Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med et nytt lite familiemedlem, så er det vel på sin plass å vurdere barneforsikring. Er det nødvendig å forsikre sitt barn eller er folketrygden god nok? Hvilken forsikring skal man evnt velge? Er det noen selskp som går för å ha bedre tilbud enn andre? Hvor mye koster en slik forsikring?

Er helt grønn, men vil det beste for Lillegutt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folketrygden er ikke god nok. Blir barnet handikappet kan det tenkes det trenger mye mer fysioterapi enn man får tildelt, mer avlastning enn man får av kommunen, mange velger å jobbe mindre osv.

Når det er sagt, så innbiller jeg meg at det er vanskelig å få ut slike penger om noe skulle skje? Vet ikke helt. Vil jo være snakk om store summer ofte, og forsirkingsselskaper har ikke akkurat rykte på seg for å kaste penger etter folk.

Skrevet

Lønner seg absolutt å ha forsikring. Vi har if sin, vet ikke om den er beste men. En barneforsikring som er noe tess koster sånn ca. 1000,- i året. Man får andre forsikringer som er billigere men da er det gjerne kun ulykkeforsikring og ikke forsikring ved sykdom.

Skrevet
Lønner seg absolutt å ha forsikring.

Hva mener du med "lønner seg"?

Hvordan er vilkårene?

Skrevet

Kanskje litt feil og skrive lønner seg mente at det er lurt å ha forsikring. Nå har ikke jeg vilkårene her jeg sitter nå men det jeg vet er at jeg bla vil å daglige penger hvis barnet mitt havner på sykehus og jeg må være hos henne. Eller at hun får en stor utbetaling med engang (en slags krisehjep) mener det var 100.000 hvis barnet mitt blir utsatt for en forferdelig sykdom eller ulykke og vi må tilpasse hjemmet vårt (rullestol f.eks) Dette er penger vi får før trygdekontoret har avgjort uførehetsgraden av skaden/sykdommen.

Er jo masse annet også men da må jeg se i vilkårene.

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg har lest flere artikler som stort sett konkluderer med at barneforsikring ikke utelukkende er lurt. Det vil si; har man forholdsvis god økonomi anbefales ikke å tegne forsikring, da dette er dyrt og vilkårene for utbetaling er strenge. Dessuten skal det ikke mye til før man ikke får ordinær forsikring. Man må gjerne kunne redegjøre for det minste legebesøk, ellers blir det strengere vilkår. Dersom man har behov for helt forutsigbar økonomi, kan det kanskje være lurt å tegne forsikring.

Et annet aspekt man bør vurdere er at skadene et barn mest sannsynlig vil pådra seg, kan være forsikringsberettiget fra annet hold. Og man får som kjent ikke dobbel utbetaling. Dersom barnet blir skadet i bilulykke f.eks., vil bilansvarsforsikringen dekke det som en barneforsikring stort sett dekker.

Konklusjonen jeg har lest, er at dette er svært dyr forsikring som man ikke anbefalte til andre enn de som hadde økonomi som fordret streng forutsigbarhet. Så rådet mitt er; vær kritisk.

Skrevet

Enig med Elastica.

Det kan være lurt å google litt for det har vært skrevet en del om dette med barneforsikring den siste tiden. Her og her for eksempel.

Skrevet (endret)
Kanskje litt feil og skrive lønner seg mente at det er lurt å ha forsikring.  Nå har ikke jeg vilkårene her jeg sitter nå men det jeg vet er at jeg bla vil å daglige penger hvis barnet mitt havner på sykehus og jeg må være hos henne.

Eller at hun får en stor utbetaling med engang (en slags krisehjep) mener det var 100.000 hvis barnet mitt blir utsatt for en forferdelig sykdom eller ulykke og vi må tilpasse hjemmet vårt (rullestol f.eks) Dette er penger vi får før trygdekontoret har avgjort uførehetsgraden av skaden/sykdommen.

Man får dekket 100 % lønn for 1 forelder av trygden om barnet må på sykehus mer enn 7 dager, og begge får dekket 100 % fra første dag om barnet er alvorlig sykt. Det heter pleiepenger, har nylig mottatt det selv.

Tviler på at man får utbetalt store summer raskt? Pleier å være masse unntak, dokumentasjonskrav osv.

