Gå til innhold

17.mai er vi så glad i....Eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser dere frem mot nasjonaldagen? Eller synes dere det blir et evig mas om ballonger etc. Hva skal dere gjøre på dagen? Tradisjoner?

Vi har aspirant i korps og går til 17.mai med skrekkblandet fryd:) Har prøvd uniformen og her øves det på marsjering :) Hun gleder seg, mens jeg lurer på om hun vet hva hun går til.....Vi bor i Oslo, og barnetoget på Carl Johan er laaaangt!

Dagen etter blir det Tusenfryd-dag. Så er det helg og vi kan puste ut....

Videoannonse
Annonse
Gjest Emera
Skrevet

Jada, jeg gleder meg, jeg. Synes det er så flott med korpsene og skolene som kommer masjerende!

Datteren min går i barneskolen, og skal selvsagt gå i tog. Bunaden hennes ble prøvd i dag, og måtte legges ned en smule. Om ettermiddagen skal vi spise middag på restaurant.

Skrevet

Jeg synes 17. mai er slitsom. Altfor mye mennesker, altfor mye mas og stress. Samtidig er jeg glad for at Norge har en slik dag og at vi feirer den på måten vi gjør.

Men sånn generelt liker jeg å holde meg på et rolig sted den dagen - og eventuelt bare kikke litt på NRK for å komme i den rette stemningen. :ler:

Skrevet

Jeg må nok innrømme at jeg er glad jeg ikke har små barn med store forventninger til dagen lenger. Nå styrer 17-åringen seg selv, det eneste jeg gjør er å holde meg edru så jeg kan kjøre og hente når h*n vil hjem. For ordens skyld: 17-åringen holder seg også edru, jeg henter fordi jeg liker å ha oversikt over hva som skjer, hvor det skjer og hvem som er der.

Skrevet

Jeg synes det er en hyggelig dag, der vi møter både venner og familie. Tenker mye på hva vi faktisk feirer, og er glad for å leve i et demokrati.

Skrevet

Jeg likern 17.mai selv om det er mye styr og stress. Ungene skal tidlig på skolen, barnetoget tar sin tid og mor småtripper fra hjørne til hjærne og vinker til toget. Så kommer C-momentet med å hente egne barn ut fra toget i kaoset som oppstår når det løser seg opp, like spennende hvert år. Men når barnetoget er ferdig er også det verste stresset over.Da kan vi tusle rundt i byn, ta en kopp kaffe, is, mere is, kanskje en pølse, is og tilslutt en ballong før vi taffer hjemover.

Blir litt sånn nesten på grinern hvert år, jeg, når barnetoget går forbi, pyntete unger med flagg som synger og korpsmusikken som alle andre dager er grusomt irriterende, men på akkurat denne dagen er helt riktig. Og jeg blir så glad og takknemelig for at jeg bor her jeg gjør, i et land med fred, velstand og gode oppvekstvilkår for ungene mine. Er det en dag i året jeg blir en smule sentimental så er det nettopp på nasjonaldagen.

Skrevet

Synes ikke 17. mai er så utrolig festlig lengre, var kjekkere da jeg var mindre og gledet meg til å gå i tog, være med på div. leker...osv. men klart det er koselig for detom. besøker alltid familie og møter kanskje venner senere :) men jeg tror 17. mai blir kjekkere når vi får barn.

Gjest ~Alwa~
Skrevet

De siste årene har jeg gått en lang fjelltur med foreldrene mine på 17. mai jeg, og stortrives med det. Gikk i korps selv som barn og fikk i grunnen dosen min med lange tog, stivfrosne fingre og korpsmusikk da. Men så synes jeg 17. mai er litt mer ungenes dag også da, så den dagen jeg forhåpentligvis blir mamma er det på`n igjen med finstasen og flagget ;)

Skrevet

For å være helt ærlig så synes jeg det er deilig når dagen er over og vi kan gå hjem...selv om også jeg blir veldig rørt over å se barnetog og søte barn i finklær med flagg. Problemet med å bo på en liten plass er at en må være med i 17-mai komiteen nesten hvert eneste år og det begynner jeg å bli lei av. :forvirret:

Skrevet

Som regel blir det stryking/tilpasning av bundader og dresser kvelden før. 17. mai starter med stressing til speidertog og skoletog. Som regel ute i siste minutt. Tradisjon tro regner og blåser det på dagen, og man oppdager at man har kledd for lite på seg. Etter barnetog samles alle i bydelen på skolen og man presser seg inn på overfylte klasserom hvor man skal kjøpe kaffe, kaker, brus, is og pølser. Mens ungene spiser er det fram med tørkekluten og prøve å få vekk det verste av krem og ketchup som renner nedover finstasen. Så inn til sentrum for å se på andre tog; finne parkeringsplass, prøve å finne en restaurant for å innta middag, vente på ledig bord, vente på kelneren, vente på maten. vente på togene, spise mer is, "mamma jeg må tisse", finne do, vente på tur, fritt for dopapir, "mamma, jeg glemte trompeten og flagget i parken", "jeg har fått gnagsår på foten", "hvor har du gjort av dressjakken", "uuuuhuu, jeg mista ballongen", "hvor ble det av lillesøster", "herregud, hun er borte".......

Nei, dette ble fryktelig negativt. Samlet sett har vi det nå ganske ok. Men jeg må innrømme at jeg gruer meg litt til alt styret :sjenert:.

Gjest Mayamor
Skrevet

I år skal vi være med å arrangere aktivitetene på skolen. Et fast klassetrinn arrangerer og i år er det vår tur. Synes 17 mai er koselig, og barna er så oppspilte, men hvordan blir er litt væravhengig også. Har selv spilt i korps i 12 år, så jeg har gått mange ganger i toget ja. Det er ingen tog som er like flotte som det i Bergen. Russen, buekorpsene, teknikken med sine morsomme innslag, barnetog, brannkorpset, etc. Synes alle andre tog virker stusselige, og er sikkert "ikke" farget av bergens patriotismen... :ler:

Vi er på skolen, hjemme og spiser, så på tivoli en liten tur, en runde i byen og kiker på boder og livet der, festplassen er sentrum og fyrverkeriet er et verdig og flott punktom for en flott dag. Tur på fjellet etc kan jeg gjøre hvilken annen dag. 17 mai er helt spesiell. :rødme:

Skrevet

Her gleder vi oss til 17 mai, selv om dagen blir både lang og slitsom.

Er korpsmamma å styremedlem i korpset, å dagen starter kl 06.30 med marsjering rundt i gatene før det er flaggheising og nasjonalsangen i skolegården. Deretter er det frokost på skolen for korpset og familien. Barnetoget går kl 11, så er det et opphold til vi går i borgertog kl 16. Vi er ferdig med dagens innsats ca kl 17.

Når vi kommer hjem er det av med uniform og bunad før vi legger oss rett ut på sofan.

Til dere som er litt redd for korps, det er da bare moro å ha barn i korps. Til tider kan det selvsagt være mye, men stort sett er det positivt for både voksne og barn. Mitt barn har vært med i et annet korps tidligere, å i både det korpset og korpset h*n går i nå så er det veldig sosialt også for oss foreldre som er til stede. Mange korps sliter idag med rekruttering. En av grunnene skal være at foreldre tror at det følger med masse dugnader å jobbing for foreldrene, men det er ikke noen flere dugnader enn det er når barna spiller fotball eller håndball. Holdningen med at det er masse dugnader stammer vel fra den gangen korpsdriften ble finansiert av husmødrene. For 30 - 40 år siden var det egne mødregrupper i korpsene som samlet inn penger til korpsdrift med ulike dugnader, men den gangen så var stort sett mødrene hjemmeværende å hadde muligheter til det.

Skrevet (endret)

Jeg er veldig glad i 17. mai og nå begynner programmet å fylles opp. Jeg krysser fingre for at det går bra og at det ikke blir stress når vi skal se barnetoget i Oslo. Vi bor sentralt så jeg kan gå hjem hvis det blir fullstendig krise og babyen nekter å være i 17. mai-stemning....

Ellers synes jeg dagen er helt topp, særlig her i Oslo hvor "alle" feirer med stor glede. Jeg har vært på utrolig mange morsomme champagnefrokoster, bruncher, grillfester osv opp gjennom årene. Fra nå av blir det nok litt anderledes og roligere siden de fleste i gjengen min har fått barn de siste to årene, men hagefest skal vi ha, denne gangen MED de små! Moro:-)

Endret av Caramba
Skrevet
Vi bor sentralt så jeg kan gå hjem hvis det blir fullstendig krise og babyen nekter å være i 17. mai-stemning....

:hoho: den skal tidlig krøkes ... osv... :hoho:

Skrevet

Jeg elsker 17.mai, synes det er en flott dag med alle barna, god stemning, og god mat. Men - i år som i fjor - skal jeg sitte inne å lese pga eksamen 18.mai :frustrert:

Men som pappa sier for å trøste, det kommer jo flere..

Gjest Frances
Skrevet

Jeg gleder meg, men det vil jo bare være jeg og kjæresten. Vi skal antageligvis se litt på barnetoget, men har ingen plan og vil nok surre litt rundt, spise is osv og så dra hjem og lage en bedre middag og kose oss.

Gjest Miss Guided
Skrevet (endret)

Jeg syns 17. mai er helt fin når jeg har kommet så langt at jeg har fått opp ungene, fått dem i finklærne og kommet oss til oppmøtestedet og fått kastet dem inn i toget. Da senker jeg skuldrene og nyter dagen.

Nå er det bare ett barn som skal gå i tog i år og det gjør det litt lettere. Når barnet er vel plassert i toget og jeg har funnet meg et godt sted å stå med god utsikt til toget så er det bare flott. Etterpå er det is, og så drar vi hjem for å slappe av litt før vi drar videre til aktiviteter på skolen hvor vi deltar i leker, spiser mer is, pølse og kaker og hvor vi tar lodd vi aldri vinner noe på. Hyggelig. :flagg:

Endret av Miss Guided
Skrevet

Jeg synes 17. mai er en hyggelig dag, men ikke en dag jeg går og gleder meg spesielt til. Synes det er flott å se på barnetoget, og å se folk i bunader og penklær. Og like moro å se ungene nedsølt av is etterpå.. :)

Skrevet

17. mai er helt klart barnas dag. For min del er det den dagen i året jeg sitter helt utslått på kvelden med ømme bein....

I år er det stort byjubileum her, og alle skolene i kommunen skal gå i tog. Gatene er stengt av så vi må gå et rimelig langt stykke. Ikke noe i veien med å gå.. Men samboeren min skal sansynligvis jobbe den dagen, og da blir det jeg som må holde orden på ungene... Vi har 6 stk tilsammen. Det kan bli en utfordring i folkekaoset!! På kvelden skal vi hjelpe til på en lokal markering her vi bor, med en slags familiekveld... Jeg tror ikke årets 17.mai blir noe unntak fra regelen.....

For øvrig har jeg en semesteroppgave som skal leveres dagen etterpå også....

Skrevet

Jeg må innrømme at 17. mai er den dagen i året hvor jeg aller helst graver meg ned... Jeg har aldri likt 17. mai, det henger nok igjen fra en rekke dårlige minner som liten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...