Gå til innhold

Kan pollen forårsake hudkløe?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg har klødd på huden de siste dagene, og lurer på om det kan være pga pollen? Jeg pleier ha en periode med kløende øyne på våren/sommeren, men det har aldri vært særlig ille. Men i år har det altså vært lite med kløen på øynene, men desto mer på huden.

Alt annet er som før, bortsett fra at jeg har begynt å bruke tøymykner litt oftere (har alltid brukt det, og samme merke). Har sluttet med det nå, så forhåpentligvis er det ute av klærne om en ukes tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er multiallergiker og får ikke kløe av pollen selv, men har hørt om andre som får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillebøll

Jeg reagerer på mye, blant annet pollen, og jeg får hudkløe. Og det klør mye mer i denne perioden med pollen. Det hjelper med allergimedisin.

Sesongen varierer litt, og det spørs om du kun reagerer på pollen eller om du reagerer på alt som kommer etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

“Alt som kommer etterpå”? Hva er det i så fall?

Jeg har aldri merket noe annet enn at jeg har klødd en del på øynene, og hatt en litt ekkel følelse i nese og svelg, så jeg tror ikke jeg er av de som har det verst. Har ingen andre allergier som jeg vet om, bortsett fra melk (men det er heller intoleranse, blir dårlig i magen) og at jeg klør i munnen av valnøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg TROR jeg ville byttet/kuttet ut tøymykneren først for å eliminere den. Husk at dersom du bruker tørketrommel er tøymykner totalt overflødig da tøyet blir mykt av tørkingen i trommel.

Pollensesongen er tidlig i år som i fjor - og skal den vare like lenge som i fjor er det ikke over før i august. Jeg har klart meg bra i mange år uten medisiner av noe slag (kun spist selen) men i år som i fjor må jeg ha medisin. Har hittil ikke klødd på huden, bare i øyne og luftveger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Tøymykneren er allerede kuttet ut, så om det er den som er grunnen så merker jeg et nok i løpet av uken. Men jeg våger ikke håper på det, har brukt den i flere år uten å merket noe. (Har ikke trommel, bruker tøymykner mest for at klærne skal tørke litt fortere og lukte friskere).

Helt til august altså, høres lite fristende ut. Får se om jeg kommer meg til akupunktør før den tid i så fall. Nå har jeg dessverre ikke råd til det, eller så hadde jeg begynt lenge før sesongen startet. Hvordan fungerer selen mot allergi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er noen som mener at høysnue skyldes at vi ikke får i oss nok selen. Selen finnes naturlig i fisk men vi måtte ha spist slike enorme mengder for å få i oss nok at det må tas som tilskudd. Det gjør jeg i form av helt alminnelige vitamintabletter (Kostpluss C) med ekstra selen.

Jeg nøs og alt rant (tårer, snørr, etc) og traff på en kamerat som pleide å være enda verre (inhalator). Jeg måtte spørre hva som var trikset hans siden han nå levde uten inhalator: Selen. Siden har jeg tatt det fast hele våren. De to siste årene har i imidlertid vært ekstreme så da har det vært nødvendig med medisin i tillegg. Men det er bare litt kløe på øynene jeg har, og er litt tett om kvelden når jeg skal i seng. Jeg tør ikke tenke på hvordan jeg hadde vært uten selen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Da skal jeg iverfall spise mer paranøtter. Mener faktisk at jeg var bedre det året jeg var helt vill etter paranøtter, men antok det var pga tilfeldigheter. Kan neppe skade, så sant jeg ikke begynner klø av de nøttene også (noe jeg aldri har før iverfall).

Hvor mye selen er det du tar pr dag? Greit å ha noe å gå etter slik at jeg ikke bare tygger i vei og håper det holder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hyperallergisk og klør masse nå på huden, får jo sår flere steder så ser ikke lekkert ut. Men jeg har atopisk eksem og. Men klør der hvor det ikke er eksem og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg som er allergisk styrer unna tøymykner. Ser overhodet ikke noe poeng med tøymykner, og synes det blir alt for kraftig parfymelukt, og får litt astma-følelsen. Tøyet blir jo mykt selv om man vasker uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg tar bare en tablett hver dag. Det har absolutt ingen effekt å knaske vitaminer i hopetall - jeg følger kun anvisningen på pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg tar bare en tablett hver dag. Det har absolutt ingen effekt å knaske vitaminer i hopetall - jeg følger kun anvisningen på pakken.

Planen var å spise paranøtter som tilsvarte ca 1 pille ;) De er faktisk såpass rike på selen at det går greit å få i seg "kosttilskuddsdose" på et par nøtter :) Tenker at det er like greit å unngå piller om det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...