(Mener ikke å kritisere deg. Vi vurderer barneforsikring selv for tiden, jeg tenker derfor bare høyt. Har nemlig litt skepsis slik Elastica skriver om. Tror for øvrig vi kanskej ikke vil få uansett, siden han er født for tidlig)

Endret av Donpedro
Gjest Cleopatra
Skrevet

Vi har Storebrand (utvidet) av den enkle grunn at de også har uførepensjon i tillfellet barnet skal bli ufør.

Mulig det er botkastede penger og sikkert ikke så enkelt å få godkjent/utbetalt, men da får det bli "den tid, den sorg".

Kjenner ei som fikk CP i ung alder og ble ufør i en alder av 18 år -hun har nå utbetalt det samme som en minstepensjonist.

Det ikke er så mye, men alle monner drar.

Skrevet
Vi har Storebrand (utvidet) av den enkle grunn at de også har uførepensjon i tillfellet barnet skal bli ufør.

Mulig det er botkastede penger og sikkert ikke så enkelt å få godkjent/utbetalt, men da får det bli "den tid, den sorg".

Kjenner ei som fikk CP i ung alder og ble ufør i en alder av 18 år -hun har nå utbetalt det samme som en minstepensjonist.

Det ikke er så mye, men alle monner drar.

Vi har også denne. Den er valgt utelukkende pga fremtidige støtteordninger til barn som blir uføre. Jeg vet at dette er et tema som er diskutert før. Det finnes tester på barneforsikringer, som viser forskjeller og likheter. Tror denne ligger på Storebrand sine hjemmesider under barneforsikring. Er ikke helt ny, men hvor mye forandrer slike produkter seg..

Skrevet
Jeg har lest flere artikler som stort sett konkluderer med at barneforsikring ikke utelukkende er lurt. Det vil si; har man forholdsvis god økonomi anbefales ikke å tegne forsikring, da dette er dyrt og vilkårene for utbetaling er strenge. Dessuten skal det ikke mye til før man ikke får ordinær forsikring. Man må gjerne kunne redegjøre for det minste legebesøk, ellers blir det strengere vilkår. Dersom man har behov for helt forutsigbar økonomi, kan det kanskje være lurt å tegne forsikring.

Et annet aspekt man bør vurdere er at skadene et barn mest sannsynlig vil pådra seg, kan være forsikringsberettiget fra annet hold. Og man får som kjent ikke dobbel utbetaling. Dersom barnet blir skadet i bilulykke f.eks., vil bilansvarsforsikringen dekke det som en barneforsikring stort sett dekker. 

Konklusjonen jeg har lest, er at dette er svært dyr forsikring som man ikke anbefalte til andre enn de som hadde økonomi som fordret streng forutsigbarhet. Så rådet mitt er; vær kritisk.

De aller fleste som blir ufør blir det som flg av sykdom og ikke ulykke, ergo er man ikke forsikringsberettighet noe annet sted.

Jeg har sparebanken sin forsikring. Og jeg er ikke fornøyd. Hadde jeg kunnet ville jeg byttet til Gjensidige.

De har en ordning som gir mnd utbetaling i 5 år tror jeg det var, om man feks får hjelpestønad fra trygdekontoret.

Skrevet

vi har sparebank1 labb og line forsikring.

den er litt dyr, men gir gode utbetalinger hvis noe skulle skje!

Skrevet
vi har sparebank1 labb og line forsikring.

den er litt dyr, men gir gode utbetalinger hvis noe skulle skje!

Problemet er vel, som de artiklene sier, at det ofte er vanskelig å få noe som helst utbatalt.

Skrevet

Kanske är det svårt att få utbetalt men jag tycker ändå att det är värt risken. Om barnet cyklar omkull och bryter benet kan vi få ersättning från olycksfallsdelen, om barnets hand krossas i en olycka och funktionen blir nedsatt kan barnet få ersättning.

Jag har en väninna med en 5 åring som är född prematurt. Han kan inte få någon försäkring. Med tanke på lungpåverkan med så tidigt för födda barn är det väl förklarligt men nu när han nyligen opererats i magen/buken pga något som inte alls har att göra med att han blev för tidigt född hade de kunnat få ersättning för sjukhusvistelse, extra ledighet för föräldrarna och en invaliditetsersättning på grund av nedsatt funktion.

Skrevet

Vi har Storebrands utvidete barneforsikring på våre to. Som all annen forsikring koster det mye og sjelden får man noe igjen...men om det nå skulle skje noe så har man ihvertfall en mulighet.

Har snakket med folk på gjensidige som dengang i hvertfall sa at Storebrand hadde den beste barneforsikringen.

Vi betaler rundt 1500 i året og prioriterer det med god samvittighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...