold til dine svigerforeldre så kanskje du kan prate med dem, og fortelle at du synes dette blir problematisk? Det kommer vel kanskje ann på hvor mye godteri/is ungen din får også. Er det et kamferdrops eller en stor pose? Puss tennene når dere kommer hjem, og ha et sunt kosthold og gode vaner hjemme så går det nok bra skal du se
Rosalie Skrevet 8. mai 2007 #14 Skrevet 8. mai 2007 ER det mulig å være så hysterisk? Er ungen allergisk mot godteri et par ganger i uka eller? Ta nå ikke gleden fra den hyggelige naboen som bare ønsker¨å være snill. Det er bare en ispinne for guds skyld!! Glad du ikke er mora mi. ← Ja, la oss lære barna våre at godteri er noe som hører hverdagen til. Så blir vi en enda feitere nasjon enn vi allerede er.
miss Skrevet 8. mai 2007 #15 Skrevet 8. mai 2007 Alt med måte,j setter heller pris på om mine barn får noe da vi er borte,enten på besøk eller hos besteforeldre. Enn at j selv skal kjøpe is til de på butikken en vanelig hverdag. La barnet få den isen de gangene det skjer,og dere har sikkert et sundt kosthold ellers med lite sukker.
Eliza Doalot Skrevet 8. mai 2007 #16 Skrevet 8. mai 2007 Er ikke den beste løsningen å lære barnet å si "nei takk"? Evt med begrunnelsen at han ikke får spise sånt i uka? Jeg synes i alle fall det virker ganske frekt å be naboen by fram frukt i stede...
Gjest =tentacle= Skrevet 8. mai 2007 #17 Skrevet 8. mai 2007 Vi hadde aldri totalt snopeforbud i hverdagene, men det ble ikke kjøpt inn noe hjemme. Det var ingen regel om at vi skulle si nei takk til tilbudt is eller godteri, kun i spesielle sammenhenger (for å sikre mot "lokkemat" fra uredelige folk). Jeg synes det er uhøflig å ta imot is og hamstre dem til helgen, ja.
Gunilla Skrevet 8. mai 2007 Forfatter #18 Skrevet 8. mai 2007 (endret) Takk for flere relevante svar. Om jeg er hysterisk eller ikke, var nok ikke spørsmålet mitt denne gangen (men det kan dere gjerne synes ) Jeg fikk flere gode innspill her. Ett av poengene for meg er kanskje å være klar over at isen ikke kommer fra oss som foreldre - det er ikke fra oss det kommer snop flere ganger i uka. Jeg synes is er helt fint, jeg, men for meg er det viktig å skille mellom hverdag og fest. Jeg vil ikke at skillet mellom hverdag og fest på matfronten bare skal utgjøres av mengden snop "I dag er det lørdag og du skal få TRE is". Jeg tror jeg vil svelge denne kamelen og ikke gjøre noe ut av det. Hos besteforeldrene får han sunn mat, og litt ekstra kos i helgene. Det er helt fint. Og neida, de oppholder seg ikke i fellesrommene hele tiden. Fem minutter på oppholdsrommet for å se på gravemaskina ute/hente posten er nok til at nabodama kommer springende med snop. Hun vil det bare vel, og jeg får innfinne meg med det. Det blir 3-4 ispinner i uka, men det får vel gå. Barnet koser seg med det, men det hadde det jo gjort med sjokoladepålegg og loff også.. Det er vel en kjensgjerning at 90 % av oss gir barna våre for mye sukker. Endret 8. mai 2007 av Gunilla
venus* Skrevet 8. mai 2007 #19 Skrevet 8. mai 2007 Jeg hadde nok ikke gjort en stor sak ut av dette. Men jeg synes mange av svarene du har fått er noe fordømmende... Jeg har inntrykk av at mange gamle mennesker ikke tenker over at barn idag får i seg mer enn nok sukker. Vi har en nabo som er veldg glad i barn. Tidligere så ga han alltid godteri til ungene (nesten hver dag..). Vi inviterte han på vafler og kom "tilfeldigvis" inn på hvor mye sukker dagens unger spiser, og hvordan barn kan bli litt hyperaktive av det. Han forstod hva vi mente, og etterhvert kunne han fortelle at han hadde kommet i en ond sirkel hvor han følte at han måtte gi godteri til ungene. Nå får ungene frukt av han, og alle er glade og fornøyde!
Gunilla Skrevet 8. mai 2007 Forfatter #20 Skrevet 8. mai 2007 Venus - interessant å høre om naboen din - som kanskje følte at han hadde "forpliktet seg litt" og skapt noen forventninger hos barna. Deres løsning var jo smart. Min konklusjon er nok at jeg ikke gjør noe med dette. Jeg har ikke, som kanskje noen kunne tro, noe ønske om å tråkke noen på tærne eller være uhøflig. LIke fullt forbeholder jeg min rett til å ikke like at noen dytter på barna mine sukker støtt og stadig. Men jeg kan altså like fullt la være å gjøre noe med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå