Gjest nalle-maja Skrevet 7. mai 2007 #1 Skrevet 7. mai 2007 Hei! Jeg skal sende en presang til en kamerat som er i australia. Skal jeg pakke det inn i gråpapir, eller? er det en viss vekt det er smart å holde seg under?
ToveM Skrevet 7. mai 2007 #2 Skrevet 7. mai 2007 Under 2 kilo og du kan sende det som brev, pakk det gjerne inn i gråpapir, det burde gå helt greit (bare ikke bruk vanlig gavepapir snudd med den hvite siden ut, det holder ikke) http://www.posten.no/Portal/ProdukterTjene...orto?tab=Priser
reiseglad Skrevet 8. mai 2007 #3 Skrevet 8. mai 2007 Hei! Jeg skal sende en presang til en kamerat som er i australia. Skal jeg pakke det inn i gråpapir, eller? er det en viss vekt det er smart å holde seg under? ← Skal du sende en større pakke, så kjøp en stor eske på postkontoret og fyll den med inntil 10 kg. Tror det kostet 420 kr for den og 10 kg er masse overraskelse
Bobeline Skrevet 9. mai 2007 #4 Skrevet 9. mai 2007 Boblekonvolutter er også greie å bruke. Det lønner seg å holde seg under en kilo i vekt, nødigst under to kilo for å kunne sende gaven som brev. Med en gang det er over to kilo må gaven sendes som pakke, og det er da 220 kroner i grunnpris og 70 kroner for hver påbegynte kilo, og da kan det lønne seg å bruke esken som Gjest1 foreslår som koster 440 kroner i følge den nye portotaksten. Forresten husk at brev som er over 7 x 26 x 36 cm for et tillegg på 21 kroner hvis under 1 kilo, og 31 kroner hvis vekten er mellom en og to kilo. Det holder at bare en av maksimumsmålene er oversteget for at tillegg skal gis. Husk også å sjekke tollbestemmelser for Australia da det er du som avsender som har ansvaret for å undersøke at det du sender er lov å importere, og ikke farlig å frakte med fly. Pakker og a-post brev blir sendt med fly og det er egne bestemmelser for hva som kan sendes med fly, dette på grunn av flysikkerheten.
Gjest nalle-maja Skrevet 9. mai 2007 #5 Skrevet 9. mai 2007 Tusen takk for svar (noen av dere som jobber på postkontor, eller? ) jeg kommer til å pakke det inn i en boblekonvolutt og betaler 87,50 fordi pakken kommer til å veie under 1kg. Må jeg ha sånn adresselapp, eller holder det med sprittusj?
Bobeline Skrevet 9. mai 2007 #6 Skrevet 9. mai 2007 (endret) (...) Må jeg ha sånn adresselapp, eller holder det med sprittusj? ← Sprittusj er bra, da synes skriften godt, og det er det viktigste. Det er bare pakkene som trenger egen lapp, og den tror jeg du må kjøpe først også. Husk å fylle ut tolletiketten, på engelsk, slik at den ikke blir unødig stoppet i tollen i Australia. Den grønne tolletiketten for brev får du på postkontoret. Endret 9. mai 2007 av Bobeline
Grooo Skrevet 9. mai 2007 #7 Skrevet 9. mai 2007 Husk at du skal sende som brev. Alt under 2 kg kan sendes som brev, og det er mye billigere enn å sende det som pakke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå