Gå til innhold

Han vil ha bunad

Fremhevede innlegg

Skrevet
Syns det blir totalt stilkræsj. Enten må begge ha bunad eller så må ingen ha det. Bunad og brudekjole er virkelig ikke pent sammen!

Har du sett tilfeller der det har sett helt rart ut, eller er det noe du ser for deg? Jeg så også nemlig for meg at det ville se rart ut helt til jeg så bilde av et brudepar hvor hun hadde brudekjole og han hadde bunad.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har du sett tilfeller der det har sett helt rart ut, eller er det noe du ser for deg? Jeg så også nemlig for meg at det ville se rart ut helt til jeg så bilde av et brudepar hvor hun hadde brudekjole og han hadde bunad.

Jeg har vært i bryllup hvor bruden hadde typisk amerikansk brudekjole, ja, med masse perler og slep og greier og han hadde bunad. Det så bare komisk ut.

For øvrig kan man ikke sammenligne med den skotske kilten, da man bruker smokingjakke til kilten, kilten er i lettere og mer eksklusivt stoff enn herrebunad, og bruden som regel pleier å plukke opp klansmønsteret i kjolen/tilbehøret.

Skrevet
Nikkers derimot hadde blitt stilkræsj.

Det synes jeg ikke, har vært i ett bryllup hvor han hadde bunad, og det var med nikkers, og det passet kjempefint. Så lenge man tar hensyn til det når man velger kjole, så vil det meste kunne funke.

Skrevet
Jeg har vært i bryllup hvor bruden hadde typisk amerikansk brudekjole, ja, med masse perler og slep og greier og han hadde bunad. Det så bare komisk ut.

For øvrig kan man ikke sammenligne med den skotske kilten, da man bruker smokingjakke til kilten, kilten er i lettere og mer eksklusivt stoff enn herrebunad, og bruden som regel pleier å plukke opp klansmønsteret i kjolen/tilbehøret.

Det finnes forskjellige typer brudekjoler, og forskjellige typer bunader, da. Jeg synes i hvert fall at det kan være fint :)

Skrevet

Ser ingen problem med bunad på han og hvit kjole på henne :D Da skulle det være en bra glorete bunad eller ekstremt overpuffet marengskjole (men med den kjolen så ser det merkelig ut uansett i mine øyne så.. :forvirret::ler: )

De fleste bunader er veldig stramme, og jeg har sett flere par gifte seg hvor han var i bunad og hun i vanlig brudekjole, kjempeflott. Og ja, herrene hadde nikkers, ikke noe stygt forde!

Skrevet

Ikke enig i dette, de fleste bruker brokadevest når man gifter seg. Og både kilt og bunad er laget av de beste ullstoff (obs kan bli veldig varmt).

Nikkers derimot hadde blitt stilkræsj.

Nikkers kan være stilig det, bare se her!

Skrevet
Det synes jeg ikke, har vært i ett bryllup hvor han hadde bunad, og det var med nikkers, og det passet kjempefint. Så lenge man tar hensyn til det når man velger kjole, så vil det meste kunne funke.

:ler: Beklager, jeg skulle ha understreket at det hadde blitt rart til MIN kjole ;) Kan helt sikkert være fint det også, men nikkers blir jo oppfattet som mindre pyntet enn langbukse. I alle fall her hvor jeg kommer fra.

Skrevet
men nikkers blir jo oppfattet som mindre pyntet enn langbukse. I alle fall her hvor jeg kommer fra.

Det stemmer det, men gud hvor varmt det må være med lang bukse i ull i et sommerbryllup

Skrevet

Tror nok ei langbukse i ull er luftigere og mer behagelig i varmen enn tykke strikkede ullstrømper, som vel hører sammen med nikkers? Bunad med nikkers betyr i alle fall ikke bare legger!

(Eller er det et krav at man skal ha tykke strømper UNDER langbuksa? Da kan det nok bli varmt... :ler: )

Skrevet

Jeg synes ikke det hadde sett rart ut.

Og på et generelt basis så synes jeg at brudgommen må få bestemme hva han skal ha på seg. Innenfor rimelighetens grenser...

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har sett to brudepar der han bar kilt og bruden hadde ingenting "skotsk klan" på seg. Den ene bruden var på festningen i Edinburgh (de tok bilde mens vi var på sightseeing) - med andre ord går det ikke an å bli mer skotsk om man forsøker. Det var meget elegant (hans to forlovere stilte i samme klans utstyret som han).

Når det gjelder stoffet i kilt så er det et ullstoff - i likhet med buksene - og skjørtene - i de fleste moderne bunader. Mitt skjørt er for eksempel veldig lite "vadmelete". Jeg vil si at en flott herrebunad er vel så flott som en dress også fordi at de fleste bunader er skreddersydde og sitter penere på enn de fleste kjøpedresser.

Gjest synseren
Skrevet (endret)
Tusen takk for mange svar! :)

Han skal ha Nordlandbunad. Jeg var nettopp inne på nettet og søkte etter bilder av denne bunaden, og den var jo kjempefin da! :) Tror ikke det blir noe problem å ha på den nei! :) Han er høy og slank, og blir nok veldig fin i bunad. Og ja, jeg og ELSKER menn i bunad! :) (har bare ikke sett for meg at han skulle gifte seg i en bunad, tenkte mer på kjole og hvitt jeg).

Jeg har ennå ikke valgt kjole. Det står mellom 2 kjoler. Begge har lik fasong, dvs. uten stropper, innsving i livet, for deretter og gå utover. Begge har slep. Den ene ca 1,5 meter, den andre 2 meter.

Kjole 1: Klassisk/romantisk (LIBRA tror jeg den heter). Det er perler på brystet og litt nedover kjolen. Også perler bak. Snøring i ryggen. Slepet er uten pynt. Jeg skal ha langt slør, og muligens diadem. Fargen er Ivory.

Kjole 2: Romantisk kjole. Masse broderi/perler på slepet! Litt blomstrete på brystet, og helt nede med bena. Knapper i ryggen. Fargen er Ivory.

Skal bestemme meg for kjole i dag......

Hva er det med menn og bunad? Jeg har det på samme måten... :ler:

Endret av synseren
Skrevet
Menn i hvit brudekjole ville vel de fleste stusset over.

Sorry, klarte ikke å dy meg  :hoho:

Men menn i hvite prestekjoler er det ingen som stusser over :ler:

Skrevet

La han gå i bunad. Det er ikke mye som slår menn i bunad :sikle:

Skrevet

Da vi gifta oss hadde mannen min denne, og jeg hadde en enkel hvit kjole uten pynt og greier. Ingen av mine venninner som stussa på det nei, regner med jag hadde fått høre det hvis noen synes det var rart.

Men, det er kanskje viktig at bruden, blomster ol står litt i stil? Ikke alt for moderne.

Skrevet
Da vi gifta oss hadde mannen min denne, og jeg hadde en enkel hvit kjole uten pynt og greier. Ingen av mine venninner som stussa på det nei, regner med jag hadde fått høre det hvis noen synes det var rart.

Men, det er kanskje viktig at bruden, blomster ol står litt i stil? Ikke alt for moderne.

Jeg synes det er kult å mikse det tradisjonelle med det moderne jeg! Man ikke kjøre 1800-talls bryllup helt ut selv om man har med elementer som er gamle. Men det er min smak. :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...