Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal i konfirmasjon til kusina mi som jeg ikke har sett på over ti år.... Hvor mye er vanlig å gi gave for egentlig?

Videoannonse
Annonse
Gjest Piper
Skrevet

Jeg ville gitt 200-300 kr.

Egentlig forstår jeg ikke hvofor man inviterer mennesker man ikke har hatt kontakt med på så mange år, men det er nå min mening.

Skrevet

Egentlig forstår jeg ikke hvofor man inviterer mennesker man ikke har hatt kontakt med på så mange år, men det er nå min mening.

helt enig

Skrevet

Ville gitt 500,- siden du er invitert i selskapet. 200-300 er vanlig til naboer, venners barn (Der du ikke er invitert i selskapet) Er det nærmere forhold (eks at du er fadder, er det vanlig med 1000,-) En gammel "regel" sier du skal gi mer enn kuvertprisen når du er invitert i selskap.

Gjest Melonas
Skrevet

Jeg hadde gitt for 300-400kr.

Skrevet
Ville gitt 500,- siden du er invitert i selskapet. 200-300 er vanlig til naboer, venners barn (Der du ikke er invitert i selskapet) Er det nærmere forhold (eks at du er fadder, er det vanlig med 1000,-) En gammel "regel" sier du skal gi mer enn kuvertprisen når du er invitert i selskap.

Synes dette hørtes ganske vilt ut! Man må ta hensyn til egen økonomi, mener nå jeg, og for mange er det uoverkommerlig med gaver til 1000 kr.

Hadde jeg vært i din situasjon, TS, så hadde jeg lagt meg på linje med de andre her, ca 300,- dersom det passer din lommebok.

Skrevet

Så lenge jeg blir bedt hadde jeg gitt 500,-. Jeg gir 1000,- til tanteunger og de jeg er fadder til, 500,- til de som ikke er så nære men som jeg blir bedt til og 200-300,- til de jeg kjenner men som jeg ikke er bedt til.

Skrevet

Jeg ville heller ikke gitt noe under 500 når jeg først er bedt i selskapet, samme hvor lite kontakt jeg har hatt med konfirmanten.

Gjest Piper
Skrevet

Og denne reglen stemmer virkelig ikke hos alle, for da ville konfirmanten på søndag fått mange flere tusen kroner. Der var det gaver fra 100-5000, og de fleste lå på 250 kr.

Vi gir 1000 til nieser og nevøer, 500 til barna til nærmeste venner, men jeg hadde ikke gitt mer enn 200-300 til en kusine jeg ikke hadde sett på ti år.

Skrevet

Synes 200-300 høres passe ut. Når du ikke har sett henne på over ti år, så trenger du ikke gi så mye mer, synes jeg... :sjenert:

Gjest Tweek
Skrevet

Enig her jeg også.

Når man ikke har kontakt i det hele tatt syntes jeg det er teit å be i selskap bare fordi dem er familie.

Skrevet

Er ikke en konfirmasjon en fin anledning å samle familien da?

Jeg hadde gitt ca 500 kroner, men jeg hadde kjøpt en gave..

Gjest Tweek
Skrevet

Jo, men hvorfor har dem ikke gjort noe på 10 år?

Gjest Piper
Skrevet

Jeg hadde gitt ca 500 kroner, men jeg hadde kjøpt en gave..

En kjempe fin anledening til å samle hele familien, som man har hatt god kontakt med opp gjennom årene. Og spesielt konfirmanten, for det er jo liksom konfirmantens dag. Og jeg tviler egentlig på at en 15 åring har bestemt at de skal invitere søskenbarn som konfirmanten ikke har sett på 10 år. Det vil si at konfirmanten var 5 sist de møttes, og kjenner man egentlig personene da?

Er det virkelig rette stedet, til å bli kjent? Tenk på konfirmanten som må stå og presentere seg selv, og må få andre til å presentere seg for han/henne fordi konfirmanten rett og slett ikke kjenner menneskene.

Derfor ville jeg gitt 200-300 kr, fordi jeg rett og slett ikke kjenner konfirmanten.

Skrevet

Kommer nok til å kjøpe gave tenker jeg... Blir nok for rundt 300 kr tror jeg. Hadde jeg hatt mer penger denne måneden så hadde det nok blitt for ca 500kr. Syns det er passe, men dette er en måned jeg har hatt sinnsyke utgifter så da får det holde med 300. Man må jo gå utifra økonomien også...

Skrevet
Kommer nok til å kjøpe gave tenker jeg... Blir nok for rundt 300 kr tror jeg. Hadde jeg hatt mer penger denne måneden så hadde det nok blitt for ca 500kr. Syns det er passe, men dette er en måned jeg har hatt sinnsyke utgifter så da får det holde med 300. Man må jo gå utifra økonomien også...

Det synes jeg høres veldig fornuftig ut!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...