Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye koster det å få en advokat til å skrive et brev? Tar de timesbetaling for det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, de tar timebetalt. Hva det vil koste kommer helt an på hva slags brev det er og to linjer koster naturligvis mindre enn to sider. Er det en sak som krever en del forarbeid fra advokatens side, vil naturligvis det gjøre brevet dyrere.

Som regel er det jo også slik at man går til en advokat med en sak og at brevet da vil være en del av saksgangen. Det er jo heller ikke slik at en advokat uten videre vil skrive et brev med det innholdet som passer deg og undertegne.

Har du en sak du ønsker å gå videre med, anbefaler jeg deg å ta kontakt med et advokatkontor og få dem til å vurdere den. De vil da samtidig kunne gi deg et prisoverslag. Dette gjør de vanligvis uten å ta betalt i det hele tatt. Husk også at de fleste innboforsikringer har en rettshjelpsdekning som du kan benytte etter nærmere avtale med forsikringsselskapet dersom det ikke er snakk om en arbeidsrettstvist, barnefordeling, skilsmisseoppgjør etc.

Skrevet

Takk for svar, men lurer fortsatt på pris.

Det er ikke jeg som trenger advokat. I allefall ikke i første omgang.

Saken er at faren til 6 åringen min har ordnet seg advokat, og jeg har fått brev derfra. I brevet blir jeg beskyldt for å nekte han samvær og at han stakkar ikke har samværsavtale.

Sannheta derimot er at han ikke har villet ha samværsavtale. Han nektet å betale mine utgifter for kjøring til og fra flyplassen. Så jeg nektet å kjøre flere ganger til han har betalt. Men samvær har jeg jo ikke nektet, i og med at han kunne hente gutten selv.

Jeg har svart på advokatbrevet og kan gjerne svare i det uendelige. Synes det er både trasig og urkomisk at han ikke kan betale meg de 300 kr det er snakk om. Men flere tusen kroner til advokatstyr ser han ser råd til :hoho:

Skrevet

Univerisitetene har jussformidling som er gratis. Det er etter som jeg forstår sisteårsstudenter som driver det, for å få praksis. Men det er studentenes professorer som går igjennom sakene, og råder videre. Slik at alt blir riktig.

Har hørt om flere som har fått god gjelp der. Selvom motparten deres hadde betalt advokat.

Verd et forsøk kanskje?

Skrevet

Timneprisen varierer, akkurat som at snekkere også har ulike priser. Tipper rndt 1000 kr.

Gjest vimselot
Skrevet

Be hans advokat komme med et forslag til samvær. Godtar du denne avtalen, trenger du ikke gå til din egen advokat. Evt. kan du bare korrigere det du mener i avtalen som du er uenig i. (Vil ikke gi deg et bastant råd om det, for jeg kjenner ikke noe til saken)

Kanskje familerådgivningskontoret kan hjelpe deg, men tror det forutsetter at dere stiller opp begge to (gjør ikke barnefaren det, går det i hans disfavør, men er det pga. avstand kan det bli et problem for han å stille opp)

En venninne av meg holder på med det samme nå og de er enda ikke blitt enige om en samværsavtale, selv om barnet har kontakt med begge foreldrene.

Skrevet

Vi er jo egentlig ikke uenige om samværet. Har ikke vært det nå iallefall. Uenigheten går ut på at han ikke vil betale mine kjøreutgifter i.f.m samvær. Men så har han vridd det til at jeg nekter han samvær.

Jeg synes faktisk det er flott at han har tatt advokat og etterlyser en samværsavtale. Vi samarbeider så dårlig at vi er nødt å ha en avtale. Så slipper vi å diskutere samvær senere. Jo mindre vi prater med hverandre jo bedre.

Ja, jeg skal la han få komme med forslag til samvær. Så får vi bli enige etterhvert.

Det må gjerne bli mange advokatbrev ut av det :sjarmor:

Skrevet
Timneprisen varierer, akkurat som at snekkere også har ulike priser. Tipper rndt 1000 kr.

Ja, det varierer. Jeg har sjekket litt på nettet nå. Varierer mellom 1000 og 1500 kr. Og så kommer mva i tillegg.

Dette er snakk om en smart figur :ler: Han tror sikkert jeg føler meg truet til å gå med på hva som helst. Men det gjør jeg altså ikke. Har tatt vare på alt av tidligere advokatbrev og brev fra rikstrygdeverket. Har flere av løgnene hans svart på hvitt, og kommer til å bruke det for det det er verd hvis vi kommer så langt som til retten :sjarmor:

Skrevet

Herregud, vsn. Slutt å bruke sønnen deres på den måten der. De få kronene til og fra flyplassen er virkelig ikke grunn god nok til å nekte sønnen å treffe faren sin. Faren har tross alt aldri nektet for å betale flybillettene tur/retur.

Gjest vimselot
Skrevet (endret)

Tenkte det samme som Wadjet nå, men vet at man kan bli berørt følelsesmessig og av og til tenke irrasjonelt. Det viktigste er barnet deres som har behov for å bli kjent og ha kontakt med begge sine foreldre.

Legg deres tidligere krangler til side og tenk på barnets beste.

Lykke til. Er ikke meningen å anklage deg personlig, men siden jeg har hørt mye rart fra andre rimelig fornuftige folk som mister litt oversikten når det blir advokater osv innblandet, kan jeg kanskje forstå deg litt (jeg kjenner verken deg eller barnets far). Synes ikke det er rart heller at foreldre blir litt satt på tuppa, for om f.eks. andre part truer med å få hovedomsorgen, er det lett å bli satt ut følelsesmessig, gå i selvforsvar osv.

Det beste er om dere snakker sammen, men er det umulig, håper jeg advokaten barnefaren har engasjert først og fremst tenker på barnet og at barnet skal ha kontakt med begge sine foreldre, om ikke 50/50 samvær.

Du fikk en link til gratis rådgivning. Der får du høre mer om rettigheter osv.

Jeg har sett mange slike situasjoner og som regel har foreldrene blitt enige og en samværsavtale har ofte vært det eneste riktige så begge vet hva de skal forholde seg til.

Endret av vimselot
Skrevet

Jeg ser hva du mener Wadjet, men velger likevel å reagere som jeg gjør.

Skrevet

Takk Vimselot. Det kommer sikkert til å ordne seg.

Gjest Elastica
Skrevet

Sjekk om du har krav på fri rettshjelp.

Skrevet

Jeg vet at jeg får fri rettshjelp. Men jeg klarer fint å skrive brev til advokaten hans selv. Hvis det skulle bli sak skal jeg finne meg advokat.

Jeg sendte brevet per mail på lørdag. Advokaten hans videresendte det til han på mail på mandag (vil jeg tro). Idag er det torsdag, og jeg har enda ikke hørt noe. Merkelig ;)

Gjest vimselot
Skrevet

Kan være smart av deg å la en advokat ta seg av dette. En advokat er en nøytral tredjepart som kun forholder seg saklig og ikke er følelsesmessig involvert og KUN tar seg av barnets interesser, noe som begge foreldrene bør være glade for.

Siden du har krav på fri rettshjelp, synes jeg ikke du skal nøle. Å være "glad" for at eksen må betale advokat pga uenigheter og forlenge saken på egen hånd, vil ikke tale stort til din fordel hvis det blir en sak av det.

Sier det ikke bare for din del, men for alle parters del og spesielt barnet deres.

Skrevet

Ja, vi får nå se om jeg får noe svar på det brevet. Skrev et ganske krasst brev i sinne. Tok med noen episoder hvor han løyg for å slippe unna samvær og hvor han har løyet for å få satt ned bidraget. Dette har jeg jo skriftlig.

I brevet krevde jeg å få en unnskyldning for uriktige beskyldninger. Det har hele tiden vært sånn at jeg har pushet på for å få han til å ha mere samvær. Han har vridd seg unna. Og samtidig løyet til andre om at jeg nekter han samvær.

Han vil ikke prate med meg om det. Istedet kontakter han advokat.

Jeg skulle gjerne likt å vite hva som foregår i det hodet hans.

Men det jeg frykter nå, er at jeg ikke hører mer. At han ikke tar kontakt igjen, og at det ikke blir mere samvær. Og det ønsker jeg faktisk ikke :tristbla: Jeg kan være lyn forbannet på han til tider. Men uansett vil jeg at sønnen vår skal ha samvær med han, fordi han bør ha faren i livet sitt også.

Hvis jeg ikke hører noe mer, må jeg selv innkalle til mekling på familievernkontoret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...