Murf Skrevet 7. mai 2007 #1 Skrevet 7. mai 2007 Vi skal flytte fra Oslo til Sørlandet, og tenkte å bruke flyttebyrå. Vi må mellomlagre fordi vi ikke ennå har kjøpt nytt hus (og må midlertidig bo et sted uten plass til flyttelasset). Noen som har erfaring om hvordan velge flyttebyrå? På gule sider dukker det opp over 260 søk, det tar jo tusen år å sjekke alle.
Gjest Blondie65 Skrevet 7. mai 2007 #2 Skrevet 7. mai 2007 Det aller beste er å forhøre seg med folk du kjenner - om de har noen anbefalinger evt. frarådinger. Det var sånn jeg valgte. Be om tilbud fra tre forskjellige og sammenlign. Det byrået jeg har brukt ved mine siste flyttinger låner f.eks. ut gratis kartonger som de leverte og hentet hos meg.
Wildy Skrevet 7. mai 2007 #3 Skrevet 7. mai 2007 Innhent anbud fra forskjellige byrå. Ta en ringerunde, legg fram når, hvor og hvor mye du skal flytte, få lagerpriser etc, om du får fastpris på flyttingen eller om det er timepris på f.eks inn-og utbæring,så har du noe å sammenligne med. En annen ting som kan være kjekt å ha i bakhodet er om byrået er medlem av forbund. I Norge er det ( tror jeg) to flytteforbund; Norsk Flytte Forbund(NFF) er det største.Der blir det gjort endel kvalitetsikring av firma, slik at du kan unngå verstingene. Det andre forbundet er vel Det Norsk Flytteforbund. Ikke like stort, men også her unngår du verstingene. Det fleste større flyttebyrå tilbyr lagring. Ta gjerne en kikk på lageret først. Det bør minimum være tørt og avlåst, men det er mye rart som brukes som lager! gamle, trekkfulle låver er ikke å anbefale.Om det ikek er så lenge lasset skal stå lagret kan container være en mulighet. Kan bli dyrere i leiepris enn lagerplass, men du slipper utgifter til inn og utkjøring av lasset fra lager, hele containeren flyttes på bil og kjøres dit den skal.Regn litt på det og se hva som lønner seg for deg. Du bør også ha egen flytteforsikring. Dette kan du kjøpe gjennom flyttebyrået eller gjennom eget forsikringselskap. Vanlig innboforsikring dekker som regel ikke flytting( men sjekk med forsikringselskapet og gjenre også fagforbund, de har ofte en slik forsikring til sine medlemmer). Så lenge lasset står på lager er det innboforsikringen som gjelder. Men forsikringselskapet skal ha adressen hvor lasset står, og dette må kunden som regel ordne selv. Pris alene er kanskje ikke det viktigste argumentet, det hjelper lite om flyttingen blir billig om mesteparten av tingen blir skadet eller forsvinner. Det er mange useriøse aktører i markedet, så sjekk gjerne referanser. Det kan være greit med firma som har vært i bransjen i noen år. De har erfaring noe som gir reelle anbud og gutta som jobber kan å pakke bil slik at lasset kommer helt fram.Det å pakke en bil skikkelig er en kunst!Forhør deg også om hvordan de beskytter lasset under flytting, bruker de mye pledd, hvordan deler de av bilen om det er flere lass på samme bil etc.Og husk, om prisen blir så lav at det nesten er for godt til å være sant er det noe muffens......
Murf Skrevet 9. mai 2007 Forfatter #4 Skrevet 9. mai 2007 Takk for lange og utfyllende svar! Vi er de første i venneflokken som flytter såpass langt, så vi har ingen å spørre om tips til hvilket selskap. Da er det vel strengt tatt bare å sette seg ned og lage en liste over det vi vil ha gjort, og ringe rundt. Alle sånne firmaer burde hatt sekretær og hjemmeside, sånn at jeg bare kunne sendt mail til alle.
Wildy Skrevet 9. mai 2007 #5 Skrevet 9. mai 2007 Og mange flyttebyrå har hjemmesider, og ofte med en side for anbud. Der fyller du inn hvor, når og hva du skal flytte, hvilken etasje, tunge ting, om du ønsker forsikring osv. Lykke til i jakten og lykke til med selve flyttingen!
Gjest Blondie65 Skrevet 9. mai 2007 #6 Skrevet 9. mai 2007 Jeg ville ikke stolt på at de svarte raskt på e-post. Ta en telefon isteden, og avtal et møte. Husk at de skal være dreven nok til å stille de rette spørsmålene. Jeg ville spurt ALLE du kjenner - inkl. kolleger, venner om de har kolleger, familie og deres kolleger. Nevn for de du kjenner at du skal flytte og at du gjerne tar i mot tips og fradrådinger. Hadde du skullet flytte til eller fra Bergen ville jeg anbefalt Petter Dahl AS. De er rett og slett magiske.
Wildy Skrevet 9. mai 2007 #7 Skrevet 9. mai 2007 Jeg ville ikke stolt på at de svarte raskt på e-post. Ta en telefon isteden, og avtal et møte. Husk at de skal være dreven nok til å stille de rette spørsmålene. Jeg ville spurt ALLE du kjenner - inkl. kolleger, venner om de har kolleger, familie og deres kolleger. Nevn for de du kjenner at du skal flytte og at du gjerne tar i mot tips og fradrådinger. Hadde du skullet flytte til eller fra Bergen ville jeg anbefalt Petter Dahl AS. De er rett og slett magiske. ← Og det kommer kanskje ann på hvor proffe de er og hvordan de velger å ta inn henvendelser? Her blir alle forespørsler på e-post besvart samme dag, senest påfølgende dag.( Sambis driver et flyttebyrå.... )
Gjest Blondie65 Skrevet 9. mai 2007 #8 Skrevet 9. mai 2007 Hvis de ikke har kontordame, men løper rundt med mobiltelefon kan det ta litt tid før de svarer telefon, uten at de er useriøs eller mindre profesjonell for det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå