Gå til innhold

PMS, kan det plutselig oppstå

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Jeg er en kvinne på 37 år, og oppdaget plutselig for 3 mnd siden at jeg har fått pms... :tristbla:

Jeg kan bla tilbake i kalenderen og finne nøyaktig dato da det oppsto, og jeg vet at jeg aldri har hatt det på denne måten før!

Det jeg synes er veldig rart, er at dette kom så plutselig!

Jeg har hatt mensen i 25 år, har barn, har ikke brukt p-piller på mange år, heller ingen annen hormonprevensjon.

Det jeg egentlig lurer på er hvor vidt det er vanlig at pms dukker så plutselig opp såpass sent i livet, eller om dette kan være pre-klimakteriet.

Noen som har kunnskap om dette, og som kan komme med synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Gjest vimselot
Skrevet (endret)

Har du forandret kostholdet eller rutinene ang mengde trening? Tror det skal mye til for å havne i preklimakteriet når du er 37. Hvor gamle var f.eks. din mor og evt. tanter når det skjedde dem?

En jeg vet om, fikk høre av legen sin at hun burde begynne med hormoner før hun ble førti, men pga sykdom bruker hun endel sterke medisiner, så jeg vet ikke om noen av de medisinene hun brukte, endret hormonbalansen i kroppen hennes. Men jeg har inntrykk av at noen leger gjerne vil skrive ut flest mulig resepter. Heldigvis ikke alle, men.

Var jeg deg, ville jeg tenkt over om du har forandret kosthold, saltinnhold i maten og andre rutiner. Ta det opp med legen din, men det er fint om du har tenkt over på forhånd om disse tingene.

Hvordan opplever du pms og hvor lenge varer perioden?

Håper du får bedre svar, for jeg er ikke plaget av pms men jeg har jo lest og hørt om det.

Endret av vimselot
Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Takk for svar, mange nyttige spørsmål til ettertanke der.

Nei, jeg har ikke endret rutiner på kosthold og trening, men jeg har endret medisineringen med Kortison, det kan kanskje spille en rolle med tanke på hormonbalansen.

Pms-en varer i ca 1 uke. 3-5 dager før mens, og 1-2 dager inn i perioden.

Etter dette blir jeg helt vanlig igjen.

Jeg blir veldig selvkritisk, har liten eller ingen konsentrasjon, glemmer veldig mye, og føler meg dum. Og så føler jeg meg enda mer dum fordi jeg er så "idiot" at jeg kritiserer meg selv, og fordi jeg har dårligere hukommelse enn en gullfisk... :forvirret:

Det positive er at jeg ikke blir utagerende, irritert og sinna, jeg blir heller mer innesluttet, men familien sliter veldig med konsentrasjonsvanskene mine. Jeg glemmer barnas fritidsaktiviteter, foreldremøter, konferansetimer osv...

Dette er veldig ulikt meg, for jeg bruker å ha full kontroll til enhver tid mht avtaler. :tristbla:

Skrevet

Ja, PMS kan plutselig oppstå! Både en venninne og jeg har opplevd å få PMS-plager i midten av 30-årene. Hun får god effekt av nattlysolje, på meg virker det ikke i det hele tatt. Noen måneder merker jeg det knapt, andre måneder bare gråter og kjefter jeg og selvtillitten er på bunnivå. Jeg må nok bare leve med det og det varer bare 2-3 dager. Sønnen min på 16 har visst hva PMS er i årevis.

Skrevet

Det kan jo være begynnende overgangsalder-plager.

Skrevet
Det kan jo være begynnende overgangsalder-plager.

Det er det ikke for min del. Jeg har en kollega som sier "Det er sikkert overgangsalderen!" uansett hva som plager meg, omtrent bare jeg knekker en negl, så jeg gikk og tok en blodprøve og den var negativ.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...